Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
-
11-03-12, 21:20 #1
Operert for en kald knute i skjoldkjertelen i 1992
Hei!
Er det noen der ute som kjenner seg igjen i "lukket inne i seg selv" ?? Jeg har hatt hypothyreose fra 1992 da jeg ble operert for en kald knute i skjoldkjertelen. Jeg fikk ikke thyroksin ( som det het den gang) fordi legene sa at det var det ikke behov for medisinering. Gikk umedisinert i 10 år, så fikk jeg thyroksin og ble noe bedre. Jeg har hatt mange tøffe tak og etter at jeg i 2000 også måtte operere bort eggstokker og deretter heller ikke hadde østrogen lenger ble alt enda værre.
Jeg har nå lest om Armour og lurer på om det er noen som kjenner seg igjen i min historie og som tror at dette kanskje kan hjelpe. Trenger også anbefaling av hvilken lege jeg bør velge for å hjelpe meg å finne det ut. Håper på svar.
-
12-03-12, 06:23 #2
Sv: Lukket inne i seg selv!
Hei Sienna

Jeg kjenner meg alt for godt igjen. Jeg var en ensom ulv i alt for mange år. Jeg tror det skyltes mangel på T3. Noen av oss er riktig elendige til å konvertere den passive T4 (levaxin) som er mer å regne som et prohormon til det aktive T3. T3 er mat for hjernen, psyken og vitalitet! Om du ikke er god på å omdanne T4 til T3, har du det ikke godt. Jeg antar at dette kan slå veldig forskjellig ut for oss. For noen rammer det psyken hardt, med depresjoner og angst, oppførsel som kan minne om bipolar lidelse etc. For andre går det kanskje mer utover det å huske, å konsentrere seg. Så er det det med energi. Er energien lav, så er det ikke lett å holde ut andre mennesker heller. dette kan helt sikkert forklares på en mye mye bedre måte enn jeg gjør. Jeg er ikke lege, kun en som har opplevd at pillene jeg fikk ikke hjalp meg så veldig mye.
Tilbaketrekking kan også være et symptom på at du ikke er godt nok medisinert. Men om det skyldes at du trenger mer T4 og at det er godt nok for deg, eller at du trenger T3, det kan ikke jeg uttale meg om. Jeg håper at du finner en lege som er villig til å skrive ut et thyroid,enten det er Erfa, Armour eller andre merker.
Det kan være vanskelig å forstå at for lite av ett eller flere hormoner kan endre personligheten vår fullstendig, men det kan det. Alt for mange ender da i stedet opp med en psykiatrisk diagnose som i verste fall er helt feil, og blir værende i denne ulykksalige tilværelsen resten av livet.
Fortsett å lese og lære, og skriv videre her inne. Husk at din historie kan hjelpe andre
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
12-03-12, 07:11 #3
Takk for svar. Det å få andres historier som kjenner seg igjen og oplever noe av det samme er i seg selv en hjelp. På den måten at man vet at fler opplever at det kan bli sånn og at andre medisiner kan gjøre en stor forskjell
-
12-03-12, 08:37 #4
Å få korrekte medisiner og et endret syn på seg selv og det du sliter med kan gjøre en svært stor forskjell! For meg har det hjulpet mye å vite at i alle disse årene har jeg ikke vært lat. Det har vært en grunn til at jeg har hatt lave energinivåer, som har gjort at jeg ikke har klart like mye som andre på min alder.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
12-03-12, 09:04 #5
Ja, lige præcis

Det er en helt utrolig øjenåbner at få den medicin, man trænger til at få - og i de mængder, man har behov for. Så kan man sige, der er mange andre ting, der skal fungere også, med vitaminer og mineraler og sådan. Men at få medicin og at forstå, hvorfor livet er eller har været som nu tilfældet er, gør altså stor forskel. Jeg har oplevet det som et åg af skyld, der blev løftet fra mine skuldre.
... Ikke at man så skal bruge det som sovepude, selvfølgelig. Men bare at man får et mere realistisk og bedre syn på sig selv.
-
12-03-12, 10:43 #6
Hei Siennna og
på Sonjas stoffskifteforum.
Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men jeg har lest om dr. Bjørn Johan Øverbye i Arendal og Rolf Luneng (legen i Allers) som holder til i Oslo, at de begge er opptatt av å få stoffskiftet i balanse.
I Allers nr. 11 - 2012 skriver dr. Luneng i vedlegget « Vårens beste helseråd » :
Jeg har tro på leger som tar stoffskiftet og binyreproblematikken på alvor. Det er på høy tidFå stoffskiftet i balanse (utdrag)
Dersom tyroksinbehandlingen ikke hjelper noe særlig på dine plager eller du får bivirkninger av medisinen, kan dette skyldes en svikt i binyrene dine samtidig. En mulig binyrebarksvikt må derfor utredes og behandles snarest, og før man går videre i behandlingen av stoffskiftet. Dette er viktig, men blir ofte oversett av leger.
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
12-03-12, 13:16 #7
-
04-04-12, 22:14 #8
Lukket inne i seg selv!
Hei jeg har startet med armour thyroid for en uke siden men opplever at jeg har mye hjertebank. Jeg har brukt levaxin i 10 år 100 mg. Nå bruker jeg 25 mg levaxin og 30 mg armour på morgenen 7 dager i uken med påfyll av 15 mg midt på dagen 5 dager i uken. Jeg kjenner at det hjelper med armour og at det er stor forskjell fra å bare bruke levaxin. Likevel er det veldig plagsomt med hjertebank og urytmisk puls i kroppen. Kjenner at jeg lurer på om det er farlig. Noen som kjenner seg igjen?
-
04-04-12, 23:04 #9
Sv: Oppstart på Armour thyroid og hjertebank
Hmmm... Siennna? Hvorfor denne mærkværdige "kombination" med lidt hver dag og noget andet "lidt" i fem dage... osv. ? Det lyder mest som en ubrugelig "Balder-protokol" eller en læge, der retter sig efter Omdals skriv (på side 3) om, hvordan man mest effektivt, og hurtigst får patienter til at opgive håbet om, at Armour Thyroid kan hjælpe dem. Altså... hvordan skal Armour Thyroid indtages, for at virke mindst muligt.
Siennna. Følger man din medicindosering som du har beskrevet - er du nu underdoseret med hele 50% på T4, og når man husker at selv 100 mcg Levaxin før var ikke nok til at du kunne få det bedre - hvordan i alverden skulle kun 50% af den forrige T4-dose kunne gøre det bedre?
Omregnet, får du altså heller ikke mere, end i gennemsnit kun 6,1 mcg T3 pr dag.
Kun 6,1 mcg T3 kan altså ikke udligne 50% underskud på T4, og slet ikke kan det give dig hjertebank... medmindre dit FT3 var i forvejen i øvre ref.område. Hvad var dit FT3 før du gik over til de 30/45 mg Armour om dagen?
Jeg gætter mig til, at du får hjertebank af hormonmangel, fordi hormon-overdose
har du - i hvert fald - ikke! Der er også en del der har berettet om, at så snart de har trappet helt ud af Levaxin, ophørte deres hjertebank... Det er ikke til at sige med sikkerhed, hvad er årsagen hos dig, men jeg satser gerne på hormonunderskud.
Slag på tasken når man skifter fra Levaxin til Armour er sædvanligvis mindst 90 mg Armour hver dag, 7 dage om ugen, og det er kun til at begynde med, idet en almindelig dosering ved overgangen fra 100 mcg Levaxin er om sommeren ca. 120 mg Armour, og om vinteren ca. 150 mg. Det kan variere lidt til begge sider fra person til person, men det ved man først når der er test-doseret i nogle dage (ingen forandring af symptomer; færre symptomer; flere symptomer; ingen symptomer).
Du er, kort sagt, ikke ved at dø af hjerte-symptomer, men hvis du er for længe om at komme ud af Levaxin, og for længe om at øge Armour - vil du ikke blive bedre nok til at være tilfreds.
Jeg vil lige advare dig om, at selv en lille dosering af Armour kan få dit TSH til at falde langt ned, og FT4 lige så. Begge dele er ganske normale og påvirker ellers ikke trivslen, men de kan få en armour-ukyndig læge til at råbe "hyperthyreose" (selv om FT4 også er faldet) og forsøge at tvinge dig til enten at sætte (den allerede utilstrækkelige) medicindosering ned, eller erklære at "Armour ikke virker, og du er bedst tjent med at vende tilbage til 100% Levaxin".
Hvorom alt er, er den mest effektive måde at få for lile dose medicin til at virke bedre og måske endda slippe for hjertebank - ikke at dele Armour i to gange over dagen, men at tage det hele inkl. Levaxin til natten, dvs. når du skal sove. Test det i en uge (ikke kortere end det) og se om det ikke hjælper. Det tror jeg det vil.
Så længe du kun er på 50% af det T4 din krop ellers er vant til, bør du ikke forvente mirakler, og du må derfor også tage stilling til den totale dosering, så du kommer op på mindst den daglige dose af T4, du er vant til fra behandling med Levaxin. Det totale T3 vil da være ca. 18 mcg pr dag, og taget til natten, vil T3 komme meget nemmere ind i kroppens celler, fordi kroppens "nat-kemi" (hormoner) hjælper på optag, hvorimod om dagen går mere T3 til spilde, i stedet for ind i cellerne. Nok derfor er der generelt også uden bivirkninger, at dømme efter andres erfaringer med nat-medicinen.
Lykke til
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
05-04-12, 08:51 #10
Sv: Oppstart på Armour thyroid og hjertebank
Takk for svar fra deg, Anisa
Jeg sa til legen at jeg er svært sensitiv for medisinering og at jeg raskt får virkning av tabletter, derfor hadde jeg selv i forkant av at jeg startet med armour trappet ned dosen levaxin til 50 mcg, fordi jeg følte meg så elendig ville jeg se om det hjalp. Det jeg syns det hjalp på var at jeg ikke følte i like stor grad nedstemthet. (kan ha vært innbildning selvfølgelig) Etter noen dager med så lite levaxin ble jeg helt uten krefter i kroppen så dosen var nok for lav. Armour har gitt meg et løft ut av å føle meg nedstemt så slik sett føler jeg meg bedre, men ikke optimalt. Hjertebank og pulsering i kroppen er vel det som jeg gjerne skulle blitt kvitt nå. mine prøver på stoffskifte 14.03.12 : S-Fritt T3 4.9 S-Fritt T4 13.1 S-TSH 0.31 S-Tyroksin 106.
Lignende tråder
-
Kald og varm
Av Persa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 02-02-11, 20:38 -
Jeg fikk operert ut hele skjoldkjertelen i november-06 (hyper med kalde knuter)
Av Zena i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonenSvar: 55Siste melding: 20-04-08, 10:50 -
vil en infeksjon i skjoldkjertelen vises på crp?
Av rikke i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 16-04-08, 18:05 -
Kald hud og sminke/ansiktskrem
Av kira i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 4Siste melding: 14-06-06, 18:58 -
Er det ingen andre her som reagerer på kald vind?
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 26-05-06, 13:06
Svar med sitat

Bokmerker