Viser søkeresultater 1 til 10 av 28
Tråd: Nedtrapping av cipralex.
-
10-06-10, 16:59 #1
Nedtrapping av cipralex.
Hey!

Tenkte jeg ville høre om noen av dere har noen erfaringer å dele rundt dette.
Jeg ble satt på cipralex av en lege i vinter, og jeg var desperat og syk nok til å slenge i meg dette. Har nå tatt en avgjørelse om at dette skal det herved bli slutt på å ta.... Det var stoffskiftet mitt som gjorde meg syk, jeg var ikke deprimert.
Så... nå har jeg trappet ned på ca to uker fra 10 mg til 0 mg cipralex. Føler meg svimmel og ukonsentrert, noe som jeg ser andre også opplever... Men IKKE deprimert, noe som jeg ble umiddelbart hvis jeg prøvde meg på tilsvarende nedtrapping mens jeg stod på levaxin. Har noen andre her opplevd det samme, og hvor lenge varer denne svimmelheten?
Det andre jeg opplever, er at jeg nå kan øke på med thyroid, tror jeg, uten å føle meg overdosert, noe som jeg har følt meg litt i det siste. Økte på med 15 mg thyroid i dag..(noe som skyldes at jeg plutselig startet å legge på meg igjen, samtidig som jeg følte meg overdosert, uten at jeg spiste noe særlig og spiste lavkarbo) (Grunnen til at jeg kan øke på med thyroid kan også skyldes min lave ferritin som nå langsomt blir bedre.. Men uansett,kan det stemme at man lettere føler seg overdosert på thyroid hvis man bruker cipralex?)
(Overdoseringssymptomene startet etter at jeg begynte med DHEA 12,5 mg og ashwagandha sammen med thyroid 120 mg som jeg hadde stått på ei stund. Gikk da ned til 6.25 mg DHEA og kuttet ut ashwagandha, og følte meg ikke overdosert mer. Tenkte jeg skulle starte opp med ashwagandha igjen etterhvert for å prøve å sortere litt i hva som var hva.. Det var vel antakelig for mye DHEA.)
Som dere sikkert ser så ble dette endel prosjekter samtidig, noe som jeg ikke akkurat anbefaler, men som av en eller annen grunn bare ble slik.
Men, det hele koker egentlig ned til at jeg føler at jeg plutselig kan øke med thyroid... Og skjønner egentlig ikke hvorfor... Og hvorfor la jeg egentlig plutselig på meg da jeg startet med DHEA og ashwagandha? Har dette noen sammenheng, eller er jeg faktisk underdosert på thyroid?
Føler meg egentlig veldig pigg utenom denne svimmelheten...
-
10-06-10, 17:38 #2
Sv: Nedtrapping av cipralex.
Som det står (henvist til kilden) i tråden om Ashwagandha - forøger denne urt en "egen-omdannelse" af T4 (fra kirtlen eller tabletterne) til T3 med op til 111%. Det er sidegevinsten ved Ashwagandha foruden helende virkning på binyrerne. Hvorfor har du ikke reduceret Thyroid med med f.eks. et kvart, i stedet for at cutte Ashwagandha? Det ville være (så at sige) mere naturligt, bedst for binyrerne (at beholde urten) og tilmed Thyroid-besparende.
Med hensyn til DHEA forekommer det, at det virker "overdrevet" hos dem, hvor metabolismen af DHEA påvirker og påvirkes af kønshormoner (derfor bl.a. evt. vægtøgning). Så er det bedre at springe et metabolismens trin over og udskifte DHEA med DHEA-metabolit "trin 2" = 7 Keto DHEA og derved opnår man fordele som ved DHEA, minus kønshormon-aspekt, hvilket sædvanligvis kun gælder for kvinder. Bare en tanke...
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
10-06-10, 17:39 #3
Har ingen erfaring med cipralex - det er for nytt.
Men jeg har vært på antidepressiva før, og i starten på Levaxin.
Som du jo forstår, var jeg heller ikke depressiv og jeg kom antaglig til et lignende stadium som du er i nå.
Jeg tok hele medisinskapet å feide ned i en bærepose og leverte på apoteket.
Levaxin å hele møkkalasset !
Levaxinen måtte etterhvert på plass igjen......
Tilbud (les pushing) av andre midler ble blankt avslått, og påstått nødvendig nedtrapping også !
Jeg var jo, som du kan skjønne ganske "mør" og vet ikke om det hadde hjulpet noe med nedtrapping.
Så var det jo også andre midler - håper noen har egen erfaring og kan hjelpe deg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-06-10, 18:56 #4
noe som skyldes at jeg plutselig startet å legge på meg igjenHei Jeanette!Så... nå har jeg trappet ned på ca to uker fra 10 mg til 0 mg cipralex
Har aldri vært på coctailen din, men Cipralex for noen år siden. Gjorde etterhvert som n`Finn og sopte alt sammen ned i en bærepose. Uten nedtrapping. Husker bare at jeg var kvalm - varte et par tre uker mener jeg å huske - omtrent det samme som når jeg startet på dem og at det var da vekta begynte å gå oppover. La ikke spesielt på meg da jeg gikk på "dritten" men når jeg kuttet dem ut olala!!!, og de kiloene har jeg aldri klart å få av igjen. Husker jeg leste noe om det i den forbindelse at det kan skje med bruk av de "nye" antidepressiva - noen som har blitt skikkelig store men at mange får en vektoppgang. Bare en tanke. Har ingen ide om hva som gjør hva når det blir så mange medisiner, urter, hormoner osv. men for min del tror jeg det var Cipralexen alene som var årsaken til vektoppgangen.....
H:-)
-
10-06-10, 19:02 #5
Jeg tenkte på dette med større omdannelse til t3, og kuttet ned med et kvart grain thyroid... Men det hjalp heller lite, så jeg innså etterhvert at jeg måtte kutte ned med mere... Og DET, tenkte jeg, blir for mye nedtrapping når jeg kun står på 2 G. Jeg har en ft4 på 13,9, på 2G thyroid, og tenkte at det blir for mye å kutte ned et halvt G eller mer... Tenkte at da fikk ashwagandhaen heller være... Men det er jo kanskje feil...
Skal virkelig tenke mere på dette og dette med DHEA som du nevner...
Men fy så ubehagelig overdosert jeg følte meg.. Ble kort lunta da ja.. hehe.
-
10-06-10, 19:05 #6
Jeg trappet ned Cipralex i fjor vinter/vår. Jeg hadde gått på antidepressiva i ca 10 år. Ved langvarig bruk anbefales svært langsom nedtrapping. Jeg trappet ned ca 5 mg pr måned. Og savnet ikke Cipralex etterpå. For meg handlet nok mye av det jeg slet med om hormoner og mangel på sådanne.
Å trappe ned på to uker var kanskje litt drastisk, selv om jeg skjønner følelsen bak!
Og ja, det å ha flere prosjekter samtidig kan jeg også forstå!
Jeg var veldig følsom på DHEA i begynnelsen, og måtte senke dosen til 1/3 av det legen ga meg. Så om det er kapsler med pulver, kan du jo vurdere å tømme dem litt, og starte på en lavere dose DHEA?• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
10-06-10, 19:06 #7
-
10-06-10, 19:08 #8
Jeg gikk ned i vekt da jeg sluttet på Cipralex og begynte på Thyroid. Så du vet aldri Jeanette!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
10-06-10, 19:11 #9
Sist endret av Admin; 14-06-10 kl 13:36 Begrunnelse: Slår sammen 2 innlegg
-
10-06-10, 19:51 #10
Øv hvor trist at måtte bruge Cipralex eller lignende, når man simpelthen trænger til ordentlig medicin af en helt anden slags ... det er jo helt galt.
Jeanette, jeg håber, du snart finder ud af hvad der er hvad og finder en måde ...
(Men med hensyn til DHEA, hvad i alverden gør man så, når man ikke har en læge, der forholder sig til den slags - og kan en dansker mon overhovedet få fat i sådan noget...?)
Lignende tråder
-
Cipralex og lavt stoffskifte.
Av nerusvi i forumet DepresjonSvar: 1Siste melding: 30-10-07, 13:10 -
Nå velger jeg å bruke cipralex(antidep)
Av i forumet DepresjonSvar: 5Siste melding: 14-09-05, 09:57 -
Nedtrapping av Levaxin og hypersymptomer
Av mona? i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 23Siste melding: 10-08-05, 18:47
Svar med sitat

Bokmerker