Hvordan spiser du?
Fordeling mellom karbohydrater-fett-protein og også totalt kaloriinntak? Veldig mange som starter på LCHF har med seg "fettskrekken" vi har fått innprentet i mange år. Kutter man vesentlig i karbohydrater, må kroppen hente energi fra fettet. Om man da ikke tilfører nok fett, så tror kroppen det er hungersnød, den får jo ikke hverken karbohydrater eller fett nok til energi, og da vil ikke kroppen gi fra seg en tøddel. Den tror det er krise og sparer på alt den kan. Løsningen er ofte å øke fettmengden.
Om forholdet mellom karbohydrater, fett og protein er kjempeflott, og man stadig ikke går ned, kan det være at man jevnlig spiser noe som virker som en partystopper, kunstig søtning eller lettbrus har den virkningen på noen. Andre må faktisk se på det totale kaloriinntaket.
Om du ikke allerede har sjekket, så anbefaler jeg www.lavkarbo.no, enormt mange flinke lavkarbere der inne!

Jeg er forresten ikke noen ekstrem fett spiser som gafler innpå med fett, men jeg spiser fet fisk ca to ganger i uka, makrell i tomat, velger vekk alle slanke-meieriprodukter og velger orginalen, bruker linfrøolje, olivenolje, kokosolje og rapsolje. Oljene bruker jeg når jeg lager dressinger til salaten min, noen til å steke i og kokosoljen er veldig lett å få i seg; jeg bruker den f.eks. til iskrem eller smoothie; smaker ikke fett, men kokos! Bruker ikke margarin av noe slag, men ekte smør. Sauser blir laget med fløte, rømme eller creme fraiche, og egg og bacon spiser jeg av og til når jeg får lyst på det.
Slik jeg spiser, passer helt flott med at jeg får i meg 40 - 50 karbohydrater daglig og ca 50 gram protein. Kutter jeg i fett eller karbohydrater må jeg øke den andre eller er jeg hele tiden sulten, blir slapp og får hodepine. Poenget er at kroppen selvsagt skal få det den trenger hele tiden.
Og jeg ser ikke på lavkarbo som en diett, men en livsstil jeg har tenkt å leve med i mange år fremover.