Side 6 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 51 til 60 av 81
    Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Standard Sv: Kanskje har jeg ME?

Føler med alle og en her inne!! Hvorfor skal alle gå igjennom først så er psykisk syk, så har du helt sikkert ME og etter det så viser det seg å være lavt stoffskifte... Fantastisk å bruke 15 år på å få svaret!!! Vet jeg høres bitter ut nå men det må snart være grenser..

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Unhappy Sv: Kanskje har jeg ME?

Sitat Opprinnelig skrevet av HildeM Vis post
    Jeg skal til legen på mandag igjen(spesialisten altså), jeg kan jo kanskje nevne det. Veldig leit å gå med noe som kan behandles men ikke oppdages pga det ikke blir diagnostisert.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    Føler med alle og en her inne!! Hvorfor skal alle gå igjennom først så er psykisk syk, så har du helt sikkert ME og etter det så viser det seg å være lavt stoffskifte... Fantastisk å bruke 15 år på å få svaret!!! Vet jeg høres bitter ut nå men det må snart være grenser..
    Håper virkelig du fikk tatt den spyttprøven HildeM! Ja, det er "fantastisk" tragisk at man må gjennomgå alt dette Siven...
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Hilde M:
    Jeg har vært hos samme lege som deg. Etter 3 minutter inne hos han, spurte han: "Har du hørt om kronisk utmattelsessyndrom - ME"? Og det etter bare så vidt å ha slengt et blikk på noen gamle blodprøvesvar og uten å ha tatt nye blodprøver! Han vi ha meg tilbake i september for å ta arbeids-EKG. Han mener han kan stille ME-diagnose ut i fra det. Jeg er OVERBEVIST om at jeg ikke har ME, og NEKTER å få den diagnosen. Da skal i hvertfall stoffskiftet være enda bedre regulert, og jeg skal ha forsøkt litt med å endre kosthold etc. Dessuten er jeg i full jobb, trener, går tur med hunden minst 1 time hver dag og er sammen med venner. Da jeg fortalte han det, svarte han at "Jaja, men det finnes forskjellige grader av ME". Jeg har mistet mesteparten av respekten for han, og kommer ikke til å gå til han for å ta arbeids-EKG. Har lest litt om han på nettet, og har fått inntrykk av at mange som tror de har ME, men ikke har fått diagnose av andre leger, går til han for å få en diagnose. Det er godt mulig han har vært flink i forhold til deg, men jeg merker i hvertfall at jeg ikke er klar for å gå noe mer til han...

Kan man stille en ME-diagnose på et så tynt grunnlag?!? Da er det i hvertfall ikke rart at så mange har den diagnosen.....

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Her er ME-kriteriene. Bruk dem! Jeg synes mer og mer ut fra historier som kommer frem at mange leger bruker ME som en diagnose når ingen andre svar finnes. Er det fordi det er lettvint for dem? Jeg kjenner flere som har opplevd dette, og som selv mener at de ikke har ME. Om du har råd, anbefaler jeg DS på Heggeli i Oslo. Lykke til
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Sitat Opprinnelig skrevet av Cathy Vis post
    Hilde M:
    Jeg har vært hos samme lege som deg. Etter 3 minutter inne hos han, spurte han: "Har du hørt om kronisk utmattelsessyndrom - ME"? Og det etter bare så vidt å ha slengt et blikk på noen gamle blodprøvesvar og uten å ha tatt nye blodprøver! Han vi ha meg tilbake i september for å ta arbeids-EKG. Han mener han kan stille ME-diagnose ut i fra det. Jeg er OVERBEVIST om at jeg ikke har ME, og NEKTER å få den diagnosen. Da skal i hvertfall stoffskiftet være enda bedre regulert, og jeg skal ha forsøkt litt med å endre kosthold etc. Dessuten er jeg i full jobb, trener, går tur med hunden minst 1 time hver dag og er sammen med venner. Da jeg fortalte han det, svarte han at "Jaja, men det finnes forskjellige grader av ME". Jeg har mistet mesteparten av respekten for han, og kommer ikke til å gå til han for å ta arbeids-EKG. Har lest litt om han på nettet, og har fått inntrykk av at mange som tror de har ME, men ikke har fått diagnose av andre leger, går til han for å få en diagnose. Det er godt mulig han har vært flink i forhold til deg, men jeg merker i hvertfall at jeg ikke er klar for å gå noe mer til han...

Kan man stille en ME-diagnose på et så tynt grunnlag?!? Da er det i hvertfall ikke rart at så mange har den diagnosen.....
    Synes det er helt utrolig at din tilstand kan kalles ME når du jobber fullt, trener og har ork til å være sosial. Hvis det er ME, er det mange med ME i dette ganske land!

Jeg skal antakelig også til en ME klinikk på Ullevål snart. Fastlegen vil henvise meg dit så jeg må på en måte. Jeg er ikke så redd for å få diagnosen. Forventer imidlertid å få nada hjelp. Ting er hva det er uansett, en diagnose gjør ikke noe fra eller til, annet enn å lettere legitimere en fortsatt sykemelding.

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Her er ME-kriteriene. Bruk dem! Jeg synes mer og mer ut fra historier som kommer frem at mange leger bruker ME som en diagnose når ingen andre svar finnes. Er det fordi det er lettvint for dem? Jeg kjenner flere som har opplevd dette, og som selv mener at de ikke har ME. Om du har råd, anbefaler jeg DS på Heggeli i Oslo. Lykke til
    Ut ifra de kriteriene har jeg så absolutt ikke ME, og jeg synes det er SKREMMENDE at en indremedisiner/endokrinolog hinter om den diagnosen etter noen få minutter uten å ha sett prøvesvar, tatt nye prøver eller forsøkt andre tiltak i forhold til stoffskiftet. På grunn av dette og litt til begynner jeg virkelig å miste respekten for en del leger. De som er sikre på at de har ME, kan absolutt gå til denne legen for å få en diagnose. Kan ikke anbefale han til personer som trenger hjelp med sitt stoffskifte... Jeg tror nok ikke jeg skal tilbake dit i hvertfall! Har bestilt time hos DS på Heggeli i september. Synes bare det er synd å være nødt til å bruke sååå mye penger. Det burde vært mer hjelp å få i det offentlige..!

Sitat Opprinnelig skrevet av BeritM Vis post
    Synes det er helt utrolig at din tilstand kan kalles ME når du jobber fullt, trener og har ork til å være sosial. Hvis det er ME, er det mange med ME i dette ganske land!

Jeg skal antakelig også til en ME klinikk på Ullevål snart. Fastlegen vil henvise meg dit så jeg må på en måte. Jeg er ikke så redd for å få diagnosen. Forventer imidlertid å få nada hjelp. Ting er hva det er uansett, en diagnose gjør ikke noe fra eller til, annet enn å lettere legitimere en fortsatt sykemelding.
    Det ER nok mange med ME i dette landet, og jeg tror en god del av dem er feildiagnostisert. Jeg er ganske sikker på at det samme gjelder fibromyalgi. Skremmende... Jeg mener ikke at ingen har ME, men jeg er ganske sikker på at ikke jeg selv har det. Derfor vil jeg heller ikke ha en slik diagnose. Kan godt forstå at du vil ha en diagnose som forklaring på at du er borte fra jobb. Jeg har kun vært borte fra jobb én dag pga. dette, så har litt å gå på enda. Er nok ikke like sosial som før, og kunne ønske jeg orket å trene mer. Foreløpig velger jeg å skylde på stoffskiftet.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Det som er så uendelig trist med slike leger er at de ødelegger troverdigheten til diagnosen. De som er uforklarlig syke, og faktisk burde ha en ME diagnose har en lang vei idag. Spesialister, som setter den diagnosen i "hytt og pine" slik det ser ut her, kan ødelegge for veldig mange syke mennesker. Man kan risikere at det blir enda vanskligere å bli tatt seriøst med en ME diagnose om det er flere leger som holder på som han.

Dette er egentlig først og fremst veldig trist.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Det er trist for dem som har ME. Men det er også trist for dem som ikke har ME, men da kanskje blir gående og leve med en tro på at de har ME. De søker kanskje ikke hjelp andre steder, hvor de kunnet fått hjelp. De kunne fått hjelp fordi de ikke har ME, men noe annet som slår dem ut.

BeritM, er det noe vits for deg å dra dit? Blir det noe ut av det for deg, tror du? Eller skal du kun tilfredsstille fastlegen din?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Det er trist for dem som har ME. Men det er også trist for dem som ikke har ME, men da kanskje blir gående og leve med en tro på at de har ME. De søker kanskje ikke hjelp andre steder, hvor de kunnet fått hjelp. De kunne fått hjelp fordi de ikke har ME, men noe annet som slår dem ut.
    Jeg hadde definitivt vært en av dem om jeg hadde blitt plasser der før jeg endelig fikk beskjed om at stoffskifte var lavt nok. Hadde jo fått beskjed så mange ganger at det ikke var stoffskifte, men var jo like dårlig. Og jeg har fylt kriteriene.

Synd at mange mennesker får ødelagt livene sinde undøvendig fordi det ikke finnes nok gode leger som ser og leger som søker videre der de ikke finner svar.

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Sitat Opprinnelig skrevet av Qa Vis post
    Det som er så uendelig trist med slike leger er at de ødelegger troverdigheten til diagnosen. De som er uforklarlig syke, og faktisk burde ha en ME diagnose har en lang vei idag. Spesialister, som setter den diagnosen i "hytt og pine" slik det ser ut her, kan ødelegge for veldig mange syke mennesker. Man kan risikere at det blir enda vanskligere å bli tatt seriøst med en ME diagnose om det er flere leger som holder på som han.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Qa Vis post
    Synd at mange mennesker får ødelagt livene sinde undøvendig fordi det ikke finnes nok gode leger som ser og leger som søker videre der de ikke finner svar.
    Så enig, så enig!! Jeg synes det er helt utrolig at en indremedisiner/endokrinolog har forsket en del på ME, og av den grunn bare kan "dele ut" diagnosen ganske så ukritisk!! Jeg har fått beskjed om å bestille ny time for samtale om blodprøver og arbeids-EKG i juni for å få diagnostisert, evt. avkreftet ME. Han har allerede forberedt meg på at det sannsynligvis er det som feiler meg. Jeg kan ikke fatte at det er mulig å diagnostisere ME ved hjelp av arbeids-EKG. Tror det ikke før jeg evt. får lese noen overbevisende forskningsartikler om det. Dessuten er jeg ganske sikker på at det ikke er ME jeg har, og derfor vil jeg ikke ha den diagnosen. Bør egentlig dit for å sjekke stoffskiftet etter at jeg har startet på Liothyronin, men det kan jeg vel like godt gjøre hos fastlegen? Virker ikke som om "endokrinologen" er så interessert i stoffskiftet uansett... Hva ville dere gjort?

Side 6 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Kanskje vitamin D kan kurere sykdommer?
    Av Sonja Midtlien i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 15-07-10, 06:51
  2. Må kanskje opereres - men hva med etterpå?
    Av Abiela i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 9
    Siste melding: 06-05-10, 22:25
  3. Funnet kul - kanskje opereres!
    Av Gulsol i forumet Operasjonssalen
    Svar: 2
    Siste melding: 16-04-09, 12:41
  4. Kanskje bokplaner om overvekt
    Av Sonja Midtlien i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 17
    Siste melding: 05-05-06, 17:41

Søkeord for denne tråden