Problemet er at du kan ha vansker med å konvertere T4 (Levaxin) over til T3, og det vil ikke synes på bodprøvene dine. Det som vises er det som kalles klinikk, altså symptomene dine. Problemet er at mange leger kan for lite om symptomer som følger stoffskiftet, dermed kan du risikere å heller få tilbud om antidepressiva enn T3. Mange leger er ukjent med at en god del av oss konverterer T4 dårlig. T4, altså Levaxin er et såkalt prohormon. Det er ikke aktivt før det omdannes til T3. Så dersom du ikke klarer å omdanne så mye av det til T3, er situasjonen din ikke så mye bedre enn før medisinering. For noen kan den bli verre. Les for eksempel her http://recoveringwitht3.com/ Om du klarer å lese engelsk, anbefaler jeg boka på det sterkeste.

Det går altså an å ha helt nydelige blodprøver, pent plassert i normalområdet, med en strålende fornøyd lege og en pasient som opplever at hun ikke henger sammen i det hele tatt....

Det er umulig å vite hvor mye T3 hver enkelt trenger. Problemet er at mange leger har laget en mal, som sier at du skal ha ca 10 % T3 som tilskudd. Om du ikke konverterer nok av T4 til T3, hjelper deg deg fint lite å få ca 10 mcg T3 pr døgn.

Problemet ligger inne i cellene. Og det som foregår inne i cellene klarer ikke blodprøvene å måle. Blodprøvene viser bare det som foregår i blodet, utenfor cellene. Men legene insisterer på å forholde seg til det som foregår i blodet. Det er litt "God-dag-mann-økseskaft" kommunikasjon over dette her for oss som pasienter.

Min anbefaling er at du forsøker å sette deg inn i dette for å gå i en dialog med legen din. Og for å vinne helsen tilbake.

Jeg bruker nå 65-75 mcg T3, ikke noe T4, og har ikke hatt det så bra på mange, mange år. For meg var dette rett vei. Om det er det for deg, vet jeg ikke. For oss alle er det å ha fått diagnosen hypotyreose en vei med prøving og feiling.

Om en behandling ikke virker godt nok etter en tid, vær utålmodig og be om en ny behandling!

Veien med medisinering er vanligvis slik:
1. Levaxin
2. Levaxin pluss Liothyronin
3. Thyroid
4. Ren T3

Ren T3 er den vanskelige veien, du må jobbe med loggføring av puls, temp og blodtrykk, dosestørrelser og tider du tar dem på. Men om ikke noe annet fører frem, har det vært veien til å bli frisk for mange. Les suksesshistoriene inne på http://recoveringwitht3.com/

Husk også at det er svært viktig å ha nok Bvitaminer, et høyt nivå B12 (350 er som oftest for lavt for oss), høyt nok jern og høyt nok D3. Er disse lave, hindrer det deg i å bli bedre. Mineraler er også viktig, mål dem og ta tilskudd om nødvendig.

Anbefaler loggføring av medisiner, mineraler, andre kosttilskudd og dosen av stoffskiftemedisin. Samt dagsform. Ikke glem å føre opp symptomer du har, eller om de forsvinner! Dette kan hjelpe deg og legen din til en bedre forståelse av hva som skal til for å bli friskere.

Lykke til videre