Viser søkeresultater 1 til 10 av 31
Hybrid View
-
12-10-11, 10:59 #1
Sv: Jeg har nå gått hos Dr. Hertoghe siden Mars 2010 og blitt bedre
DHEA får du kjøpt med resept på apotek som Boots i Norge, de er ikke dyre, tror jeg betaler ca 150 kr for 100x. Endel av de andre hormonene tror jeg er billigere å kjøpe i Belgia.
Jeg behandles av Dag Schiøth, han er elev av Hertoghe.
Jeg bruker thyroid, testosteron gel, østrogen gel, progesteron, pregnenolon, DHEA, melatonin, hydrokortison. Jeg spiser ikke strengt lavkarbo lengre. Jeg spiser litt langsomme karbohydrater, men likevel ferre karbohydrater enn jeg gjorde med er normalt norsk kosthold for tre år siden. Glutenfritt, melkefritt og ellers som et lavkarbokosthold med masse grønnsaker i hvert måltid. Mye kjøtt og fisk. Ideelt tror jeg at jeg skulle spist litt mindre kjøtt og fisk, prøver meg frem. Alkoholfritt også. Utskeielse en teskje honning hver dag i en kopp med kakaopulver med kokende vann.... he-he
Schiøth sier at han ikke vet med ødemene. At det er et hyposymptom. Det er irriterende og beina blir litt tunge utover dager. Jeg tror vannet er mest i beina, men kanskje også flere steder på kroppen. Men, selvsagt, av alle plager er dette en liten plage, det kunne vært så mye verre. Det kunne vært som det var
Jo, diagnosen min er hypo, og binyrebarkinsuffisiens og alle andre ord på lave kortisolverdier, dog uten å ha Addison....• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
12-10-11, 11:21 #2
Har forhørt meg litt med apotek i Norge om hormoner. De fleste blir dyrere her, selv om man betaler fortillong av hormoner fra Belgia om man bestiller i posten. Jeg foretrekker å ta med meg hormoner fra Belgia hjem til Norge selv, når jeg er der nede. Jeg vil også ha NØYAKTIG de hormonene Dr. Hertoghe ber meg ta, og da mener jeg Type/Merke/Fremstilling. Jeg ønsker ikke å ta "billig DHEA", som man får kjøpt uten resept fra iHerb.com i USA. iHerb.com bruker jeg forøvrig mye, da de har de billigste vitaminene og masse annet (snacks!), i hele verden.
Dag har jeg hørt mye godt om! Tror han og Oftebro blir de beste legene i Norge for de med hormonelle problemer, isåfall. Hvorfor spiser du ikke like lavkarbo lenger? Der kan feilen ligge. Hertoghe sier, og det stemmer (for jeg har prøvd!), at hvis man spiser så mye som 1 glutenfri kjeks, eller 1 brødskive ("vanlig" brød), kan hormonene komme ut av balanse. Jeg kjører stram linje, og har svært, svært skjelden utskeielser. Først begynte jeg med å ha faste utskeielser hver helg, for Hertoghe sa at man må MINST spise perfekt 5 av 7 dager i uken. Så jeg tok 2 dager i uken med det jeg ville ha: Iskrem (Haagen-Dazs), sjokolader (Mars, Snickers, osv.), pizza (Peppes), meeeeeeeeeeeeen fant FORT UT at dette gjorde meg sykere, mer oppblåst, og slappere. Å kjøre 100% lavkarbo (greit med litt bønner og linser, disse er jo naturlige, og ikke fremstillt/processed foods!), er essensielt for å bli bedre og til slutt helt frisk. Dette sier jeg av egen erfaring!
Jeg tester også BG (blodglukose) med en hjemme BG måler (slik som alle diabetikere har) da jeg har insulinresistens, og ser fort hvilke måltider jeg kan spise og ikke spise. Har en "Fjordland" (søppelmat) middag så lite som 5 gram karbo av 100 gram mat, kan dette være nok til å øke insulinet mitt, og også bodsukkeret mitt. Jeg har hatt så mye som 15 mmol/l i glukose hele 3 timer etter et måltid. Så jeg spiser nå 100% ren lavkarbo. Merk: LAV KARBO, ikke "INGEN KARBO". Det er forskjell her.
INGEN MENNESKER ER LAGET FOR Å SPISE BRØD (KORN), PASTA, SJOKOLADE, POTETGULL, OG Å DRIKKE ALKOHOL OG BRUS!!!
Jeg tar totalavstand fra alt "nytt og moderne" som har kommet de siste 10.000 år. 10.000 år er ikke lenge, sammenlignet med hvor lenge menneskene har vært på jorden. Det tar minst 20.000 år for oss å tilpasse oss til å spise noe "nytt", som fks. brød. Har DU tid til å vente i 10.000 år til før du kan starte å tåle brød? Ikke jeg!
Hehe......
PS! Jeg "synder" en skjelden gang med lavkarbo, glutenfrie, sukkerfrie og kunstig (!) sukkerfrie sjokolader fra Chocolite. Du får de på iHerb.com. Merk: Pass deg for de som har SUCRALOSE i seg. Les på innholdsfortegnelsen på hvert produkt du finner på iHerb. Kun kjøp de med maltitol eller helst kun de med erythritol (sukrin) da jeg ser på disse to + Stevia som eneste sukker man kan få i seg uten å bli syke. Fruktsukker/Frukt/Juice er noe av det verste du kan få i deg, det øker blodsukkeret mer enn sukker i mange tilfeller!
Kanskje du har lavt Aldosteron. Har dere sjekket dette? Får du i deg nok salt? For lite salt/For lavt Aldosteron kan også gi ødemer. Jeg har kun litt vannansamling i ansiktet, men IKKE NOE i hele kroppen ellers! *Stolt*
Dr. Hertoghe er ikke dum, nei. Men du går jo til en av Norges beste leger, så han bør fikse biffen snart! 
Thomas
-
12-10-11, 11:40 #3
Hei Thomas:-)
ville bare si takk for at du deler erfaringer her, veldig lærerikt!
Jeg skulle gjerne tatt DHEA mm men jeg blir bare utslitt av det i lengden, av en eller annen merkelig grunn. Kroppen girer seg opp (og jeg er supermann i 2-3 dager), men så blirjjeg bare sliten og kroppen roper at jeg må slutte å ta tilskuddet. Erfa fungerer dog bra, men jeg skjønner hva du skriver om at ett hormon "drar lasset" for alt annet. Ellers imponerende at du har gått NED i vekt på en såpass røslig dose HC. Jeg gikk ganske mye opp i vekt av HC, og er veldig fornøyd med å ha gått ned igjen en del, ettersom jeg har trappet ned.
Lykke til videre, håper bedringen din fortsetter og fortsetter....:-)
-
12-10-11, 11:57 #4
Ja, Thomas, takk for svar, jeg tar så mye, jeg har lavt aldosteron, og tar Florinef for dette. Vanskelig å huske alle piller jeg putter i munnen eller smører på meg...
Jeg holder meg unna gjær. Men jeg innbiller meg at ting som quinoa og amarant og linfrø og seamfrø, som jeg bruker til å bake en slags glutenfri lefse, ikke er skadelig. Jeg har ikke ditt problem med insulin. Og jeg spsier svært lite av det. Bruker det som krisemat, når jeg er ute og ikke lager maten selv. Jeg lager alt fra bunnen. Det tar tid, savner av og til å slenge nedpå ei brødskive i farta! Så jeg tror nok at det jeg spiser er lavkarbo, men kanskje lavbarbo i høyeste området. Dessuten har Schiøth sagt at det mest optimale for oss med lavt stoffskifte er:
Tråd Noe liknende har han sagt til meg også. Føler meg litt forvirret med hensyn til kosthold....DS: Generelle ting med tanke på stoffskiftet er det mulig å si noe om, men det er viktig å huske at det kan være mange forskjellige grunner til lavt stoffskifte. Når det gjelder kostholdet, anbefaler vi mat som inneholder mye langsomme karbohydrater, det vil si rikelig med frukt og grønnsaker, men faktisk ikke så mye protein/kjøtt. Stort inntak av kjøtt kan hemme omdannelsen av T4 til det aktive T3. Altså et mer karbohydratpreget kosthold, tilsvarende steinalderdietten. Unngå lavkaloridietter og ikke hopp over måltider! Veldig mange av pasientene mine ligger lavt på jod på urinanalysen, så to fiskemåltider i uken er påkrevet!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
12-10-11, 12:09 #5
Tar tid å venne seg til regimet, ja.
Gjær holder jeg meg unna også. Kjøper aldri hel eller halvfabrikat lenger. (Type suppeposer osv med MSG/Smaksforsterker/Natriumglutamat GIFTEN i seg!) - Dag sier det samme som Hertoghe. Frukt er viktig. Men for MEG er frukt farlig. Så jeg må passe meg for frukt/sukker. Jeg prøver å ha et lavt GI-kosthold med lavkarbo, glutenfritt, melkefritt, uten sukker og alkohol og annet tull.
Er ingen grunn til å være forvirret - Se tilbake til steinalderen og spise det vi spiste da!
Enkelt og greit. Et eple, en tomat, en fisk. Problemet ligger i all man vi "lager", dvs alle typer brød og ting som sjokolader og sånt. Vi "lagde" ikke ting før i tiden. Jo mer vi prosesserer mat/bearbeider mat, jo mer usunn blir den, da kroppen ikke er laget for slik mat.
Jeg kjøper dog lavkarbo OG glutenfritt brød på helsekosten en gang i blant. Et lite brød til 60 kroner. Dyrt men er verdt det. Blir ikke dårlig av det. Inneholder dog soyamelk, men jeg spiser ikke dette ofte. Vi er vant til (!) det å kunne ta "en brødskive i farta", men man kan også ta 10 skiver kyllingpålegg i farta, uten brødet!
Vi sliter med mange "Psykiske" avhengigheter som egentlig bare er innbilning. Vi tror vi trenger å kunne ta en brødskive i farta, men vi trenger jo ikke det!
Hva er Din vekt og høyde? Om du tør fortelle. Min var 150 kilo i tenårene, 80 kilo i 20 årene hos Dr. Oftebro, 110 kilo hos Aker rundt 30 årene, og nå som jeg straks er 33, er vekten 80 igjen takket være Hertoghe!
Thomas
-
12-10-11, 13:41 #6
Jeg veksler mellom 68-69 kilo nå. Og er ca 165 høy. Skulle gjerne veid mindre. Men akkurat nå er det som det er. Veide 4-5 kilo mer på det meste da binyrene var på det verste. Som sagt er helt sikkert noe av vekta vann, ser det på beina, lekre merker etter strømpestrikk...... og kan klemme en finger i huden, og merket etter fingeren blir stående en stund.
Ja, jeg tenker som deg når det gjelder kosten, basalt som fett, proteiner og ferskmat. Fryseren er full av bær etter sommeren, det er deilig å nyte utover nå. Rips er umulig uten sukker. Så det bryr jeg meg ikke noe om. Men solbær, blåbær og stikkelsbær og bringebær går helt fint. Det er en vane å ligge unna sukker, det er helt sikkert. Men det er rart med det sosiale, jeg føler meg sær når jeg treffer venner og kollegaer og jeg ikke drikker vin. De lurer jo på hvor lenge jeg skal holde på på denne måten
I allefall til binyrene er bedre, det er helt sikkert. Men noen ganger drømmer jeg om lekre desserter og vin....
Du har helt rett, selvfølgelig kan vi spise kylling i farta i stedet for brødskiver!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
16-10-11, 21:24 #7
Hei Thomas! Og tak for svarene og det er så bra at du er bra nå. Jeg skal skaner prøvene og skal sende dem til deg snart. Jeg kommer ikke til noe sporsmål akkurat nå men det blir sikkert seinere.
-
16-10-11, 22:39 #8
Hassan, jeg sender deg en privat melding!
Lignende tråder
-
nå har jeg gått opp snart 7 kg siden oppstart med levaxin
Av tcelinet i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 4Siste melding: 01-08-11, 10:38 -
Jeg begynte på Levaxin i mars i år.
Av grynet i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 142Siste melding: 01-10-08, 14:25 -
Blitt mye bedre med Liotyronin!
Av anitab i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 4Siste melding: 11-06-07, 22:42 -
endokrinologmøte mars 07england mm
Av nora i forumet Emner startet av NoraSvar: 0Siste melding: 17-04-07, 18:32 -
polaråret åpnet 1.mars 07
Av nora i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 5Siste melding: 01-03-07, 23:33

Svar med sitat

Bokmerker