Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 31
    Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    14

Standard anti-tpo på over 300... lavt stoffskifte

Har nettopp fått svarene mine fra sist blodprøve

ACTH - 6,2 (0 - 10,2)
    Anti-TPO - 302 (0 - 15) Dette var da ille høyt...??
    Glukose - 4,6 (4 - 6)
    SHBG - 106 (18 - 144)
    T3 - 4,6 (2,6 - 5,7)
    Thyroxin-fri - 13 (9 - 24) (jan 09 lå den på 11)
    TSH - 3,24 (0,35 - 4,7) (jan 09 lå den på 2,4)

Sier dette dere noe?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: hjelp...

Anti-TPO er jo antistoffer mot skjoldkjertlen, og verdier over 100 regnes som sikker påvisning.
    Du får google litt og mitt råd er å utdanne seg så godt man kan i sin egen situasjon så man kan vurdere den behandling man foreslås. Ikke alle elger er like flinke med dette.......

Og hei - forresten, ser det er første meldinga di - da er du jo på rett vei da
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Anti-TPO er jo antistoffer mot skjoldkjertlen, og verdier over 100 regnes som sikker påvisning.
    Du får google litt og mitt råd er å utdanne seg så godt man kan i sin egen situasjon så man kan vurdere den behandling man foreslås. Ikke alle elger er like flinke med dette.......

Og hei - forresten, ser det er første meldinga di - da er du jo på rett vei da
    Hei, og jo, takk for velkomst!
    Jeg har vært inne her å kikket en stund, for å nettopp prøve å finne ut noe om ting og tang.. Takket være dette forumet her, ble det tatt anti-TPO også.. (jeg krysset faktisk av rubrikken selv, siden legen min ikke hadde gjort det...) Og det ser jo kanskje ut til å ha vært lurt av meg...

Så det du mener er at jeg HAR lavt stoffskifte, og bør behandles for dette.
    Har iallefall fryktelig mange tegn på lavt stoffskifte, og ønsker bare å få et litt bedre liv fremover.. Er dønn utslitt av å rase inn og ut av legekontorer og prøver, uten å få noe svar på noe som helst...

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    14

ooooog, kan denne enorme verdien av anti-TPO være en grunn til at jeg IKKE går ned i vekt, uansett hvor fornuftig jeg spiser/mye jeg trener??

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av lykkepillen Vis post
    ooooog, kan denne enorme verdien av anti-TPO være en grunn til at jeg IKKE går ned i vekt, uansett hvor fornuftig jeg spiser/mye jeg trener??
    Indirekte: ja.

Disse antistoffene går til angrep på kjertelen din (og min - jeg har over 1300 som tall, ) og fører som regel etter hvert til at kjertelen ikke klarer å produsere nok t3 og t4 til at kroppen får det den trenger. Når kroppen må spare på t3 medfører det at stoffskiftet senkes - all celleaktivitet reduseres der "det kan spares".

Når dette skjer går man rett og slett ikke ned i vekt.

Tallene dine er ikke entydige, men sett i sammenheng med symptomene bør du kunne argumentere for en prøvemedisinering.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Bor fortiden i Egypt og trives med det;-)
    Alder
    53
    Meldinger
    200

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Ikke alle elger er like flinke med dette.......
    Om man går til elger med stoffskiftet er det jo ikke rart man ikke får noe hjelp for jeg tror ikke elger kan så mye om det, når det er sagt så er det ikke så mange leger som kan det heller

(Sorry N`Finn, jeg var bare nødt)
    I'm sick and tired of always beeing sick and tired Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Talking Sv: hjelp...

Det er jo ett fett om man går til elger eller leger med stoffskifteplager.. Man får like mye intelligent hjelp åkke som...
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Heia og velkommen hit
    Jeg må først starte med å gratulere deg for å krysse av legens "avglemte" blodprøver et klart eksempel til etterfølgelse

Du skriver aller prøvene dine her, men du glemmer det viktigste; har du symptomer som kan være lavt stoffskifte? Hvis du har det er dette viktig sett i sammenheng med en anti TPO (min var på 3662 når jeg ble diagnistisert). Etter mitt skjønn levner ikke prøvene dine mye tvil om lavt stoffskifte, men som sagt er det først og fremst symptomer sett i sammenheng med prøvesvar som er viktig.

På dette forumet er vi opptatt av at legene skal se mindre på TSH, men likevel ser jeg vurderer TSH mye selv. Finn sier ofte at det kan være en "feil" i TSH produksjonen. Selv tenker jeg at TSH produksjonen er like individuell som mye annet. Jeg var SYK når jeg fikk diagnosen, men hadde likevel TSH såvidt innenfor ref området, og jeg hadde vært syk lenge. Jeg tenker derfor at kanskje er det noen av oss som har flere TSH reseptorer på kjertelen enn andre og at derfor har vi aldri hatt særlig høy TSH produksjon som frisk? Kanskje er det også slik at for noen av oss at når man har gått lenge syk og ubehandlet gir kroppen opp å produsere masse TSH?

Håper du skjønner hva jeg mener; selv om stoffskifteprøvene er innenfor ref området betyr ikke det at du ikke har hypothyreose. Det er sympotomene dine og evt arvelighet prøvene må sees i sammenheng med.

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Heia og velkommen hit
    Jeg må først starte med å gratulere deg for å krysse av legens "avglemte" blodprøver et klart eksempel til etterfølgelse

Du skriver aller prøvene dine her, men du glemmer det viktigste; har du symptomer som kan være lavt stoffskifte? Hvis du har det er dette viktig sett i sammenheng med en anti TPO (min var på 3662 når jeg ble diagnistisert). Etter mitt skjønn levner ikke prøvene dine mye tvil om lavt stoffskifte, men som sagt er det først og fremst symptomer sett i sammenheng med prøvesvar som er viktig.

På dette forumet er vi opptatt av at legene skal se mindre på TSH, men likevel ser jeg vurderer TSH mye selv. Finn sier ofte at det kan være en "feil" i TSH produksjonen. Selv tenker jeg at TSH produksjonen er like individuell som mye annet. Jeg var SYK når jeg fikk diagnosen, men hadde likevel TSH såvidt innenfor ref området, og jeg hadde vært syk lenge. Jeg tenker derfor at kanskje er det noen av oss som har flere TSH reseptorer på kjertelen enn andre og at derfor har vi aldri hatt særlig høy TSH produksjon som frisk? Kanskje er det også slik at for noen av oss at når man har gått lenge syk og ubehandlet gir kroppen opp å produsere masse TSH?

Håper du skjønner hva jeg mener; selv om stoffskifteprøvene er innenfor ref området betyr ikke det at du ikke har hypothyreose. Det er sympotomene dine og evt arvelighet prøvene må sees i sammenheng med.
    Skal vi se:
    - Jeg kan sove i 12 timer, og vil helst sove i 5 til...
    - Jeg blir totalt utslitt etter en hel dag på jobb.. Tok meg selv i å nesten begynne å grine når jeg sto og laget middag en dag etter jobb, pga jeg var sliten.. Og jeg er liksom regnskapsfører.. så ikke så fysisk hard jobb liksom...
    - Fryktelig tørre øyne om natten/morgen.. Men dette fikk jeg etter øyelaseroperasjon som jeg hadde i september 09.. Men det skulle liksom gå over innen et år... Så jeg vet ikke.
    - Evig hodepine..
    - Føler meg "ullen" i hodet
    - Vanskelig for å konsentrere meg
    - Økt plaget med angst. (har hatt dette tidligere, men var tilnærmet "frisk" i nesten 2 år.. og fikk det PLUTSELIG mer og mer tilbake.. Og jeg har det supert i livet, mtp mann, barn, hus, økonomi.. osv...
    - mye svimmel.. (men dette er ofte i forbindelse med angsten)
    - Går ikke ned i vekt.. Selv om jeg spiser fornuftig (holdt meg lenge på 1600kcal/dag, og gikk OPP i vekt...grrr)
    - har også vært mye småsyk.. liksom aldri kommet meg skikkelig igjen.. Det siste 2 årene...

Jeg regner med at legen ikke kommer til å mene dette er noe å gå videre med.. Men dere mener jeg bør behandles? Og at jeg sannsynligvis har lavt stoffskifte?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg mener du bør behandles. ALLE symptomer, inkludert øyne og de psykiske symptomene du beskriver er typisk for lavt stoffskifte. Be legen (eller elgen) om å få lov til å starte en prøvebehandling med levaxin på 25 mcg. Hvis du først har fått han til å skrive det ut får du gjøre med tablettene som du gjorde med blodprøverekvisisjonen, nemlig å vurdere litt selv. Jeg har alltid sagt at det er lettere å få tilgivelse enn å få tillatelse Vær likevel oppmerksom på at det er viktig med doseøkning når du først har startet behandling, fordi da forsvinner det du har igjen av egne produksjon ganske raskt, og du må jobbe deg opp til å finne riktig medisindose.

Når det gjelder det lave antall kalorier du inntar er dette bekymringsfullt for en med lavt stoffskifte. Spis mindre raske karbohydrater og mer proteiner og fett, for lite kalorier er IKKE bra når man har lavt stoffskifte. Det gjør ting enda verre.

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

1. Grusom ventetid. Høyt anti-TPO, TRAS og høyt stoffskifte.
    Av lisereka69 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 37
    Siste melding: 27-07-11, 12:16
  2. Forhøyet anti TPO høyt stoffskifte.
    Av ElisabethA i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 10
    Siste melding: 20-03-11, 13:43
  3. Ny på forumet - Lavt stoffskifte, høy Anti-TPO og cøliaki
    Av Peon i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 26-10-10, 21:48
  4. Hvilken form for lavt stoffskifte? Høy anti-TPO
    Av Cossie77 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 19-03-10, 13:56
  5. Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
    Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 0
    Siste melding: 15-06-05, 17:44

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn