Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Havde jeg været i lignende situation som du og Vigdis, ville jeg (simpelthen) trappe ud af DHEA//-KETO DHEA over 6-7 uger og succesivt erstatte begge med pregnenolone. Det var (foruden binyreekstrakter) pregnenolone, som var bredt anvendt til behandling af hormonsygdomme med udspring i binyrer og gonader til omkring 1949, hvor Merck har lanseret syntetisk kostison. Det syntetiske kortison kunne nemlig patenteres, mens man ikke kunne patentere pregnenolone.... Pregnenolone er ikke engang et receptpligtigt stof. I mange vestlige lande købes det i håndkøb med instruktion om ikke at overskride en daglig dosering på 50 mg uden lægelig assistance.

Man får ikke "pang-effekten" af pregnenolone, men til gengæld bliver effekten stabil og permanent. I min verden (og alder) er der ingen kontraindikationer mod at anvende pregnenolone livet ud, til erstatning for den pregnenolone, min krop alligevel danner mindre og mindre af med alderen. Noget i retning af hele 60% mindre i en alder af 65 år (and counting down). I modsætning til cortisol og andre steroider, findes pregnenolone ikke engang på dopinglister, da det netop ikke er et homon, men kun en prækursor uden direkte hormonel virkning, andet end "mother" til cortisol, DHEA, androstenedione, østrogen, progesteron, aldosterone og testosteron, og alle disse hormoner dannes af pregnenolone i de mængder, den individuelle krop aktuelt har behov for dvs. den hormonbalance du nævner - Rufus - den opretholdes og vedligeholdes bedst med prækursoren til alle adrenale og gonadale hormoner, hvor man ikke går ind og "piller" ved de enkelte hormoner - noget vi har ikke en jordisk chance at "ramme" 100% korrekt, uanset hvor meget vi eksperimenterer.

Jeg tror også selv på, at når man (i det længere løb) trapper ud af hydrocortison - burde den erstattes med pregnenolone og dermed forsynes kroppen med råstoffet binyrerne kan bruge til selv at "overtage" sagen sideløbende med nedtrapning. Det kan næsten ikke andet end være en slags garant for, at nedtrapning af hydrocortison bliver vellykket, da nedtrapning fra hydrocortison til "råstofmangel" kan næsten ikke andet end at blive svær, mener jeg.
Tusen takk for at du bruker tiden din til å svare meg! Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Og jeg tror at du kan ha rett.

Spørsmålet er om jeg "tør" å gjøre det. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg kan erstatte 7-keto med pregnenolone. Har hatt fin framgang med DHEA/7-keto. Jeg kan takke disse hormonene for at jeg er i ferd med å få livet mitt tilbake og føler meg mange ganger bedre enn jeg har gjort på flere år! Jeg begynte med pregnenolone og progesteron i desember i fjor. Merken ingen effekt av dette unntatt at jeg sluttet å svette på natta. Jeg må si at bare tanken på å gå tilbake til kun pregnenolone gjør meg kvalm når jeg tenker på hvor syk jeg var på den tiden. Jeg ønsker jeg ikke å utsette meg for noe lignende igjen. DHEA begynte jeg med i slutten av mars, og den positive effekten kom straks. Men hvis jeg skal erstatte 7-keto med pregnenolone, må pregnenelonedosen økes mye?! Kjempemye!!? Har tatt 25 mg hele tiden. Jeg kan vurdere å gradivs redusere 7-keto og samtidig øke pregnenolone som du sier, men det virker skummelt. 7-keto/DHEA har blitt livbøylen min, er redd for å gi slipp på den.

Dette må jeg fordøye. Skal ha tre ukers ferie straks, så er det ny legetime om en liten måned. Ferien kan kanskje være en fin tid til å prøve ut dette. Men tanken på å kanskje bli dårligere er altså så frastøtende for meg at det frister ikke å gjøre store endringer. Men jeg skjønner at noe må gjøres.

Takk igjen, Anisa