Viser søkeresultater 1 til 10 av 132

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    41
    Meldinger
    130

Post Sv: Bevilling på Armour Thyroid i Danmark

Mht. dosis så fandt jeg det her spændende (synes jeg) hos Dr. Lowe om resistens overfor thyroid hormoner og hvorfor, det kan være nødvendigt med en høj dosis (og måske ren T3):

http://www.drlowe.com/QandA/askdrlowe/resistnc.htm

Hej
    Dette lyder jo ekstremt spændende. Jeg læste det med iver, og må sige, at jeg nu ved/tror jeg ved, hvad der ligger bag, at jeg stort set ikke mærker ret meget til, at jeg er startet på Thyroid. Jeg har slet ikke haft den virkning jeg havde håbet, og også læst på Dr.Lowes hjemmeside at man ville få...
    Ved godt, at det endnu nok er for tidligt, at konkludere, eller man kan nok desværre aldrig sige, at NU er stofskiftet godt, det kan vel svinge?
    Summasummarum, måske jeg skulle overveje at tale med lægen om at få t3, i tillæg til mit thyroid?? Men det bliver nok en overvindelse, idet jeg har SÅ svært ved at gå til læge. Det at bede om Thyroid i sig selv var en kamp på to år.... Ikke med lægen, men med mig selv

TSH: 0.005 ( 0,3 - 4,5)
    Total T4: 94 ( 60 - 140)
    T4 uptake: 1,04 ( 0,8 - 1,3)
    Total T3: 2,05 ( 1,1 - 2,5)
    P-Cholesterol total: 4,4 (<5)
    P-Cholesterol i HDL: 1,4 ( >1,2)

Tænker lige, at mit t3 måske er ok??? Og at det måske er værre med mit t4?? Ihvertfald er jeg fra i går steget 15 mg i dosis, sådan at jeg ialt tager 2,75 grain eller 135 mg thyroid. Kan ikke mærke en effekt... Tænker nogle gange; gad vide hvad der er galt med mig???
    Men hvad mener I om mit t3? Mangler der egentlig den prøve der hedder T3 Uptake??

Måske jeg skulle prøve det der spor mineral

Majsen

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Standard Sv: Bevilling på Armour Thyroid i Danmark

Jeg kan mærke, at jeg bliver lidt defensiv eller begynder at lede efter kreative løsninger, når jeg læser det, du skiver her.
    Det skyldes min egen historie - jeg har haft så mange dårlige oplevelser i lægeverdenen de sidste 7 år, at jeg helst undgår dem...

Men jeg tænker (og det er rent hypotetisk uden faglig baggrund), at hvis du nu har brug for et højt niveau af T3, og laboratoriets normalområde for T4 er 60 - 140 mens dit er 94, så skulle der ikke kunne ske noget ved, at du gør det, du gør nu og øger din dosis på Armour, eftersom du løbende får taget blodprøver? Det med ekstra T3 tænkte jeg som en fremtidig ting, hvis du ikke får succes. I den kategori ligger jo også skift til anden bioidentisk medicin. Vi er biokemisk forskellige og reagerer ikke ens.

Det kunne måske også gøre dig mere tryg at poste dine tal på Teitelbaums Facebook-side og spørge, om det er trygt/sikkert at fortsætte med at øge. Han referer også til Dr. Lowe, og han er et varm og givende menneske.

Jeg tænker Majsen, at Nielsigne har ret i, at du ville have fået en kraftig reaktion, hvis du ikke havde brug for medicinen.

Og fortvivl nu ikke De her sygdomme er komplekse, og der er sjældent én ting, som alene kan gøre udslaget.

På Teitelbaums hjemmeside er der i hans shop en gratis online-test, man kan tage. Det kan give et rigtigt godt overblik over indsatsområder, og der følger behandlingsforslag med:
    https://secure.endfatigue.com/store/...questionnaire/

Mht. søvn som jo er helt enormt vigtigt, så er det jo bare rigtigt godt, at du har glæde af 5 htp. Det kan jo være både pga. omdannelsen til melatonin og højnelse af serotonin-niveauet. Aminosyren L-Theanin (Sun theanine) højner både GABA-niveauet (den beroligende del af nervesystemet) og sænker hjernebølgesvingningerne. Jeg har endnu ikke hørt om nogen med en træthedssygdom, der ikke har en søvnforstyrrelse, selvom de selvfølgelig findes

Jeg har skrevet lidt om søvn et andet sted. Nielsigne har tilføjet aminosyren ornithin, og jeg glemte at notere Phenergan, som en mild form for medicin - det bliver brugt mod transportsyge og er en gammeldags form for antihistaminer, som kan fås i håndkøb:

https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13779

Pøj, pøj!

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

T3 er jo det aktive stofskiftehormon, og er der for meget af det, får man det skidt med hjertebanken, uro i kroppen, rysten og svedtendens ...

Det har du jo ikke, Majsen

Dit t4 er ret lavt, og der er vi nogle stykker, der åbenbart har svært ved at hive det op. Vi må trøste os med, at det er ok altsammen, så længe vi har det godt. T4 kan vi jo holde inden for en eller anden referenceramme for en sikkerheds skyld. Men det er altså vores velbefindende, det handler om. (Redigert: Men der er nu også eksempler på folk, der sprænger referencerammen for t4 - og alligevel har det godt. Måske fordi, der er forskel på, om man ligger højt pga fx sygdom eller pga medicin ... eller bare på grund af, at sådan er man..?)

Så er der alt muligt, vi må gøre for at holde knoglerne i form, fordi vi får t3, og især når vi får thyroid, fordi vi der får mere t3, end man ellers gør, hvis man tager det som syntetisk tilskud (oftest sammen med syntetisk t4): Godt med vitamin D3 og K2, silica og progesteron og hvad der ellers er, som gavner knoglerne.

Jeg forstår godt, I har haft svært ved det med lægerne, Majsen og Luuna - jeg er selv helt vild med at holde mig langt fra dem. De er bare ikke sjove at ha med at gøre ... De fleste af dem.

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Smile Sv: Bevilling på Armour Thyroid i Danmark

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Dit t4 er ret lavt, og der er vi nogle stykker, der åbenbart har svært ved at hive det op. Vi må trøste os med, at det er ok altsammen, så længe vi har det godt. T4 kan vi jo holde inden for en eller anden referenceramme for en sikkerheds skyld. Men det er altså vores velbefindende, det handler om.

"Question: Do you know why my levels of free T4 and free T3 would drop after I started taking Armour thyroid? I wasn’t taking thyroid hormone before, and my doctor said this is an odd reaction. Is there something my doctor can fix so that my free T4 and T3 will rise, as it’s supposed to by taking Armour?

Dr. Lowe: A person’s free T4 and free T3 can decrease after beginning Armour for at least 2 reasons I know of."

Les mer her
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    41
    Meldinger
    130

Tak Mod, for henvisningen til dr.Lowe ang t3 og t4 levels , jeg vil læse dem senere når min hjerne forhåbentlig har fået det bedre.

Luuna, du har ret i at det med læger er komplekst for os, der har mødt modgang på denne front. Lad os støtte hinanden.
    Tror du og Nielsigne har ret i, at jeg virkelig har brug for thyroid, det er som om min krop higer efter den.
    Kan stadig ikke mærke at jeg er øget til 2,75 grain. Men er jo også 'kun' øget med 15 mg

Angående den henvisning til det spørgeskema på Tietelbaums hjemmeside, kan jeg ikke åbne det. Skal man 'købe' det, og få det sendt hjem privat? Sådan virker det på hjemmesiden. Men nu er jeg heller ikke ret teknisk

Nielsigne, må jeg spørge dig, om du også har binyreproblemer?
    Har taget pregnenolone i ca 5 dage og har fået nogle 'bumser' øverst på ryggen/nakken, så tænker om jeg måske slet ikke har brug for det??

majsen

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Vender tilbage, når jeg kan Majsen - men lige om den her:

Angående den henvisning til det spørgeskema på Tietelbaums hjemmeside, kan jeg ikke åbne det. Skal man 'købe' det, og få det sendt hjem privat? Sådan virker det på hjemmesiden. Men nu er jeg heller ikke ret teknisk
    Rent teknisk skal man købe det, så man bruger samme fremgangsmåde, som hvis man ellers køber noget i en webshop. Men det er jo gratis, så man går bare til betaling og skal så selvfølgelig ikke bruge kort eller noget

Opret dig som bruger og kør så programmet igennem. Det er et online-spørgeskema, og når du logger ind, vil det så ligge på siden i 6 måneder, så vidt jeg husker. Det kan også skrives ud, når programmet har behandlet de data, du lægger ind.

Et godt råd: Gør det, når du er nogenlunde klar i hovedet, og luk ned for telefon, mail, gæster osv. ;)

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    41
    Meldinger
    130

Sitat Opprinnelig skrevet av Luuna Vis post
    Rent teknisk skal man købe det, så man bruger samme fremgangsmåde, som hvis man ellers køber noget i en webshop. Men det er jo gratis, så man går bare til betaling og skal så selvfølgelig ikke bruge kort eller noget

Opret dig som bruger og kør så programmet igennem. Det er et online-spørgeskema, og når du logger ind, vil det så ligge på siden i 6 måneder, så vidt jeg husker. Det kan også skrives ud, når programmet har behandlet de data, du lægger ind.

Et godt råd: Gør det, når du er nogenlunde klar i hovedet, og luk ned for telefon, mail, gæster osv. ;)
    Tak Luuna. Den vil jeg helt klar tjekke, når jeg, som du siger, har det nogenlunde, og omgivelserne også er til det
    Go weekend, håber du har det nogenlunde

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Hej Majsen
    Jo, jeg har da nok nogle binyreproblemer også ... Der er da i hvert fald grænser for, hvor effektiv jeg er, trods mine mindst 4 grains /250 mg Erfa hver dag.

Jeg er ekstremt stressfølsom og tænker tit på, hvor godt et billede, udtrykket "stive binyrer" er. Jeg var til et skrækkeligt møde, der varede cirka en time, og lige, da det gudskelov skulle til at slutte, mærkede jeg, hvordan energien væltede ud af mig. Følte mig meget svag, og tænderne klaprede højt i munden på mig. Tog på stedet en helt tablet, altså 125 mg, og det var godt for mig. Har (næsten) altid nogle tabletter med mig i en lille fiks dåse. Men altså: den oplevelse illustrerede for mig, at binyrerne ikke som tidligere er i stand til både at hidse sig op og til også at falde ned igen uden at jeg nærmest føler, jeg er ved at besvime.
    Lyder vildt, Nielsigne. Men nok en god ide altid at have nogle thyroid med sig... Men tænker nu alligevel, om vi med stive binyrer kan få det ekstra thyroid ind i cellerne??

Jeg ved ikke så meget om pregnenolone. Har ikke prøvet at spise det heller men tænker, at jeg i så fald muligvis ville få et problem mht at skelne mellem allergi-lignende symptomer og evt. reaktion på dosering (op eller ned, whatever). Du kan vel prøve at udelade det en periode og se, hvad der sker, når du introducerer det igen efter fx et par uger eller tre?
    -god ide... Hvor er det her forum godt! Værdsætter det virkelig, for hvor er det godt at vi sådan kan dele gode og dårlige erfaringer/ideer.

Der er mange gode råd mht binyrerne, synes jeg. Fx chrom (jeg bruger Bertelsens) og salt (jeg er til havsalt).
    - virker chrom, og hvordan?? Og hvad gør salt for binyrerne? -tænker at disse to alternativer nok er mindre voldsomme end feks pregnenolone, om ikke andet, så for mig.

Den der med sengetiderne, du kom med, er nok en af de bedste Men jeg tænker på, om 5-htp kan give dig de der knopper?
    -Tror du at 5-htp kan give knopper/bumser? Det er sådan nogle hævede nogle under huden, ja klamt er det

Melatonin med time release funker for mig - hvis der ikke er blandet mærkelige tablethjælpestoffer i. Jeg ved ikke, hvorfor, det skal være så nødvendigt med alt det skrammel i alting .... fik en gang en portion melatonin fra Life Extension forærende og den er der ikke noget pjat med. Problemet er nu, hvordan jeg får fat i noget mere
    Jeg tager det kl. 20.30, og så er jeg helt dingel kl. 22 og krabber mig ovenpå Godt at sove ....
    -Hvor er det sjovt du siger det med melatonin.
    Min ide med melatoninen er at kunne skippe min amitriptylin, jeg tager til natten pga smerter og søvnbesvær... Det er møg-giftigt

Jeg lader dig vide, hvordan det kommer til at gå med at modtage det

Go weekend, håber du har overskud til at nyde den

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av majsen Vis post
    Nielsigne, må jeg spørge dig, om du også har binyreproblemer?
    Har taget pregnenolone i ca 5 dage og har fået nogle 'bumser' øverst på ryggen/nakken, så tænker om jeg måske slet ikke har brug for det??
    Hej Majsen
    Jo, jeg har da nok nogle binyreproblemer også ... Der er da i hvert fald grænser for, hvor effektiv jeg er, trods mine mindst 4 grains /250 mg Erfa hver dag.

Jeg er ekstremt stressfølsom og tænker tit på, hvor godt et billede, udtrykket "stive binyrer" er. Jeg var til et skrækkeligt møde, der varede cirka en time, og lige, da det gudskelov skulle til at slutte, mærkede jeg, hvordan energien væltede ud af mig. Følte mig meget svag, og tænderne klaprede højt i munden på mig. Tog på stedet en helt tablet, altså 125 mg, og det var godt for mig. Har (næsten) altid nogle tabletter med mig i en lille fiks dåse. Men altså: den oplevelse illustrerede for mig, at binyrerne ikke som tidligere er i stand til både at hidse sig op og til også at falde ned igen uden at jeg nærmest føler, jeg er ved at besvime.

Jeg ved ikke så meget om pregnenolone. Har ikke prøvet at spise det heller men tænker, at jeg i så fald muligvis ville få et problem mht at skelne mellem allergi-lignende symptomer og evt. reaktion på dosering (op eller ned, whatever).
    Du kan vel prøve at udelade det en periode og se, hvad der sker, når du introducerer det igen efter fx et par uger eller tre?

Der er mange gode råd mht binyrerne, synes jeg. Fx chrom (jeg bruger Bertelsens) og salt (jeg er til havsalt). Den der med sengetiderne, du kom med, er nok en af de bedste Men jeg tænker på, om 5-htp kan give dig de der knopper?
    Jeg tror, jeg ville reagere på det, men jeg er også en kylling, der får knopper og brændende fornemmelser og tynd mave ... af rigtigt mange ting.
    Melatonin med time release funker for mig - hvis der ikke er blandet mærkelige tablethjælpestoffer i. Jeg ved ikke, hvorfor, det skal være så nødvendigt med alt det skrammel i alting .... fik en gang en portion melatonin fra Life Extensions forærende - det var denne: http://www.iherb.com/Life-Extension-...les/24757?at=0 og den er der ikke noget pjat med. Problemet er nu, hvordan jeg får fat i noget mere
    Jeg tager det kl. 20.30, og så er jeg helt dingel kl. 22 og krabber mig ovenpå Godt at sove ....

Nielsigne

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Hej Majsen
    Jo, selv med trætte binyrer virker det med ekstra medicin på udvalgte tidspunkter - er i hvert fald min erfaring. I den ekstreme situation, jeg nævnte, var det en uvurderlig hjælp af ha sådan en tablet i tasken - ved ikke, hvordan jeg var kommet hjem ellers. Var vel besvimet af udmattelse, tænker jeg. Jeg tror, jeg bare havde brugt det, jeg havde taget om morgenen ... fuldstændig fyret det af. Føltes som helt bar bund, i hvert fald.

Om 5-htp kan give knopper/bumser? Jo, det kan alt vel, hvis man får for meget eller for lidt eller hvis det bare ikke passer til ens krop, tænker jeg altså.

Jeg har lige googlet det middel, du skriver om, amitriptylin, og jeg kan dælme godt forstå, du gerne vil af med det

Vi må snakkes ved

Nielsigne

Lignende tråder

1. Svar: 48
    Siste melding: 30-10-13, 20:52
  2. Når hypothyreose behandles som en funktionel sygdom (hypokondri)
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og funksjonelle lidelser
    Svar: 6
    Siste melding: 20-02-10, 22:46
  3. Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
    Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 14-02-10, 11:54
  4. Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Svar: 9
    Siste melding: 14-02-10, 11:54
  5. Svar: 0
    Siste melding: 09-11-09, 10:29

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine