Det går utmerket an å ha nyrebekkenbetennelse uten feber, altså med "bare" smertene som symptom.

Men beskrivelsen minner om noe jeg hadde for noen år siden - så vondt i ryggen at tårene silte, jeg vandret frem og tilbake eller bare satt og vugget.

Legevaktlegen kom hjem til meg og erklærte at jeg hadde kramper i ryggraden. Det trodde jeg ikke noe på, og senere undersøkelser hos fastlegen fastslo at jeg hadde overskudd av magesyre. Etter noen få timer i sengen eller ellers liggende gjorde at syren vandret oppover i spiserøret og etset hull. Derav de vanvittige smertene.

Rådet var å være nøye med maten, ikke fett og forsiktig ellers. Om jeg fikk sure oppstøt eller smerter igjen skulle jeg gjøre følgende:

Legge meg med stor pute under hodet/nakken, drikke iskald blå farris og deretter ta syrenøytraliserende tabletter i dosen anbefalt på pakken. Men de skulle tygges og svelges langsomt. Og det hjalp.

Forklaringen var at farrisen hjalp til med å skylle vekk syren, og påfølgende tablettygging ville legge en hinne i spiserøret som ville lindre og tillate at det grodde.

Siden den gang har jeg bare hatt litt oppstøt hvis jeg spiser for mye fet mat, og litt agurk pleier hjelpe.

Jeg synes du skulle komme deg til legevakten fort som fy, men du kan evt. prøve det jeg skisserer her. Skulle det lindre har du i hvert fall en anelse om hva det kan være. Har du ingen sure oppstøt i det hele tatt er det lite sannsynlig at dette har skylden.

Igjen: legevakten er riktig sted. Og de skal ta deg i mot - det er derfor de er der. Du kan jo evt. ringe først, det spørs litt hvordan legevakten hos deg fungerer. Hvis sjansen for å bli avspist på tel. er der ville jeg ikke brydd meg med å ringe, men bare reist dit.

Her hos oss er de så greie at en gang jeg ringte og var bekymret for en venninne som var på besøk hos meg med hevelse og smerter i armen og arvelig belastet med høy kolesterol og hjerte/karsykdommer ba de meg stappe henne i bilen og komme med henne med en gang.

Såh! Kom deg avgårde, nå! Og lykke til og god bedring.