Viser søkeresultater 1 til 10 av 98
Threaded View
-
26-09-07, 12:00 #11
Misforståelser om Norsk Thyreoideaforbund
Som forbundsleder i Norsk Thyreoideaforbund (NTF) hadde jeg et innlegg i Mat&Helse nr. 9-07 på bakgrunn av en artikkel om "hypothyreose 2", som angivelig skulle være en vanlig lidelse. Dette er imidlertid en betegnelse som ikke brukes av endokrinologene, som er spesialister på sykdom i skjoldkjertelen, og det var uklart hvilken tilstand dette dreide seg om.
Mitt innlegg har avstedkommet flere sinte brev til forbundet, hvor vi blant annet beskyldes for "å motarbeide tidlig diagnostisering av thyreoideasykdommer" og "å være opptatt av å holde legestanden fornøyd". Også i Sonjas stoffskifteforum fremkommer det påstander om NTFs angivelig håpløse holdninger og konservative oppbygging.
Disse påstandene er rene misforståelser. NTF er et forbund som taler pasientenes sak overfor helsemyndigheter, endokrinologer og allmennleger. Vi har over 5.600 medlemmer og 50 lokallag rundt omkring i landet. Vi opplyser om sykdommene, arrangerer legeforedrag og driver en utstrakt erfaringsutveksling gjennom likemannsarbeid, men vi er ikke leger og kan ikke forskrive behandling av sykdommene.
Det blir ikke bedre pasientbehandling av å skjelle ut legene. Vi må være realister og samarbeide med endokrinologene og allmennlegene og dele våre erfaringer med dem. Glem heller ikke at de aller fleste med sykdom i thyreoidea er godt behandlet og ikke har behov for forbundet. Våre medlemmer er gjerne de som sliter med sykdommen sin, og de er vår største ressurs når det gjelder å formidle problematiske sider ved sykdommene til legestanden.
Flere av oss som er tillitsvalgte har selv gått i årevis uten å bli trodd på symptomene før vi omsider fikk en diagnose. Bakgrunnen for mitt engasjement i NTF er et ønske om at flest mulig skal få en tidlig diagnose og slippe mange år med sterkt redusert livskvalitet, slik jeg selv har opplevd. Sentralstyret har bestemt at â€Tidlig diagnose – Optimal behandling†skal være hovedtema for NTFs arbeid i neste landsmøteperiode.
Min oppfordring til NTFs kritikere er: Ta kontakt med oss og sett konkrete ord på hva dere er misfornøyd med. Vi er åpne for kritiske innlegg og debatt i medlemsbladet Thyra. Ekstra hyggelig er det hvis dere også vil dele noen positive erfaringer med oss. I tillegg prøver vi så godt vi kan å svare på personlige henvendelser.
Bente Bakke
Forbundsleder
Norsk ThyreoideaforbundBente Bakke, forbundsleder i Norsk Thyreoideaforbund
Informasjon om Norsk Thyreoideaforbund
Norsk Thyreoideaforbund og TSH
Norsk Thyreoideaforbund og Armour Thyroid
Lignende tråder
-
TSH diskusjon (eng.)
Av Mod i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighetSvar: 0Siste melding: 31-08-13, 16:56 -
Diskusjon NTF vs Mat&Helse
Av minnie i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 96Siste melding: 23-09-12, 16:22 -
Diskusjon med fastlege-vikar
Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 10-10-11, 19:55 -
diskusjon om britney spears og hypo eller bipolar
Av nora i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 20Siste melding: 11-02-08, 23:17 -
diskusjon om britney spears og hypo eller bipolar
Av nora i forumet Emner startet av NoraSvar: 20Siste melding: 11-02-08, 23:17

Svar med sitat

Bokmerker