Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    jeg gir meg ikke med dette byttet helt... tror at planen nevnt over blir litt tøff (for mye pregnenelone), ihvertfall om man skal tro på hva denne legen sier angående kombinasjonen pregnenelone og dhea. Han mener at dersom man skal bruke begge må man redusere dosen av det ene tilsvarende til hva man tilfører med det andre (langt ned på siden): http://www.raysahelian.com/pregnenolone.html

Bedre å ta det rolig enn å forhaste ting, en del som tyder på at jeg får for mye hormoner også.
    Jeg skal snart begynne på 7-keto og pregnenelone når jeg får det i posten. Tenker at små/moderate doser av hver er bra. Tenker å ta 10 mg 7-keto og 25 mg P.

Jeg tar 15 mg HC hver dag (foreløpig). Enig med deg i at noen dager er gode mens andre er kjempeslitsomme, hvor man har behov for mer. Det virker som både jeg og du sliter med pms og at det er den som stort sett styrer formen- i alle fall gjør den det for meg.

Ellers takk for svar fra Vigdis, Jeanette og Rufus for spm jeg stiller. Betyr masse. Føler meg alene med dette opplegget. Legen er grei men har ikke voldsomt med peil. Bebreider han ikke for det, for utviklingen har ikke kommet lengre, men man må gjøre det beste ut av det.

Hva gjelder dose, går jeg nå på 75 mcg Levaxin og 1 grain Erfa. Føler jeg har gått til sengs med fienden. Men jeg tror det er godt for binyrene en stund, og så får jeg bare se hva det blir til. Jeg har som Jeanette et inderlig håp om at Levaxinen kan funke bedre sammen med Erfa. For alene var den fullstendig krise. Derfor er det litt skremmende å prøve ut så høy dose.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post
    Jeg skal snart begynne på 7-keto og pregnenelone når jeg får det i posten. Tenker at små/moderate doser av hver er bra. Tenker å ta 10 mg 7-keto og 25 mg P.
    Du tenker ikke bare prøve pregnenolone da? Innlegg 353 (Anisa) i denne tråden beskriver hvordan pregnenolone kan være gunstig førstevalg. Jeg har tro på dette. problemene mine med vekt og håravfall startet med dhea. Gikk over til 7-keto, men merket ingen forskjell, det ble faktisk litt verre. Nå kan det tenkes at det tar lang tid før det går ut av kroppen, men jeg har rotet det litt til med for mye hormoner på en gang, så nå skal jeg gå ned på 7-keto og øke pregnenolone. vil forsøke å prøve hvordan det går uten 7-keto (på sikt). har jo blitt i mye bedre form, og er redd for at den skal bli verre igjen når jeg går ned på 7-keto, men nå prøver jeg. Den enkleste er ofte det beste, er jo et slagord. Jeg tror at det kan ha blitt for mye på en gang for meg, og jeg føler jeg må rydde opp i ting. Men er usikker som bare det

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Puh. Vanskelig dette. Skulle ikke 7-keto være fri for bivirkninger da?? Jeg likte ikke effekten vanlig DHEA hadde på meg. Har en ganske sensitiv kropp så jeg vil nok raskt merke om jeg ikke bør ta 7-keto heller. Dersom HC behandling vil gjøre meg bedre trenger jeg kanskje ikke være så desperat mht behandlingsstilskudd- så da er det mulig jeg føler Anisas råd og bare tar pregnenolone også. Synes jo at det virker mer naturlig å tilføre pregnenolone enn DHEA.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Nei ikke enkelt. Og det er kjipt å blande seg i andres valg. Tenker bare tilbake og ønsker jeg heller prøvde ut pregnenolone litt mer (høyere doser) enn å begynne å blande ting som jeg begynte med. Men 7-keto skal jo være uten bivirkninger. Og vi har forskjellige kropper. Min erfaring fra tidligere er at jeg reagerer mye på østrogen, og dhea omdannes jo til det, så der ligger nok mye av mine dårlige erfaringer. Du kjenner jo din egen kropp best!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

jeg gir meg ikke med dette byttet helt... tror at planen nevnt over blir litt tøff (for mye pregnenelone), ihvertfall om man skal tro på hva denne legen sier angående kombinasjonen pregnenelone og dhea. Han mener at dersom man skal bruke begge må man redusere dosen av det ene tilsvarende til hva man tilfører med det andre (langt ned på siden): http://www.raysahelian.com/pregnenolone.html

Bedre å ta det rolig enn å forhaste ting, en del som tyder på at jeg får for mye hormoner også.
    Ja, dette var nyttig lesning, Rufus. Det er viktig å ha denne artikkelen du henviser til i bakhodet. Mener å ha lest noe forskning gjort på DHEA hvor det ble brukt doser opp på 150 mg, for eksempel. Og da blir det jo ekstremt. Det er ikke sikkert resultatet bir bedre, eller tilfriskningen kommer fortere ved å pøse på med store doser hormoner
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile

Puh. Vanskelig dette. Skulle ikke 7-keto være fri for bivirkninger da??
    Forskellen mellem DHEA og 7-KETO DHEA består først og fremmest i, at mens DHEA interagerer med kønshormoner, gør 7-KETO det ikke og skulle (i almindeligt sprog) DHEAs medvirken til øget testosteron være årsag til Rufus' bivirkninger (her hårtab) betyder det, at de hår som allerede er påvirket af testosteron-"tilstanden" - de skal efterhånden falde ud og vil blive erstattet af de (under 7-KETO og senere) gendannede nye hår. Den slags hårtab ophører ikke, før alle "testosteron-påvirkede-hår" er væk.

Ellers er der ingen grund til panik, fordi allerede nu gendannes nye hår, som efterhånden vil vokse (synligt) frem, men det vil tage omkring 6 måneder, før de nye hår begynder at "fylde" igen. Her er altså ikke tale om, at DHEA's bivirkninger fortsætter under 7-KETO. Det gør de ikke. I det hele taget, hvor DHEA er bedst til mænd, egner 7-KETO sig bedre til kvinder, medmindre der er tale om kvinder med underfungerende kønskirtler dvs. hvor den primære anledning til DHEA-behandling er koncentreret om kønshormoner.
    Dersom HC behandling vil gjøre meg bedre trenger jeg kanskje ikke være så desperat mht behandlingsstilskudd- så da er det mulig jeg føler Anisas råd og bare tar pregnenolone også. Synes jo at det virker mer naturlig å tilføre pregnenolone enn DHEA.
    Nu er det ikke så meget, at jeg er kvalificeret til at "rådgive" og det er heller ikke meningen, når jeg lufter mine holdninger.... Men når jeg tænker på pregnenolone, opfatter jeg dette "kolesterol-stof" (som jo IKKE er et hormon!), som en slags "frit valg" jeg tilbyder mine egne hormonkirtler OG de systemer i kroppen, som meddeler hinanden hvilket, hvor meget og hvor der er brug for et (eller flere) af de hormoner, som jo dannes af pregnenolone. På denne måde (stoler jeg på) lader jeg den bedste-til-at-vide (kroppen selv) at træffe en afgørelse om, hvad pregnenolone-depotet aktuelt skal bruges til.

Problemet med mange signalstoffer er, at afhængig af hvad-hvor-hvorfor kan vi enten mærke en virkning her og nu, eller først senere, i visse tilfælde endda op til flere måneder senere. Vi har ikke en jordisk chance, hver gang at kunne findosere (noget som helst), så det rammer plet hver gang. Det er derfor, at vi oplever "bivirkninger", som ofte slet ikke er bivirkninger, men blot en virkning, lidt forskellig fra hvad vi husker fra f.eks. dagen før...., mens det meste (og vigtigste) af stoffets (stoffernes) virkning i realiteten slet ikke kan mærkes/registreres... Når først huset er bygget, kan vi heller ikke se/mærke fundamentet, andet end vi ved, at det er der.
    Innlegg 353 (Anisa) i denne tråden beskriver hvordan pregnenolone kan være gunstig førstevalg.
    Førstevalg er det helt rigtige ord.

Hmm... hvis man ønsker at opnå bedre DHEA-værdier ved at benytte pregnenolone som indirekte kilde til DHEA, kan jeg ikke se fidusen i også at benytte DHEA, medmindre der er tale om overlapning, mens DHEA (eller 7-KET) trappes ned til fordel for pregnenolone.
    Da pregnenolone ikke har en virkning selv, andet end gennem de hormoner som bliver dannet af den, kan man ikke tale om at pregnenolone har bivirkninger. Jeg har læst flere af Ray Sahelian's artikler og studsede over, at han omtaler pregnenolone som det var et selvstændigt hormon. Det er det ikke. Pregnenolone er i princippet i samme "kategori" som det passive lager-D-vitaminet som dannes (også) af kolesterol under huden, under påvirkning af UV-lyset. På en god dag kan man danne både 20, 50 eller 100 tusinde enheder af forløberen for det aktive D-vitamin, uden at vi af den grund dør af D-vitaminoverdose, fordi kroppen forbruger og deponerer det den skal bruge og skaffer sig af med evt. overskud. Det samme sker med kroppens "egen" pregnenolone, som også er kun en passiv forløber for de aktive hormoner.

For mig at se, er de bivirkninger Ray Sahelian beskriver ikke bivirkninger af pregnenolone, men virkniger af de øvrige (og individuelle) hormonale strukturer som opstår efter at kroppen tilføres pregnenolone og kirtlerne reagerer herpå og det er her, at man bør være opmærksom på evt. "overdosering, når pregnenolone tilføres udefra. Her er det bedst at starte småt og trappe op til man registrerer en forbedret trivsel. Hukommelse, stress og synet (forbedret opfattelse af lys og farver) plejer være de første "tegn" på, at pregnenolone er in action.

Når man søger på pregnenolone side effects leverer Google over 63.000 hits, hvoraf en del er gentagelser eller citationer af en bestemt kildeartikel. Det er en labyrint som er meget svær at slippe ud af og krydsende, ofte modstridende budskaber er ikke til at hitte rede i. Det har jeg oplevet kun alt for ofte og nået frem til den konklusion, at blot fordi der står "dr." eller "MD" foran eller bag navnet, betyder det langt fra, at vedkommende har andet belæg for sine slutsatser end holdninger eller overbevisninger. Det var sørme også en velanset prof. dr. med. som ødelagte min sund og rask skjoldbruskkirtel, hvilket har lært mig, at ikke alle som har en lægeautorisation, er denne betegnelse værd. Det gælder derfor om at lære at skelne mellem skidt og kanel, og når det er gjort - holde sig til de eksperter, der har bevist sit værd og som er i stand til (gennem alsidige efterretninger om deres arbejde) at vække min tillid. Wilson og Hertoghe er netop sådanne læger, og når Hertoghe anbefaler pregnenolone til behandling af specifikke hormonproblemer - er det godt nok for mig.

Jeg er godt klar over, at der er ingen vandtætte garantier og da slet ikke i medicin, men et sted skal man jo starte (og fortsætte), hvis man ikke konstant skal slides i småstumper af tvivl, når selv de "lærde" er så uenige som tilfældet er i både endokrinologi og andre medicinske specialer.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Veldig fint forklart, Anisa

Er så enig i det du skriver at noen leger er mer verdt å stole på enn andre.

Jeg tar så mye tilskudd nå så det er egentlig bare et pluss å "elminere" noen. Har imidlertid ikke merket særlig effekt av progesteron krem så det gjør meg litt betenkt da jeg føler at pregnenolone er i samme kategori. Tror likevel jeg forsøker pregnenolone sugetabl i første omgang, så får DHEA vente litt, for å unngå forvirring.

Det eneste jeg tar av tilskudd som jeg merker umiddelbar effekt av, er magnesium. Blir rolig og får styrke av det. Ulempen er at jeg blir døsig, men det er bare en fordel om jeg tar det ved leggetider. Forleden dag tilsatte jeg magnesium olje i badekaret for første gang (er egentlig ingen badekarperson:-), og så avslappet har jeg ikke vært på år og dag. Så gjenstår å se om det hjelper på lang sikt også....det er jo den effekten man er ute etter!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Nei, enig, ikke alle med Dr.med foran kan taes som gode kilder, Anisa.
    Anisa, hvilke doser pregnenolone snakker Hertoge om?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Anisa, hvilke doser pregnenolone snakker Hertoge om?
    "Pregnenolon gives som regel i en dosering på 5-50 mg/døgn. Hvis du har problemer med hukommelsen, skal du sandsynligvis have 50 mg. Ved virkelig alvorlige hukommelsesvanskeligheder kan dosis nå helt op på 100 mg pr. døgn. Selv om stoffet i USA fås i håndkøb, må du ikke tage mere end 25 mg pr. døgn medmindre det sker under lægelig kontrol. (...)

Hvis du tager et pregnenolontilskud, skal du være på vagt over for symptomer på at du tager for meget. De fleste sådanne symptomer betyder i virkeligheden at pregnenolonet i høj grad fremskynder produktionen af andre hormoner der udvikles fra det. Vær opmærksom på overdrevent begejstret adfærd og "måneansigt" (som følge af for meget cortisol), hævede hænder og fødder (for meget aldosteron) og fedtet hår (for meget DHEA). Disse symptomer ses hyppigst hos folk under 35 år. Deres krop er stadig i stand til effektivt at omdanne pregnenolon til andre hormoner, bl.a. cortisol, DHEA, progesteron og aldosteron."

Selv om stoffet i USA fås i håndkøb, må du ikke tage mere end 25 mg pr. døgn medmindre det sker under lægelig kontrol.
    Hmm... Måske i Belgien, USA eller andre lande..... En god ven af mig har fortalt, at da han kontaktede en yderst velanset norsk endokrinolog med spørgsmål om netop pregnenolon, gjorde den gode læge... hvad? Før speciallægen fattede hvad sprøgsmål gik ud på, måtte han.... slå pregnenolon op på..... Wikipedia!

Jeg bruger selv kun 10-12,5 mg/dag og det gjorde jeg i snart 3 år. Der er gode grunde til ikke at tro, at mere er altid bedre end mindre da pregnenolone samtidigt med at at blive omdannet til hormoner, også bidrager til, at kirtlernes egen evne til at danne hormoner selv, bliver forbedret (hvis syge eller ældre). Tid er en afgørende faktor, mener jeg. Giv tid.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Doseringspump på creme er på 15 mg prgenenolone og tabletter står dosering inntill 50mg, over det må det skje i samråd med lege,
    det står også at noen kan klare seg med halvparten (25mg) pr dag.
    i de artiklene som det ble lagt ut link til er det snakk om at Hertoge brukte betraktelig mer (150-300mg) når han plutselig ble finere i huden. Tror det var hertoge ble plutselig usikker.
    Jeg tar 25mg tablett (morgenen)nå om dagen i overgangen fra dim-plus og adrenal stress end ,pluss creme 15mg på kvelden.
    Kan nok regulere litt etterhvert men foreløpig holder jeg meg til dette.
    Jeg syntes nok at det kansje er litt mye prøving og bytting, tror ikke det er bra, ikkenoe av dette er lett å dosere fra time til time,
    har en filosofi om at man bør holde på med det man prøver med små justeringer i minst tre måneder før man får det rette inntrykk,
    sikker på at dere ikke pøser på og bytter for mye av for mye forskjellig?
    Ville latt pregnenolone en stund og latt det få virke og kuttet ut mye av det andre,
    kan bli for mye stasj også tror jeg.
    Jeg mister hår når mine b12 verdier er under 800, når jeg ligger på rundt 1000 er det best,
    så jeg tar injeksjoner jevnlig for å klare det.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Side 34 av 96 Først 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596 Siste

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 21:20
  3. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn