Viser søkeresultater 1 til 10 av 38

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Høy anti-TPO, spontanabort. Kan jeg ha lavt stoffskifte? Lege mener ikke det...

Nå tar jeg bare en tablett med d-vitamin til dagen, men hver gang det er ei solstråle ute, så prøver jeg å få den med meg
    Du kan uten problem ta flere (eller velge en sterkere variant) Den jeg linket til er på 35 u (aner ikke hvordan jeg skal få den u-en til og få lang hale), men vi tåler visst opptil 250 u pr dag av D3 uten og få forgiftningsymptomer.
    Jeg fikk resept fra Aker på D2, og skulle ta 60 000 iu pr uke av dette, og det ga iallefall meg forgiftningsymptomer, så ikke velg D2.

Jeg spiser også mandler. Jeg lever på streng lavkarbo siden jeg har diabetes type 1 og ikke kan stole på at insulinen virker (rar kropp ), og mandler er en av mine kilder til fett.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Høy anti-TPO, spontanabort. Kan jeg ha lavt stoffskifte? Lege mener ikke det...

Enig med Bente i alting, men vil bare lige føje til, at folat /folinsyre hedder b-9 og at man med et tilskud af det kan risikere at komme til at skjule mangel på b-12. Det er IKKE fordi jeg mener, man ikke skal ha b-12, altså, for det skal man, men man skal også ha de andre slags!

... Og så det der tilskud på 10 µ d3 altså ... Hvad er det for noget fis. Ta i hvert fald de der 35 µ

µ for mikrogram har Finn herfra lært mig skrives ved, at man holder knappen "alt gr" nede, mens man trykker på m
    Hurra for genveje til alt muligt

Nielsigne

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    50

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post

... Og så det der tilskud på 10 µ d3 altså ... Hvad er det for noget fis. Ta i hvert fald de der 35 µ
    Takk for svar igjen!

Jeg skal iallefall de 35 µ, men jeg vil ta mere! Ser i en annen tråd at du Nielsigne tar 4200 IU pr dag?

Kanskje jeg bør spørre legen om depottabletter for å få høy dose raskere?

En gang har jeg vært i syden, i fjor sommer. Da hadde jeg betraktelig mindre smerter og mer energi, generelt bedre form. Her hjemme har jeg hatt mange år hvor jeg ikke har klart sol og varme da utmattelsen og plager ble mye verre i sola.

Jeg har aldri tenkt på at syden og bedring skyldtes D-Vitaminer, men selvfølgelig er dette årsaken... At jeg ikke har tenkt på det skyldes nok mitt tåkehode, seige tanker etc...

Nå tok jeg 10 µ x 6 tabl idag. Men skulle kanskje bestillt skikkelig hardkur???

Eller er det optimalt å ta flere pr dag av de du BenteR linker til?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Hvis man dagligt tager tre af disse: http://www.naturoghelse.dk/shop/mega...-d3-3445p.html (det er også dem, BenteR linker til), så får man tre gange 35 µ som er 4200 IE, ja ... Jeg sysler lidt med tanker om dette for tiden - var begyndt at ta denne dose, da jeg kom forbi et radioforedrag om d-vitamin, hvor forskeren bl.a. sagde, at d-vitamin kan ændre kalkstofskiftet, og at man så kan få skade på nyrerne Så nu tager jeg to -skiftevis tre - af de her tabletter hver dag ... Men der er altså ikke set skader, selvom folk har brugt op til 250 µ så man behøver nok ikke være bange som sådan, slet ikke, hvis man mangler d-vitamin. Mangel på d-vitamin er sat i forbindelse med alle mulige immun-sygdomme lige fra Hashimotos til sclerose, så hellere bare ta noget - og jo længere mod nord, man bor, jo mere kan man jo mangle det, så jeg fatter ikke de norske læger og sundhedsmyndigheder mht. dette

Hvis du be'r din læge om stærk d-vitamin eller depottabletter, så vil det nok være d2, du får, og det er efter alt, jeg har læst, ikke smart. D3 er det aktive d-vitamin, og det er modsat d2 giftfrit, selv i ret så høje doser. (Baserer de norske sundhedsmyndigheder mon deres generelle viden om d-vitamin på viden om d2, siden de anbefaler bare 10 mikrogram ?!)

Masser om d-vitamin her: https://www.stofskifteforum.dk/tags.php?tag=d-vitamin

Endda mennesker, som ellers er helt raske /friske vil få symptomer på lavt stofskifte, hvis de får mangel på d-vitamin, mangel på b-12 ligedan. Bl.a. muskelsvaghed er resultatet

Nielsigne

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    50

Takk! Jeg skal passe på å få D3 - det er D3 jeg tar nå. Og jeg skal bestille de BenteR linket til.

D-vit er fettløselig, så det lagres vel i kroppen hvis man inntar altfor mye, kanskje derfor det var snakk på radio om at det kan endre kalkstoffskiftet og kan skade nyrene?

Jeg skal iallefall ta slik at jeg er i høyeste referanseområde.

Anbefaling av 10 µ står på mine tabletter med kun ren D3, så norske myndigheter er visst altfor forsiktige -eller skal vi si kunnskapsløse

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Ja, ophobning af d-vitamin med leverskade til følge - det er det, jeg altid hørte om som barn og ung, at det måtte man passe på med. Sandt nok, men bare man sørger for at ta d3, kan man altså tage en hel del. Jeg mener, d2 har været den første tabletter, man har kunnet få i det hele taget, og derfor er der vel risiko for, at mange tænker d3 på samme måde. Men 250 µ er altså MEGET - det svarer fx til hele syv af de der, som er på 35 µ

Det er forskelligt, hvor meget hvem har brug for. Jeg har ikke nogen anelse om, hvorfor jeg må ha i hvert fald 80 µ for at ligge ca. i midten af referenceområdet - hvor blir det mon af??

Seks tabletter à 10 µ lyder for mig som en fornuftig start. Men få det tjekket - du er jo ikke en gang inde i referenceområdet!
    Jeg har fortalt det før, men gentager gerne mig selv: Jeg har en veninde, der i en periode manglede d-vitamin og b-12. Indtil dette blev opklaret, var hendes læge af den opfattelse, at hun havde sclerose, for hun havde ganske voldsomme symptomer. Ellers er hun frisk /rask. Dette bare for understrege vigtigheden af de her ting

Det med at ha det bedre i syden er nok i øvrigt ikke bare et spørgsmål om d-vitamin - lys er også godt! Jeg har altid følt, at min egentlige liv var om sommeren ...

Nielsigne

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Jeg tror som du, Nielsigne, at det er forskjell på hvor høye doser D3-tilskudd vi skal ha. Mulig det kan henge sammen med opptak fra tarmen? Jeg vet ikke, men høres det ikke logisk ut at hvis mange av næringsstoffene går ubearbeidet gjennom tarmen, må du ta høyere doser med det meste, for å få opp verdiene?

Jeg hadde D-vitamin på 35, tror jeg det var, for en tid siden, men fikk det til å stige med å ta 20µg om dagen. Andre må ha mye høyere dose, ser det ut til.
    Shadow - jeg vet ikke om det gjør noe om du går rett på høy dose, men hva med å prøve noen måneder på den dosen Ingrid Lund har anbefalt (eller litt mer), og se om det fungerer for deg, med nye prøver etter en tid?

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    50

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post

Seks tabletter à 10 µ lyder for mig som en fornuftig start. Men få det tjekket - du er jo ikke en gang inde i referenceområdet!
    Jeg har fortalt det før, men gentager gerne mig selv: Jeg har en veninde, der i en periode manglede d-vitamin og b-12. Indtil dette blev opklaret, var hendes læge af den opfattelse, at hun havde sclerose, for hun havde ganske voldsomme symptomer. Ellers er hun frisk /rask. Dette bare for understrege vigtigheden af de her ting
    Jeg har sjekket D-vitaminnivået i mars, det var på 63. En oppgang fra 53 til 63 på 4 mnd. Så har bestilt fra Danmark idag.
    Jeg har ikke sett din historie om venninnen din tidligere. Sclerose er jo bindevevssykdom.
    En privat hudlege jeg har vært hos mistenkte bindevevssykdom hos meg. Som din venninne har jeg også hatt ganske voldsomme symptomer. Fastlege avfeide det og ser ingen sammenhenger med hverken det ene eller andre.
    Så - når jeg leser hva du skriver så er det et håp om litt bedring ved økning i D-vitamin og B-12
    Men hun hadde kanskje ikke hashimoto?

B-12 kan jeg få i form av sprøyter, og det kan jeg forsøke nå igjen da jeg ikke kan forsøke å bli gravid enda

hvis jeg ikke velger sprøyter har jeg lest om B-12 tabletter som legges under tunga, og at de er effektive.
    Er det kanskje nok å bestille de B-vitaminene du linket til i Danmark for å øke B-12?

Takk igjen

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 06-05-11, 23:04
  2. anti-tpo på over 300... lavt stoffskifte
    Av lykkepillen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 30
    Siste melding: 08-02-11, 10:11
  3. To spontane aborter på rad.
    Av Linn i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 16
    Siste melding: 02-08-10, 19:29
  4. Større fare for spontan abort?
    Av lady90 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 02-08-10, 19:29
  5. Hvilken form for lavt stoffskifte? Høy anti-TPO
    Av Cossie77 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 19-03-10, 13:56

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn