Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Elbeth spør Jeg opplever at STTM-boka har en bredere faglig tyngde, både i det man vil kalle holistisk medisin og konvensjonell medisin. Forfatteren av boka går åpent ut mot konensjonelle leger. Nå er det en stund siden jeg leste begge bøkene, så jeg skal ikke være skråsikker. Men jeg kan ikke huske at Bente Bakke gjør det. Bente Bakkes bok er enklere, jeg er enig med Spira i at den er en fin nybegynnerbok. Om vi vil bli friske, bør vi ikke stanse lesningen der, verken som pasient eller en som står oss nær og vil hjelpe og forstå.

Mange bøker er barn av sin tid. Det er også Broda O Barnes sin bok. Men den er kjempefin å lese. Jeg blir misunnelig når jeg leser denne boka og ser at han testbehandler pasienter ut fra symptomer, og ikke slår fast som forfatteren av bokanmeldelsen i Tidsskriftet.no Vi tror nå at den tidligere underdiagnostiseringen som beskrives i teksten, av både lavt og høyt stoffskifte, med stor sannsynlighet er liten. Noen av de vanligste blodprøvene som i dag tas hos pasienter med ulike plager, er TSH og FT4, for nettopp å utelukke thyreoideasykdom. Jeg tror at behandlingen av pasienter i gråsonen har blitt forverret på verdensbasis med disse geniale blodprøvene.

Jeg synes absolutt at du skal gå på biblioteket og gi boka til Bente Bakke en sjanse, Elbeth. Det kan være ok å høre hva flere tenker om den. Og vi som har lest litt skal ikke glemme hvor overveldende alt snakk om Anti-TPO, FT4 og alt annet er når du ikke vet noen ting. Når vi begynner på startpunktet kan dette være et sted å begynne. "Sköldkörtelboken" av Eva Sartorius er også fin som en startbok. Men noen har problemer med å lese svensk, og da er det jo bra at det finnes noe på norsk også

Anisa. Jeg er veldig enig med deg. Denne boka til Bente Bakke er svært konvensjonell. Hun berører uhyre forsiktig thyroid i stedet for syntetiske hormoner og binyreproblematikk på en enkel måte. Min tanke var at hun følger klassisk norsk behandling av skjoldbruskkjertellidelser. Setter få spørsmålstegn ved denne behandlingen som svært mange ikke blir friske av. Jeg mener at boka kan leses likevel, men med det i hodet at du får akkurat dette.
1000-takk for fin utredning. Jeg er også som Anisa, redd for at leserne av en med forenklet forklaring på hypothyreosens mange ansikter kan « hvile på sine laurbær » og egentlig ikke vite det vide spekter og konsekvensene av å ha lavt stoffskifte.

Den første boka jjeg leste var faktisk boka til Audhild Løhre « Hypotyreosen og Meg », som åpnet min nysgjerrighet ved å ville finne ut mer. Dét lærte jeg av å lese flere bøker og andre forfattere.

Dr. Mark Starrs bok « Hypothyroidism Type 2: The Epidemic » er spesiell i så måte at han selv har hypothyreose og kjent på kroppen hvordan det er åå leve med sykdommen når den ikke blir - eller er under-diagnostisert. Selvfølgelig er det også en fordel for dr. Starr at han som lege i tillegg har faglig tyngde, blir hørt (av de som vil høre) og lyttet til på en annen måte fordi han også kan hjelpe sine pasienter.

Vi trenger mer bredde i bøker om stoffskiftet, oversatt til flere skandinaviske språk. Mark Starr er interessert i det, men det er ikke lett å få forlag å satse på dette.