Viser søkeresultater 1 til 9 av 9

Tråd: Kald og varm

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    68

Standard Kald og varm

Hei

Jeg bruker Armour og har den siste tiden brukt Cortef i tillegg. Jeg tar hele Armour dosen når jeg står opp (2G) og bruker Cortef 3 ganger daglig 10,7,5,5.

Jeg er som regel litt frossen(36,2-4) når jeg våkner/står opp men dette gir seg utover formiddagen frem til lunch. Det merkelige er at jeg er varmest på ettermiddag/kveld (37,2-4). Litt i overkant varm + høyere puls, litt følelsen av overdosering. Burde det ikke være motsatt, at når T3'n går ut av kroppen utover dagen skulle jeg bli kaldere?

Har dette sammenheng med binyrer? For mye/for lite ?
    Hilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Kald og varm

Jeg har tenkt mye på dette med kroppstemperatur og har egentlig ikke funnet annet enn at det man ikke bruker slik måling i stoffskiftesammenheng idag.
    Det er forlatt.
    Før var temp et viktig insitament både i diagnose og i behandlingsevaluering.
    De er vel stort sett B.Barnes og Herthoge som har fremført det jeg har lest.
    Det er også skrevet mye her på forumet - så bruk søkefunksjonen.

I kort.
    Kroppstemp har flere bidragsytere om dagen.
    Muskelarbeid, hjernearbeid, fordøyelse og stoffskifteaktiveteten er alle varmeprodusenter.
    Men om natten er det kun aktiviteten fra stoffskifteprosesser som fyrer oss.
    Og det er knapt nok, for tempen synker under 37 utover morrasia. Særlig hvis det er "lite å gjøre" og jobben dermed er gjort lenge før vi våkner.
    Noen - helt friske, har derfor morgentemp som kan komme noen tiendeler under 37 - men ikke mange - og ikke bestandig !

Hos oss er måling av morgentemp en måte å utelukke de andre varmeprodusentene på, slik at det kun er varmeeffekten stoffskifteaktiviteten har tilført oss som er ansvarlig for tempen.
    Er tempen lav, er stoffskiftet lavt.
    En kan i tillegg regne med at det stoffskiftet burde ha fått gjort - ikke er gjort ferdig.
    Og det er mye stoffskiftet driver med om natta.
    Om dagen skal tempen stige, helt avhengig av hva vi driver med. Under harde utmattende treningsøkter er det ikke uvanlig at kroppetempen stiger til 40grader.

Det er viktig å ta flere målinger tatt under like forhold - feks ei uke eller så.

Tempen mener jeg skal reflektere behandlingsresultatet - altså at tempen skal sånn nogenlunde normaliseres av en behandling som fungerer.
    Men jeg har drøftet dette med flere leger jeg har vært hos og ikke fått gehør for tankene.
    For da jeg var på Levaxin hadde jeg konstant 36 og dosen påvirket ikke dette i det heletatt.
    Når jeg skiftet til Armour økte tempen til 36,6-7.
    Etter min vurdering, en betydlig økning og slikkert en av årsakene til forbedringen jeg fikk.

Jeg fikk også en økning på et par tiendeler i noen måneder da jeg begynte på D-vitamin.

Så kan jo 2Grain være lite ?
    Har du forsøkt å øke denne litt ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg synes også Armourdosen høres lav ut, Persa! Jeg står nå på 3,5 grain. Jeg begynner så smått å føle meg ok. Og legen mener jeg må minst ha 4, kanskje mer. Kanskje du skal dosere ut fra symptomer? Å være frossen er jo et klassisk underdoseringssymptom. Jeg er også litt usikker på om Cortef kan gi litt varmefølelse.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Kald og varm

Enig med Ruth og n`Finn - Persa

Det er sædvanligvis tilrådeligt, at øge Armour-dagsdose med et kvart grain fra ca. i midten af efteråret og yderligere med op til 3/4 grain når dagene begynder være mærkbart korte. Dvs. ca. 1 hel grain i de mørke måneder indtil marts eller halvvejs inde i marts (man kan selv mærke hvornår det begynder at være "for meget", så er tiden inde til at trappe ud, ned til en "sommer-dosis").

Det er min egen erfaring og også en iagttagelse ude på foraer i verden, hvor nogle endda skal have hele 2 grain mere om vinteren. Det fra nogen fra Alaska, godt nok . Også en sund og rask skjoldbruskkirtel hos fuldstændig raske mennesker, plejer danne mere hormon i den mørke/kolde tid, fordi kroppen skal supplere op på det faldende stofskifte pga. lysunderskud og kulde. Prøv at øge og se om det ikke hjælper. Det tror jeg nemlig det vil.

Det sæsonbestemte underskud af T-hormonerne kan nemlig også udhule en smule effekten (kan føles som en overdosering = binyrebarken slider med at kompensere) af din binyrestøtte, så du vinder dobbelt ved at øge din dagsdosis af Armour, mener jeg.

Der er intet skudsikkert i denne verden og da slet ikke når hormonerne er "forvirrede". Men det er i hvert fald værd at teste.

Hvad siger du, n`Finn og andre?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    68

Jeg skal nok videre opp på dose men har tidligere vært på 3G når jeg introduserte Cortef. Fikk en enorm "kræsj/thyroid dump". Måtte derfor hoppe helt av og begynne på nytt.

Ikke lett å være sikker når underdosering gi overdoserings symptomer. Kan nok stemme at når binyrene sliter blir man varm og får høyere puls.

Har også fått vondt nakken siste tiden. Kan dette komme av for lite T3 eller for lite Coref?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Persa Vis post
    Jeg skal nok videre opp på dose men har tidligere vært på 3G når jeg introduserte Cortef. Fikk en enorm "kræsj/thyroid dump".
    Hvornår på året var det? Det kan tage pænt lang tid før T4-lager er genoprettet efter "thyroid dump".
    Sitat Opprinnelig skrevet av Persa Vis post
    Har også fått vondt nakken siste tiden. Kan dette komme av for lite T3 eller for lite Coref?
    Kan også være at du spænder til, når du mistrives.... Har du bemærket om du har udviklet en antydning af "nakkepukkel" der, hvor nakken "knækker" når man bøjer hovedet? Men det tror jeg alligevel ikke, da "nakkepukkel" er symptom på overdosering eller overproduktion af cortisol. Der er NO WAY, at du kan have nogen af delene af den lave dose binyrestøtte du får. Mit bud er, at det kan være nakkespændinger eller myoser, som kan komme når trivslen falder af en eller anden grund. Se om det fortsætter efter at du har øget Armour en smule i nogle dage.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    68

Nei ingen tegn til nakkepukkel. Kan vel ikke være overdosert på Cortef av denne støtten. Cortef ha vært helt nødvendig. Nakkevondt følger med dose økning påArmour. Antar at det har sammenheng med binyrer.

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    38

Jeg har tenkt en del på dette med å måle temp på morgenen. Og at det jo avhenger av hvor varmt rom man sover i, hvor tykk dyne man har osv.

Selv sover jeg feks med to tykke dyner pluss varmeteppe (som står på hele natta) for å ikke fryse ihjel. På sommeren har jeg "bare" to dyner, er det tropenatt klarer jeg meg med en....

Så min temperatur varierer jo utifra om jeg har sovet med en dyne som vanlige folk eller elektrisk teppe og to dyner... Men med bare en dyne så får jeg ikke sove pga at jeg fryser så fält!

Hmm... Ja så det jeg vel vil fram til er hva slags "ytre omstendigheter" man skal ha når man bedömmer om ens morgentemp er normal eller for lav?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Gemini Vis post
    Jeg har tenkt en del på dette med å måle temp på morgenen. Og at det jo avhenger av hvor varmt rom man sover i, hvor tykk dyne man har osv.

Selv sover jeg feks med to tykke dyner pluss varmeteppe (som står på hele natta) for å ikke fryse ihjel. På sommeren har jeg "bare" to dyner, er det tropenatt klarer jeg meg med en....

Så min temperatur varierer jo utifra om jeg har sovet med en dyne som vanlige folk eller elektrisk teppe og to dyner... Men med bare en dyne så får jeg ikke sove pga at jeg fryser så fält!

Hmm... Ja så det jeg vel vil fram til er hva slags "ytre omstendigheter" man skal ha når man bedömmer om ens morgentemp er normal eller for lav?
    Du bør ikke sove på varmeteppe da iallfall.... Dynene vil ikke tilføre varme, bare holde på din egen, så jeg kan ikke tenke meg at de påvirker nevneverdig.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Lignende tråder

1. Varm
    Av Bille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 16-06-07, 12:07
  2. Varm!!
    Av Ruth Mari i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 19-03-07, 12:14
  3. Kald hud og sminke/ansiktskrem
    Av kira i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 4
    Siste melding: 14-06-06, 18:58
  4. Er det ingen andre her som reagerer på kald vind?
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 14
    Siste melding: 26-05-06, 13:06

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn