Sitat Opprinnelig skrevet av Prinsessen Vis post
Så er der allerede bud efter jeres ekspertise igen! I går aftes tog jeg min Erfa dosis (180mg) inden sengetid. Havde det ok da jeg vågnede i morges, dog alimindelig træthed(kon sent i seng, da jeg havde gæster). Havde en ro indeni da jeg gik ned af trappen fra soveværelset... Da jeg kommer til køkkenet tager jeg min hydrokortison(10 mg), allerede et par minutter efter fik jeg kraftig hjertebanken, let rysten på hænder og uro indeni Nu tænker jeg: Enten er hydrokortison dose for høj(tror jeg ikke) Eller også er det min Erfa dose der er for høj og pludselig "virker" når hydrkortison indtages???
Mange af dem, der er gået over til at tage deres medicin til sengetid - både dem der er i behandling med syntetisk T4 og dem der behandles med Thyroid USP - beretter om, at det føles som om lægemidlerne virker bedre end før. Det kan betyde meget for dem, der har været undermedicineret før (TSH-regime), mens andre har rapporteret, at der var "lige pludselig" space til at reducere den daglige medicindosis, fordi den begyndte at virke "for godt" og de fik symptomer på lettere overdosering. Du vil ikke være i tvivl hvis det sker for dig, men efter kun en dag er det for tidligt at tænke i de baner, mener jeg. Lad først gå en uges tid eller to, og se om det også holder, da man må jo påregne visse gevinster af at medicinen får lov til at arbejde i fred, med bedre effekt på alt det den skal gøre godt for. Disse "gevinster" kan være f.eks. sanser det begynder at fungere skarpere end før, hvor man har glemt hvordan det føles (at "mærke normalt") og så kan det virke foruroligende. Derfor er det vigtigt, ikke straks at lade sig overmande af frygten for at "noget må være galt".

Hvad angår hydrocortison - hvad med at flytte tidspunktet for dagens første pille en times tid eller halvanden? Enten det, eller spis morgenmaden først. Det ikke et krav, at hydrocortison skal tages på tom mave. Spis morgenmad først og tag din HC-pille bagefter. Det virker lige så godt og er mere skånsomt. Der findes faktisk folk, der kun tåler hydrocortison indtaget med måltider, så det er der ikke noget odiøst i.

Der er så meget at vinde, at det er værd at give tid og lade det komme an på en prøve af en fornuftig varighed.