Hei,

trenger/hadde satt stor pris på ny noen råd og innspill fra kloke hoder her inne. Jeg begynner med ferske prøvesvar:

S-TSH: 4,45 (0,5-3,6)
S-Fritt T4: 17,9 (8-20)
S-Fritt T3: 5,9 (3,6-8,3)

Disse svarene er et "resultat" av Lexaxin 75 mcg to ganger i uken og 100 mcg fem ganger i uken.

Har gått ganske lenge uten å føle meg bra - sliten av dette nå, syns progresjonen går sakte. Har vært gjennom en fase der TSH og andre prøver kan være bra etter en medisinøkning, så forverrer de seg igjen, og mer medisin må til, og sånn svinger det. Mulig dette kommer av at kjertelen er i ferd med å dø gradvis helt ut - vet ikke?
Fastlegens svar på disse prøvene, etter at jeg kanskje la noen føringer først, var at dosen godt kunne økes. Hun sa passe tilfeldig, "tja, du kan jo alltids prøve med 100 mcg hver dag". Hun har forholdsvis lite kunnskap om hypothyreose, noe hun er ærlig på, og sier videre at jeg bare kan prøve meg litt fram med dette selv. Hun blir nok litt forvirret av noenlunde OK F-T4, men hjernen (TSH), gir vel et ganske klart signal om at den ønsker en del mer thyroksin?

Spørsmålene mine blir
1) er dere enige i at det er rom for økning og mest trolig "riktig" å øke dosen ut i fra prøvesvarene?
2) Vil den nevnte økningen gjøre særlig forskjell. Min erfaring er at jeg nok har det best med TSH et sted mellom 2-2,8 (ca). Som sagt, progresjonen har skilpadde-fart...
Spørsmålet blir da hvor mye mer Levaxin, med bakgrunn i doseringen jeg nevnte først (75X2, 100X5), som skal til for å få TSH et sted rundt 2,5.
Med andre ord også hvor mye medisin skal til for å gå fra 7 til 6, 4 til 3, altså ett tall ned. Som sagt, er litt utålmodig etter å få bedre prøvesvar og form...

Glad for innspill!

Peer