Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    8

Standard Hypotyreose, prøver å bli gravid for første gang og begynte nettopp på Levaxin.

Heihei! Jeg kan vel presentere meg først som sist. Jeg har lest litt inne på forumet i det siste, og her ser det ut til å være mye utrolig kunnskap og hyggelige folk, så jeg melder meg inn.

Jeg er 33 år, prøver å bli gravid for første gang og begynte nettopp på Levaxin.

Jeg har nok hatt en slags subklinisk hypotyreose siden det første gang ble tatt stoffskifteprøver av meg for 2 år siden. Hadde da TSH innenfor normalen (3,5), men litt lavt FT4 (10,6) og høy Anti-TPO (447). Legen har fulgt opp prøvene siden da, men det er først nå nettopp at jeg har begynt med medisin, og det er først nå jeg har fått noe særlig kunnskap om sykdommen.

Jeg har prøvd å bli gravid et lite år nå, og jeg ser med skepsis på at legen min har visst om de tvilsomme stoffskifteprøvene mine OG at jeg har prøvd å bli gravid, uten å si/gjøre noe med det. Selv har jeg fått innsikt i at dette kan være en dårlig kombinasjon først i det siste, og jeg føler meg ganske sikker på at det er det lave stoffskiftet som har vært hovedgrunnen til at jeg ikke har blitt gravid enda.

Når det gjelder symptomer, har jeg ikke hatt noen helt ekstreme, men jeg føler jeg har hatt litt av flere ting: deprimert, tiltaksløs, sløv, glemsk, gått litt opp i vekt, konsentrasjonsproblemer, litt lavere kroppstemperatur osv. Småting som har sneket seg inn på meg, men som ikke har vært så ekstremt at jeg har tenkt at jeg har hatt en sykdom.

Stoffskifteverdiene mine har vel heller ikke vært av den ekstreme sorten. Rett før jeg begynte med Levaxin hadde jeg FT4 på 9,1, og siden legen kryssa av FT3 i steden for TSH, vet jeg ikke hva jeg hadde der før jeg begynte på medisin, men den var i alle fall 4,67 etter 2 uker med medisiner. 2 uker etter det igjen var den nede på 2,72, så jeg regner med den kan ha vært oppe i 6,5-7 eller noe før jeg begynte behandlingen.

Etter 9 uker på medisin skal jeg til legen igjen for å se om jeg skal justere dosen.

Gleder meg til å bli kjent med dere!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: En fersking melder sin ankomst

Så fint at du fant oss da.
    Som du selv sier, er det en ubetinget fordel å utdanne seg så godt det går an i din egen situasjon.
    Til det kan det trengs litt hjelp, som du forhåpentlig får her Sigrid.

Stoffskifteproblemer blir, som du jo har erfart, sjelden oppfattet så alvorlig som det er av behandlermiljøet. Kunnskap gir styrke.

Anti-TPO er jo en prøve som viser om kjertlen er angrepet av destruerende antistoffer, og det er nok så hos deg når den er så høy.
    Kjertlen blir gradvis ute av stand til å produsere i løpet av få år, og man erstatter da de manglende stoffskiftehormonene med tabletter.
    Full dose av Levaxin er 150-200g/dag.
    Så kan man jo se omtrent hvor langt prosessen har kommet ved å vurdere sin dose.

Under en graviditet stiger kjertelproduksjonen til det dobbelte allerede første trimester, men dette er det man ge flinke jenter her som vet bedre enn meg.

Så er det jo også klart at stoffskifteaktiviteten legger grunnlaget for alt som skjer i kroppen.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    8

Standard Sv: En fersking melder sin ankomst

Takk for svar, Finn!
    Ja, det er tydelig at fastlegen min vet minimalt om dette, så jeg tror det er best å utdanne med selv litt. Tror jeg skal be om en henvisning til en endokrinolog neste gang.

Lignende tråder

1. Jeg begynte på Levaxin i mars i år.
    Av grynet i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 142
    Siste melding: 01-10-08, 14:25
  2. Da har jeg vært hos endokrinolog for første gang..
    Av witchfrk i forumet Endokrinologer
    Svar: 14
    Siste melding: 30-05-08, 06:20
  3. Gravid i gjen - god oppfølging denne gang...
    Av Thomasine i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 34
    Siste melding: 28-04-08, 22:05
  4. Svar: 8
    Siste melding: 26-02-08, 04:12

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •