Viser søkeresultater 11 til 20 av 20
-
05-04-12, 18:52 #11
Sv: Hva blodprøvene mine viser?
jeg venter på time hos han her karen...noen som har noen erfaringer om han?
http://www.helse-bergen.no/aktuelt/n...iversitet.aspxFibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone
-
07-04-12, 10:06 #12
Jeg var hos han, og jeg fikk et godt inntrykk av han, selv om jeg personlig ikke fikk så mye hjelp av han.
Skriv ned alt du lurer på og har skrevet ned her inne og ta det med til han og fortell om alt du lurer på. Han virket interessert og kunnskapsrik.
Da jeg kom til han hadde jeg hatt en veldig bra periode og skulle begynne å jobbe igjen i 50%, så jeg var svært optimistisk. Siden mine prøver ikke viser de store avvik, ble det konkludert med at jeg ikke er stoffskiftesyk og at man regner med at jeg blir frisk av meg selv. Desverre er ikke dette tilfelle (at jeg har blitt helt frisk altså), og min "behandling" hos han er avsluttet. Så mitt heteste tips er å ikke være positiv, men overdriv om dine plager, beskriv de værste dagene dine, ikke de beste.
Lykke til, blir spennende å høre om hvordan du opplever timen hos han!
Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
06-05-12, 14:14 #13
Vigdis???
det virker som du vet mye om t3??
betyr det at kroppen min sin evne til og lage t3 er lav når denne verdien er lav?
*klønete forklart*Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone
-
06-05-12, 15:55 #14
Problemet er at du kan ha vansker med å konvertere T4 (Levaxin) over til T3, og det vil ikke synes på bodprøvene dine. Det som vises er det som kalles klinikk, altså symptomene dine. Problemet er at mange leger kan for lite om symptomer som følger stoffskiftet, dermed kan du risikere å heller få tilbud om antidepressiva enn T3. Mange leger er ukjent med at en god del av oss konverterer T4 dårlig. T4, altså Levaxin er et såkalt prohormon. Det er ikke aktivt før det omdannes til T3. Så dersom du ikke klarer å omdanne så mye av det til T3, er situasjonen din ikke så mye bedre enn før medisinering. For noen kan den bli verre. Les for eksempel her http://recoveringwitht3.com/ Om du klarer å lese engelsk, anbefaler jeg boka på det sterkeste.
Det går altså an å ha helt nydelige blodprøver, pent plassert i normalområdet, med en strålende fornøyd lege og en pasient som opplever at hun ikke henger sammen i det hele tatt....
Det er umulig å vite hvor mye T3 hver enkelt trenger. Problemet er at mange leger har laget en mal, som sier at du skal ha ca 10 % T3 som tilskudd. Om du ikke konverterer nok av T4 til T3, hjelper deg deg fint lite å få ca 10 mcg T3 pr døgn.
Problemet ligger inne i cellene. Og det som foregår inne i cellene klarer ikke blodprøvene å måle. Blodprøvene viser bare det som foregår i blodet, utenfor cellene. Men legene insisterer på å forholde seg til det som foregår i blodet. Det er litt "God-dag-mann-økseskaft" kommunikasjon over dette her for oss som pasienter.
Min anbefaling er at du forsøker å sette deg inn i dette for å gå i en dialog med legen din. Og for å vinne helsen tilbake.
Jeg bruker nå 65-75 mcg T3, ikke noe T4, og har ikke hatt det så bra på mange, mange år. For meg var dette rett vei. Om det er det for deg, vet jeg ikke. For oss alle er det å ha fått diagnosen hypotyreose en vei med prøving og feiling.
Om en behandling ikke virker godt nok etter en tid, vær utålmodig og be om en ny behandling!
Veien med medisinering er vanligvis slik:
1. Levaxin
2. Levaxin pluss Liothyronin
3. Thyroid
4. Ren T3
Ren T3 er den vanskelige veien, du må jobbe med loggføring av puls, temp og blodtrykk, dosestørrelser og tider du tar dem på. Men om ikke noe annet fører frem, har det vært veien til å bli frisk for mange. Les suksesshistoriene inne på http://recoveringwitht3.com/
Husk også at det er svært viktig å ha nok Bvitaminer, et høyt nivå B12 (350 er som oftest for lavt for oss), høyt nok jern og høyt nok D3. Er disse lave, hindrer det deg i å bli bedre. Mineraler er også viktig, mål dem og ta tilskudd om nødvendig.
Anbefaler loggføring av medisiner, mineraler, andre kosttilskudd og dosen av stoffskiftemedisin. Samt dagsform. Ikke glem å føre opp symptomer du har, eller om de forsvinner! Dette kan hjelpe deg og legen din til en bedre forståelse av hva som skal til for å bli friskere.
Lykke til videre
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
06-05-12, 17:15 #15
Tusen takk,du er en knupp!!

no må jeg bare lese det du har skrevet ca 10 ganger før det sitter
men som jeg forstår så må jeg få orden på vitamin nivåene mine først...og her er både B-12,ferritin og D-vitamin lav.
tror også binyrene mine ikke er helt på topp...
synest denne sykdommen krever mye oppfølging for at en skal ha de bra....tid som er vanskelig å finne om dagen...
jeg merker jeg er mye bedre når jeg går regelmessigt til fysioteraput,kiropraktor,mosjonerer,spiser lavkarbo,sover NOK,meditasjon og tilpasser aktiviteter etter dagsformen.
Men i dagens samfunn er det ikke rom for alt dette uten å bli sett rart på.
og min situasjon er at jeg jobber 80% stilling og har en jente på 2 år som er øre,nese og hals barn med konstante hovne mandler og røde ører som ikke sover noe særlig om natten.
+ en mann som jobber i nordsjøen...
hehe,no ble det mye sutring her....
Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone
-
06-05-12, 19:06 #16
binyrene kan slite fordi du trenger T3. be legen om å få Liothyronin. Husk at om du får det, skal du IKKE ta det en gang eller to pr dag, men 3-5 ganger daglig. Start med lave doser, 2.5 mcg i hver dose. Ellers får du et kjempeubehag, og konkluderer så med at T3 ikke er noe for deg. Det ser ut til at leger vet veldig lite om dosering av T3tror også binyrene mine ikke er helt på topp...
-
06-05-12, 19:24 #17
er skikkelig redd for å prøve andre medisiner når jeg hører hvor mye frem og tilbake det er med de som har prøvd litt forskjelligt
jeg har også friskt i minne hvordan høsten og vinteren har vært...men om min dårlige form da skyldes overmedisinering og eller vitamin ubalanser eller det faktum at jeg kanskje ikke tåler levaxin godt,eller trenger mer T3,det vet jeg ikke...og er vel egentlig livredd for å finne ut av det.....
akkurat no går hverdagen rundt,jeg klarer å komme meg på jobb,sover 5-6 timer døgnet,og jeg tror det er bare pga jeg er begynt å ta vitamin tilskudd...
så tenker jeg bør prøve å få blodverdiene mine på jern,b-12,d-vit og de andre som ligger i nederste sjiktet opp litt og se om formen bare vil stige i takt før jeg bytter ut levaxinen eller tilfører en annen....
er bare så glad for at jeg ikke ligger i fosterstilling lengre....
men tror nok at før eller siden må jeg bite i det sure eplet og prøve T3...
og det er bare frykten for å bli mer dårlig som stopper meg...selv om noen år jeg kanskje kan se tilbake og si dumme meg som ikke begynte før!!
så jeg har deg og T3 i bakhode,
-
06-05-12, 20:41 #18
Tråden delt opp: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14588
Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
-
07-05-12, 14:48 #19
toneij, jeg tror knapt du kan bli sykere hvis du forsøker T3 og starter forsiktig. Forsiktig er å starte på 2.5 mcg x 3-4 pr dag. Hvis du ikke får ubehag av det, men tvertimot kjenner velvære, er det er tegn på at du trenger T3. For noen kan denne dosen være så lav at de ikke merker forskjell. Så kan du stå på den dosen i 4-14 dager før du langsomt øker på nytt. For eksempel ved å øke 2.5 - 5 mcg, altså en eller to av dosene får et tillegg.
-
07-05-12, 16:29 #20
Ja du har kanskje rett Vigdis,jeg skal ta og snakke med legen min i slutten av månd når jeg har time...for vist det er no sånn at jeg evt ville ha kjent om jeg trenger mer t3 etter bare et par dager,så er det jo bare og slutte hvis jeg skulle fått noe ubehag...så har egentlig ingenting å tape..

Lignende tråder
-
Skjønner ikke de nyeste blodprøvene mine!
Av Porcelina i forumet BlodprøverSvar: 12Siste melding: 17-11-09, 11:36 -
Huff så oppgitt man kan bli! Blodprøvene mine plutselig er fine
Av Anne Ma i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 38Siste melding: 21-06-07, 01:16 -
Gutten min viser seg å ha hypofysesvikt
Av eias i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 9Siste melding: 12-11-06, 11:32 -
Når viser blodprøvene mest riktig? ift tid, mat og syklus
Av Ellen i forumet BlodprøverSvar: 16Siste melding: 19-06-06, 20:28
Svar med sitat

Bokmerker