Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
-
02-06-09, 12:21 #1
Skjønner ikke de nyeste blodprøvene mine!
Hei!
Jeg skjønner ikke de nye blodprøvene mine på stoffskiftet, så lurte på om kanskje noen av dere kan forklare de for meg? Fikk brev fra legen pga endringen var ganske drastisk , og hentet utskriften nå og skjønner ikke stort.
Tidligere prøver, tatt over en toårsperiode:
TSH lå første gang på 2.50 og har i løpet av prøvene krøpet opp til 4. (Referanseområde 0.27-4.20).
Fritt tyroksin har variert mellom 19-22, (referanseområde 12-22).
Anti-TPO på 505 (referanseområde 0-34).
MEN. Så tok jeg blodprøve forrige uke, og da er tallene helt snudd!
TSH var da 0.06 og
Fritt tyroksin 25.1,
anti-tpo fortsatt på over 500.
Har vært en utrolig travel tid i det siste, konstant stressa og surrer noe forferdelig pga eksamenstid og jobb samtidig. Hvordan kan jeg tolke disse prøvene? Legen mente jeg burde komme tilbake om 8 uker for ny prøve, men da er jeg på ferie.. så er 3 mnd til jeg får tatt neste test, derfor lurer jeg på hva dere tror
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
02-06-09, 13:12 #2
Sv: Skjønner ikke de nyeste blodprøvene mine!
Anti-TPO prøven din er jo positiv på thyreoiditt. Altså betennelse i kjertelen. Dette er u-helbredlig i dag, og går sin gang mot at kjertelen tilslutt blir helt u-produktiv.
I denne perioden kan ferdiglaget thyroxin slippe ut i perioder og stoffskiftet kan variere sterkt.
Det k a n jo være årsaken ?
Du skriver ikke om du spiser thyroxin ?
Det er ikke nødvendig å ta flere antstoffprøver - det går ikke bort, og reflekterer ikke alvorligheten. Den er enten positiv eller negativ og forsvinner ikke før kjertelen er borte.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-06-09, 13:41 #3
Ok.. Men er det normalt med en så stor variasjon da?
Er ikke medisinert enda nei.. har ligget i "gråsonen" med masse symptomer på lavt stoffskifte i to år nå, så fikk litt bakoversveis av de siste blodprøvene.. Symptomene jeg har hatt på lavt stoffskifte er de "vanlige": kald, trøtt, tørr hud og hår, trøtt og sliten, lite apetitt men går opp i vekt, i perioder ganske glemsk og surrete.. eneste forskjellen nå er som sagt at jeg har vært EKSTREMT stressa pga eksamenstid og jobb samtidig, som har gjort til at jeg ikke har klart å slappe av med god samvittighet (alltid noe jeg BURDE gjort), og generelt stress foran eksamener fordi jeg sliter med å få jernteppe når jeg sitter i lokalet :/For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
02-06-09, 15:57 #4
Kan jo si at det er mot normalt med så stor variasjon - men overraskelser og uforklarligheter ligger på lur med dette.....
Jeg foreslo bare det jeg kunne tenke meg, men flere årsaker kan tenkes.
Mange opplever økt stoffskifte før det blir lavt av samme årsak. Derfor kan man ikke slavisk stole på blodprøvene. Legene på faktisk tenke litt på oss også.
Stress vil nok ikke påvirke kjertelen. At du føler deg stresset kan komme av at binyrebarken ikke følger helt med i produksjon av stresshormoner.
De er jo også endokrine kjertler og styres jo også av hypofysen. Dermed er det jo et visst avhengighetsforhold i systemet. Det er også her tanker kan møte hormonsystemet, så omvendt er også mulig.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-06-09, 15:24 #5
Hm, okei. Så det som nesten er en tendens på høyt stoffskifte nå, kan være at stoffskiftet gjerne kan være litt jojo mens kjertelen ødelegges? Lang tid er det vanlig å gå før antistoffene tar knekken på kjertelen helt da?
Tusen takk for svar, altså.. høres jo logisk ut det du sier også, når jeg tenker meg om
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
16-11-09, 15:42 #6
Hei igjen, en liten oppdatering i denne tråden med et par nye spørsmål...
Siden sist, har blodprøvene variert (hyper->hypo->hyper en gang til siden juni) så mye at til sist ble jeg sendt til utredning hos endokrinolog, og jeg kan ikke si jeg er noe mindre forvirra
Først, flere blodprøvesvar. Han tok to blodprøver til, hvor jeg på begge tydeligvis nå var utpreget hyper og har derfor den siste uken hatt "trusselen" om å måtte begynne på Neo-M hengende over meg.. Ft4 var på sist gang oppe i 26,8. Meeeen så ringer han idag, og forteller at Ft4 har sunket helt ned til 16,4 nå, så da trenger jeg visstnok ikke behandling likevel. Er det normalt at Ft4 varierer så mye på under to måneder? Fra 26,8 til 16,4? Jeg har gått fra hypoprøver til hyperprøver til nå ca normalt i følge han..
Den andre tingen, er at han sendte meg til scintigrafi. Han sa at de hadde funnet noen knuter inne i kjertelen min, og at de kunne tulle til stoffskiftet.. og han snakket om å prøve å ta en bitteliten dose radioaktivt jod for å kun ødelegge knutene, men å prøve å unngå skade på kjertelen. Foreløbig er ikke dette aktuelt siden de siste prøvene var normale, men hva innebærer egentlig det? Hvor sikkert er det at ikke kjertelen blir skadet samtidig?
-
16-11-09, 18:29 #7
Behandling med thyreostatika retter seg i første omgang inn på å knuse antistoffer - det er da TRAS prøven skal være positiv før man setter igang.
Bivirkningen er at det blir produsert uvirksomme stoffskiftehormoner, og dette nedsetter stoffskiftet.
Jeg har ikke hørt at en setter igang tyreostatikabehandling uten at TRAS er positiv, og en fT4 på under 30 er ikke særlig høyt. Hvis det driver hjertet prøver man med betablokkere (såvidtjegveitda)
Autonome knuter burde være en selvfølge at man sjekker i en slik situasjon.
Behandling med radioaktivt jod har nok i de fleste tilfeller resultert i at kjertelen dør.
Man kan ha nye metoder - så du bør spørre deg skikkelig føre.
Kanskje kan det være et alternativ med lavdosig thyreostatika ?
Det er sikkert fler muligheter, så spør.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-11-09, 20:00 #8
Hmm...
Så egentlig var det tidlig å begynne med Neo-M også? Synes det har vært litt vanskelig hos han endokrinologen, han er ikke helt norsk og virker som vi misforstår hverandre litt når han snakker gebrokkent norsk og jeg har dialekt.. Men fikk da vitterlig resept på Neo-M i hånda da jeg gikk, med beskjed om å løse den ut om prøvene jeg fikk svar på idag var like høye (slipper jo det nå da, siden prøvene hadde blitt myyye bedre)..
Knutene ble ikke sjekket ut over at scintigrafien konstaterte at de var der og at de ikke var farlige.. burde de blitt det?
Han mente at dersom radioaktivt jod ble gitt i en bitteliten dose, kunne kanskje knutene forsvinne.. men når jeg har googla litt om det med radioaktivt jod, så virker det litt uforutsigbart hvor mye den enkelte trenger i behandlingen og at det ikke skal stort til før hele kjertelen dør... så jeg er glad prøvene er fine for denne gang, for det greiene der ble alt for vanskelig for meg å ta stilling til, rett og slett..
Hva med blodprøvene sånn generelt da? Er det normalt å ha så store svingninger? Å sprette fra ft4 på 19 til 22, til 18, til 26,8 og nå 16,4, er det sånn det skal være? De to siste var bare med 2 måneders mellomrom, og det er jo en ganske stor variasjon...For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
16-11-09, 21:51 #9
Jo, fT4 varierer veldig.
Kroppen har store variasjoner i behov av stoffskiftehormoner. Derfor er jo kjertelen utsyrt med et meget sinnrikt mengderegulerings system.
Det er todelt - en del tar seg av det langsiktige, en av de kortsiktige svingningene.
Og det klarer å holde fT4 mellom sånn 10 og 20. Noen labber har 12-22 og andre har andre.... som referansegrenser. Det er forøvrig viktig å oppgi disse for å få en korrekt bedømmelse.
Grunnen til at man kan komme så langt ned, er at det tar tid for systemet å øke produksjonen, så derfor er det helt feil å være lav lenge.
Samme med høy.
26,8 er nok i overkant - systemet kan nok ha fått "hjelp" av knutene til det.
Det er jo TSH som skal styre kjertelens produksjon, men disse knutene trenger ikke TSH, og produserer bare helt vilt uten at hjernen har kontroll med produksjonen.
Du bør spørre etter en TRAS prøve og det kan fastlegen ordne, og sikkert også følge den opp.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-11-09, 22:10 #10
Okei, så ft4 kan variere så mye.. rart da! Ja, kan være knutene hjalp til med den høye verdien, men den har tydeligvis falt igjen nå da.. får stole på at endokrinologen har sagt riktig for denne gang, da.. og heller ta det med knutene og det når jeg skal ta ny prøve i januar.
TRAS er det samme som anti-TSH? Isåfall har endokrinologen målt det og det var ingenting unormalt der.. hva har det å si i min situasjon?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Lignende tråder
-
Hva gjør man med de som ikke skjønner seg på hypotyreose?
Av Thomas W H i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 12Siste melding: 18-10-08, 21:23 -
Huff så oppgitt man kan bli! Blodprøvene mine plutselig er fine
Av Anne Ma i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 38Siste melding: 21-06-07, 01:16 -
Vekta - trodde ikke mine egne øyne
Av Stina i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 67Siste melding: 21-08-06, 01:10
Svar med sitat
Bokmerker