Viser søkeresultater 21 til 30 av 38
-
18-04-12, 10:25 #21
Sv: Høy anti-TPO, spontanabort. Kan jeg ha lavt stoffskifte? Lege mener ikke det...

Takk! Jeg skal passe på å få D3 - det er D3 jeg tar nå. Og jeg skal bestille de BenteR linket til.
D-vit er fettløselig, så det lagres vel i kroppen hvis man inntar altfor mye, kanskje derfor det var snakk på radio om at det kan endre kalkstoffskiftet og kan skade nyrene?
Jeg skal iallefall ta slik at jeg er i høyeste referanseområde.
Anbefaling av 10 µ står på mine tabletter med kun ren D3, så norske myndigheter er visst altfor forsiktige -eller skal vi si kunnskapsløse
-
18-04-12, 13:03 #22
Sv: Høy anti-TPO, spontanabort. Kan jeg ha lavt stoffskifte? Lege mener ikke det...
Ja, ophobning af d-vitamin med leverskade til følge - det er det, jeg altid hørte om som barn og ung, at det måtte man passe på med. Sandt nok, men bare man sørger for at ta d3, kan man altså tage en hel del. Jeg mener, d2 har været den første tabletter, man har kunnet få i det hele taget, og derfor er der vel risiko for, at mange tænker d3 på samme måde. Men 250 µ er altså MEGET - det svarer fx til hele syv af de der, som er på 35 µ

Det er forskelligt, hvor meget hvem har brug for. Jeg har ikke nogen anelse om, hvorfor jeg må ha i hvert fald 80 µ for at ligge ca. i midten af referenceområdet - hvor blir det mon af??
Seks tabletter à 10 µ lyder for mig som en fornuftig start. Men få det tjekket - du er jo ikke en gang inde i referenceområdet!
Jeg har fortalt det før, men gentager gerne mig selv: Jeg har en veninde, der i en periode manglede d-vitamin og b-12. Indtil dette blev opklaret, var hendes læge af den opfattelse, at hun havde sclerose, for hun havde ganske voldsomme symptomer. Ellers er hun frisk /rask. Dette bare for understrege vigtigheden af de her ting
Det med at ha det bedre i syden er nok i øvrigt ikke bare et spørgsmål om d-vitamin - lys er også godt! Jeg har altid følt, at min egentlige liv var om sommeren ...
Nielsigne
-
18-04-12, 20:35 #23
Jeg tror som du, Nielsigne, at det er forskjell på hvor høye doser D3-tilskudd vi skal ha. Mulig det kan henge sammen med opptak fra tarmen? Jeg vet ikke, men høres det ikke logisk ut at hvis mange av næringsstoffene går ubearbeidet gjennom tarmen, må du ta høyere doser med det meste, for å få opp verdiene?
Jeg hadde D-vitamin på 35, tror jeg det var, for en tid siden, men fikk det til å stige med å ta 20µg om dagen. Andre må ha mye høyere dose, ser det ut til.
Shadow - jeg vet ikke om det gjør noe om du går rett på høy dose, men hva med å prøve noen måneder på den dosen Ingrid Lund har anbefalt (eller litt mer), og se om det fungerer for deg, med nye prøver etter en tid?
-
18-04-12, 20:55 #24
Jeg har sjekket D-vitaminnivået i mars, det var på 63. En oppgang fra 53 til 63 på 4 mnd. Så har bestilt fra Danmark idag.
Jeg har ikke sett din historie om venninnen din tidligere. Sclerose er jo bindevevssykdom.
En privat hudlege jeg har vært hos mistenkte bindevevssykdom hos meg. Som din venninne har jeg også hatt ganske voldsomme symptomer. Fastlege avfeide det og ser ingen sammenhenger med hverken det ene eller andre.
Så - når jeg leser hva du skriver så er det et håp om litt bedring ved økning i D-vitamin og B-12
Men hun hadde kanskje ikke hashimoto?
B-12 kan jeg få i form av sprøyter, og det kan jeg forsøke nå igjen da jeg ikke kan forsøke å bli gravid enda
hvis jeg ikke velger sprøyter har jeg lest om B-12 tabletter som legges under tunga, og at de er effektive.
Er det kanskje nok å bestille de B-vitaminene du linket til i Danmark for å øke B-12?
Takk igjen
-
18-04-12, 21:03 #25
Takk for svar! Jeg har forsøkt 10 µ som Dr. Ingrid sa i 4 mnd. Tok ny test i mars hvor det hadde økt fra 53 til 63.
Jeg må også få opp verdier når det gjelder ferritin, sink, selen, magnesium, kalsium, folat - men har ikke målt disse pånytt. Skal gjøre det om noen dager.
Nå skal jeg forsøke høyre doser, for så å trappe ned litt når jeg er øverst i referanseområdet.
-
18-04-12, 21:43 #26
Hvis du kan gå fra 53 til 63 ved bare at ta 10 µ tegner det jo ret godt ... på mine blodprøver kunne man dårligt se, om jeg tog 10 µ eller slet ikke

Men nu du er så flink til at optage det ... kan det være, du kommer langt med fx 35 µ Du kan jo forsøge
Jeg synes, der er så mange ting at bruge penge på, så jeg synes selv, det er dejligt, hvis man kan bruge mindre af et eller andet 
Der findes for lavt d-vitamin hos mennesker med Hashimoto og med sclerose. Men der er endnu ingen, der ved, om det er sygdommen eller vitaminmanglen, der kommer først.
Hvor immunforsvaret ved Hashimoto æder skjoldbruskkirtlen, så er det jo ved sclerose nervernes myelin, immunforsvaret kaster sig over, så egentlig har begge sygdomme deres grund i immunforsvaret
Men nej, min veninde havde og har ingen af delene - manglede bare d-vitamin og b-12 og blev altså hundesyg af det alene. Gik "ved siden af sig selv" var nervøs hele tiden, havde svage muskler og var træt, tabte hår ... alt muligt.
Men når en speciallæge har mistænkt bindevævssygdom hos dig, så er det faktisk ikke særlig pænt af din fastlæge at affeje dette uden at undersøge det nærmere eller i det mindste give dig en ordentlig begrundelse for, hvorfor h*n ikke mener, det er aktuelt - mener jeg altså.
Ja, man kan få tabletter med b-12, som smelter under tungen - jeg har brugt denne http://www.bigvits.co.uk/product.asp...d=85&tid=&bid= som er lavet med methyl-cobalamin i stedet for bare cobalamin. Methyl-cobalamin optages bedre - og nævnte tablet smager endda godt
Så er spørgsmålet, om den er nødvendig; jeg fik faktisk for højt b-12, mens jeg tog den. Men jeg tog den faktisk også sammen med denne multi-b, som jeg synes er fantastisk: http://www.naturoghelse.dk/shop/mult...stk-1919p.html Og så er jeg måske også bedre til det med b-12 end det med d-vitamin
Jeg ved det ikke, men jeg tager nu kun den der ekstra methyl-cobalamin en sjælden gang imellem, for der er jo ingen grund til at sprænge rammerne helt heller 
Du kan jo prøve den der multi-b, jeg anbefaler, eller en tilsvarende, og så se, om den er nok for dig, inden du investerer i noget mere. Men i hvert fald må og skal man ta tilskud af alle b-vitaminer, hvis man skal ta tilskud af bare én slags - ellers risikerer man, at der ryger for meget med ud af kroppen, når den skiller sig af med evt. overskud af det ene b-vitamin.
Nielsigne
-
20-04-12, 08:47 #27
Kan noen hjelpe meg å tyde blodprøvesvar før legetime?

Jeg har lest og forsøkt å forstå... Men er så preget av konsentrasjonssvikt, uro, hjertebank etc at jeg
klarer det rett og slett ikke selv.
Kan noen av dere være så snill å hjelpe meg å forstå utviklingen i stoffskiftet så blir jeg veldig glad!!
Skriver inn prøvesvar tatt i september og april:
September:
TSH 1.8 (0,4-3,5)
Fritt T3 3.8 (3.0-6.0)
Fritt T4 11 (7-16)
Anti TPO 700
April:
TSH 2.32 (0.2-4.5)
Fritt T3 5.7 (3.9-6.7)
Fritt T4 14.8 (9-19)
Anti TPO 650 (0-34)
TSH Reseptor mindre enn 1 (samme som TRAS)??
Kort for de som ikke vet: Jeg hadde hyperthyreose etter fødsel 2001, deretter hypo. Satt på Levaxin, ble aldri bra, etter hvert diagnose ME. Aldri forsøkt medisinering etter 2006/2007. Aldri forsøkt annet enn litt levaxin.
Har legetime tirsdag, er dårlig - hva betyr dette
Sist endret av Shadow; 20-04-12 kl 09:24
-
20-04-12, 11:05 #28
Sv: Kan noen hjelpe meg å tyde blodprøvesvar før legetime?
Er begge disse prøvene tatt om morgenen?
Jeg synes det er litt vanskelig og lese ut fra dine prøver hva som skjer akkurat nå, men forhåpentligvis får du også svar fra de mer erfarne her inne.
At TSH stiger betyr i utgangspunktet at hypofysen sender ut signal til skjoldbruskkjertelen om og øke produksjonen. Til høyere TSH, til høyere sier den fra om at produksjonen må økes. Og din TSH sier klarere fra nå at den vil øke produksjonen selv om FT3 og FT4 har økt selv uten medisinering.
Selv om leger styrer etter referanseområder, så er det enkelte av oss som har en kropp som trives best med FT4 utenfor referanseområdet. Min kropp har det best når jeg ligger mellom 25 og 26 (referanseområde 11-22). Siden vi ikke testet stoffskiftet når vi var helt friske, er det umulig og vite på forhånd om kroppen trives best med FT4 midt i referanseområdet, lavere eller høyere. Det må prøves.
TSH reseptoren din er under 1 hvilket betyr at du ikke har positiv TRAS / Graves, og det er jo iallefall positivt.
Utifra prøvene dine vil jeg tro at mange leger vil bare se på at du er innenfor referanseområdet, og konkludere med at de vil avvente, med mindre de ser sammenhengen mellom anti-TPO og økende TSH.
Anti-TPO er et antistoff, og antistoff i seg selv kan få oss til og føle oss dårlige. Antistoffet vil også på sikt ødelegge skjoldbruskkjertelens evne til og danne nok stoffskiftehormoner, og resultatet blir at stoffskiftet blir lavt.
I tillegg vil lav B12 og lav d-vitamin kunne gi mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte, så jeg vil anbefale og ikke glemme dem oppe i det hele.
-
20-04-12, 11:22 #29
Takk for svar BenteR (atter en gang)!
Prøvene fra April er tatt fastende, om morgenen (fastlege)
Prøvene fra September er tatt midt på dagen (Lillestrøm helseklinikk)
Anti TPO har for noen år siden vært 960. Som du sier så er det positivt at Tras er under 1
Jeg har aldri før tatt fastende prøver, heller ikke morgenprøver.
Jeg merker godt "aktivitet" i halsområdet, ubehag, vond stor klump, litt vanskeligere å svelge men ikke plagsomt. Kraftig hodepine, pluss økende plager generelt.
Bør jeg forsøke medisin eller ikke sett utfra resultatene nå?
Håper nesten at noen anbefaler meg å forsøke medisinering, da er det iallefall håp om at noe kan bli bedre!!!
Mye endringer i kroppen siden spontanabort i uke 5.
Og- når jeg tenker på å få flere barn så bør jeg vel uansett være medisinert?
Når din kropp trive best med så høy Ft4, hvor ligger da fritt T3?
D-vitamin, B12, ferritin, selen, sink, kalsium, folat var lave - og jeg hiver innpå hver dag! Glemmer ikke en eneste polle
Frykter at legen sier at ting er ok iom at jeg ligger innenfor referanseområdet ja..
MEN når anti TPO er forhøyet, og jeg har Hashimoto, så har jeg lest at lege også medisinerer når TSH er over 2.
Jeg ønsker å forsøke medisinering, jeg vil ha noe som kan gi et håp om å bli bedre!!
Men bør jeg eller hva mener dere??
-
20-04-12, 11:27 #30
Jeg ville bedt om en prøvemedisering med Levaksin siden du har høy anti-TPO og stigende TSH og har symptomer som tilsier at stoffskiftet ikke er helt topp. Kanskje lettere og få legen med på det?
Men igjen, det er det jeg ville gjort. Jeg er ingen lege, men leger generelt aner heller ikke hvordan det er å leve i en stoffskiftesyk kropp.
Du bør også beskrive hvordan det føles i halsen, slik at det kan vurderes om du bør ta UL og eventuelt finnålbiopsi.
Lignende tråder
-
Fastlegen min mener jeg ikke har så lavt stoffskifte at jeg bør ha symptomer...
Av Anino i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 06-05-11, 23:04 -
anti-tpo på over 300... lavt stoffskifte
Av lykkepillen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 30Siste melding: 08-02-11, 10:11 -
To spontane aborter på rad.
Av Linn i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 16Siste melding: 02-08-10, 19:29 -
Større fare for spontan abort?
Av lady90 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 02-08-10, 19:29 -
Hvilken form for lavt stoffskifte? Høy anti-TPO
Av Cossie77 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 19-03-10, 13:56
Svar med sitat

Bokmerker