Viser søkeresultater 1 til 10 av 47
Threaded View
-
18-09-07, 05:42 #11
TSH er tyroksin stimulerende hormon og skilles ut i hypofysen.
Dersom skjoldkjertelen virker dårlig, vil det bli lite tyroksin i blodet og hypofysen vil pøse på med mer TSH for å få skjøldkjertelene til å produsere mer. Men det gjør den ikke, fordi den ikke virker skikkelig. Derfor kan en høy TSH indikere lavt stoffskifte.
Dersom det er mye tyroksin i blodet, vil det bli produsert mindre TSH, for da trenger ikke skjoldkjertelen stimuleres.
Legene mener at TSH skal ligge på 0,5 - 1,5 (eller rundt 1). Det er helt individuelt hvor den bør ligge og legen MÃ… se på hvordan du føler deg ellers, ikke bare tallene.
Noen er hyper med TSH på 0,3 andre er fortsatt hypo.
Men hvis du er hyper, våkner ofte på natten og rett og slett er våken (men samtidig sliten), er rastløs, ikke klarer å gire ned etter stress og du føler at dette er noe fysisk, kan det være et tegn på at du får for mye tyroksin.
Det er ikke sikkert du trenger å justere dosen så mye, men det bør du selvfølgelig snakke med legen om. For min egen del må jeg ha veldig nøyaktig dose for å fungere opitmalt. Jeg kan merke stor forskjell hvis jeg øker/minsker med 25 mcg Levaxin en dag pr uke.
Lignende tråder
-
Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
Av knokkel i forumet Lavt stoffskifteSvar: 72Siste melding: 11-05-13, 22:25 -
Fikk konstatert hypotyreose i april 06
Av Linn i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 88Siste melding: 19-01-10, 10:13 -
Jeg fikk påvist hypotyreose i 2005
Av Reven i forumet Lavt stoffskifteSvar: 37Siste melding: 02-10-08, 23:13 -
Jeg fikk operert ut hele skjoldkjertelen i november-06 (hyper med kalde knuter)
Av Zena i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonenSvar: 55Siste melding: 20-04-08, 10:50 -
Jeg fikk påvist lavt stoffskifte etter at jeg fikk mitt første barn
Av Line i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 38Siste melding: 09-04-07, 22:40

Svar med sitat
Bokmerker