Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
-
17-06-06, 17:40 #1
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2006
- Sted
- Akershus
- Meldinger
- 13
Når viser blodprøvene mest riktig? ift tid, mat og syklus
Har det noe å si når på døgnet, og hva og hvor lenge siden det er jeg har spise når jeg tar blodprøver av TSH, Fritt T4 ++?
Første gang jeg tok blodprøve viste TSH 5.1 (sent på ettermiddagen) og 1 mnd senere viste TSH 6.7 (tidlig på morgenen før frokost).
Jeg har det for meg at forbrennigen er høyest på morningen, men før man har spise frokost er jeg ikke sikker i og med at det er så lenge siden man spiste sist..og da synker jo forbrenningn?
Hvilken prøve ville vise mest "riktig"?
og hva med menssyklus? Når i syklusen vil disse verdiene vise mest "riktig"?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
17-06-06, 18:45 #2
Stoffskifteprøver skal alltid takes fastende tidlig på morgenen.
Angående menssyklus så tror jeg ikke det har noe å si, men det vet jeg ikke sikkert. Sikkert andre her som vet mer enn meg om det
Hypo og på levaxin siden mars 2006
-
17-06-06, 19:14 #3baremei Gjest
Det viktigste er at du ikke tar tyroxin før etter at du har tatt blodprøven den dagen, og at det skjer til omtrent samme tid på dagen hver gang.
-
17-06-06, 19:58 #4
Jeg har aldri hørt at man skal ta blodprøvende fastende! Men man skal ikke ta thyroxin før blodprøven. Har ikke lest det engang... Hmm.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
17-06-06, 20:59 #5
Det er nok riktig dette Anne Ma. Det er flere år siden jeg så dette opplyst på anayselaboratoriet www.furst.no sine sider-
Og noe tid etterpå sa de ifra hos fastlegen.
Dem har vel glemt deg ?
Spør dem du.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-06-06, 21:14 #6
Furst har lagt om sidene sine litt, men fant denne nå :
Medikamentfaste
Prøver til medikamentanalyser tas som regel rett før neste tablettinntak, dvs. under såkalt medikamentfaste. For antiepileptika, digitalis-preparater og ved thyroksinbehandling anbefales å ta prøve om morgenen før pasienten tar dagens første tablett.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-06-06, 21:31 #7
Jo jeg visste at jeg ikke skulle ta medisinen min før blodprøve ;) Men ikke at den skulle tas fastende... Mat altså
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
17-06-06, 21:53 #8
Jeg fant ikke noe om faste da jeg søkte.
Medikamentfaste betyr jo ikke at man ikke kan spise mat.
Det viktigste er nok å v ente med dosen til etter prøven. Så kan man jo passe på at det er nogenlunde likt og på samme tid alltid.
Det er jo bare for å sammenligne og finne ut hvornad man har det ved diverse "tall".• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-06-06, 22:58 #9
Jeg mente medikamentsfastende....bare glemte å skrive det

Jeg har heller ikke fått beskjed om å ta prøver fastende (mat)Hypo og på levaxin siden mars 2006
-
17-06-06, 23:41 #10
Ja, men da er jo alle enige.
Jeg har måttet komme fastende for andre prøver. men da er det vel først og fremst blodsukker tror jeg.Hilsen Anne Ma
Lignende tråder
-
Hva viser forhøyet anti-tpo? nye prøve svar....
Av trude.lutt i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 18Siste melding: 01-12-07, 22:02 -
De mest uforklarlige sykdommer
Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 0Siste melding: 10-04-07, 23:38 -
Hvilke symptom sliter dere mest med?
Av komlå i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 27Siste melding: 12-03-07, 21:49 -
Hva jeg hater mest - hyper eller hypo?
Av brits i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 17-04-06, 21:39
Svar med sitat
Bokmerker