Side 4 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 80
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    51
    Meldinger
    307

Standard Sv: Har brug for lidt hjælp!!!

Blondie og Anisa TAK for jeres hurtige svar
    Jeg var ikke klar over at fibre kunne hindre optagelsen af stofskiftemedicinen - det er godt at vide, men jeg spiser efter LCHF principperne så de eneste fibre jeg får er via grøntsager. Fordøjelsen er helt optimal efter jeg er gået over til LCHF, men du har helt ret at der der jo alligevel godt kan være problemer med optagelsen

Det lyder som en god ide at sænke dosis inden jeg helt ophører med egenproduktion Men jeg har måske et problem ved at jeg skal tage min medicin mod knogleskørhed 2 timer efter sidste måltid om aftenen. Jeg har ringet til mit lokale apotek for at høre om de kunne påvirke hinandens optagelse, men hun kendte ikke til Erfa Thyroid, så måske skal jeg maile til det tyske apotek hvor jeg købte dem. Ellers skal jeg sørge for at få aftensmad senest kl 18 - så 2 grain Erfa kl 1930 og Protelos kl 2130 - så er det slut med aftensnack Vil det være sikkert at gøre det på denne måde? Jeg skal have taget nye blodprøver om 2 mdr. så det vil være en fin prøvetid.
    Jeg tog 2 grain i morges og 1 grain i formiddags - vil det være ok at tage 2 grain i aften eller skal jeg vente til i morgen aften? Det skal blive SKØNT at få mere "vågne" morgener
    Meget spændende læsning"intercellulær hypothyreose og stress". Jeg har for længe siden spurgt lægen om jeg kunne få målt rT3 - svaret var at man for mange år siden var stoppet med at måle det, fordi det ikke rigtig kunne bruges til noget...... det er ikke ligefrem det jeg læser ud af hvad du skriver Anisa Vedr ferritin har jeg lige set mine gamle blodprøvesvar igennem og ser at det aldrig er blevet målt. Men jeg tror at det er lidt op ad bakke at få målt andet end TSH, T3 og frit T4, men jeg må se hvad jeg kan gøre.

Testen for at udeluke at jeg har depression får jeg lov til at tage foran en psykriater - har i dag fået indkaldelse til samtale - puha jeg er allerede nervøs Men jeg håber at depressionsteorien kan blive begravet en gang for alle, men ud fra Goldbergs depressionsskala lader det til at blive svært. Jeg vil gå ind på K10 og registrere mig og så læse de to tråde du har vedhæftet Anisa. Men en anden sagsbehandler sagde at hvis jeg fik at vide at jeg skulle tage antidepressiv af psykriateren, så havde jeg ikke lov til at sige nej - det er skræmmende at blive umyndiggjort på den her måde når jeg bare gerne vil være rask.

Kærlig hilsen
    Cirkeline
    Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
    Begyndende knogleskørhed?
    Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Testen for at udeluke at jeg har depression får jeg lov til at tage foran en psykriater - har i dag fået indkaldelse til samtale - puha jeg er allerede nervøs Men jeg håber at depressionsteorien kan blive begravet en gang for alle, men ud fra Goldbergs depressionsskala lader det til at blive svært.
    En løsning på dette er kanskje å ikke være helt sannferdig når du svarer? dersom psykiateren er like dårlig orientert om symptomer på stoffskifte som legen, kan det jo se ut som om veien å gå er å ha noen hvite løgner på lager? Eller starte med å spørre ut psykiateren om vedkommende er kjent med at lavt stoffskifte kan påvirke psyken?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Blir så oppgitt...at vi fortsatt skal være der hvor vi skal diagnostisere hypothyreose til psykiatriske lidelser. En slektning av meg (datteren hennes er på min alder) var ut og inn av psykiatrisk sykehus pga angst og depressjoner i 20 år. Hun satt stort sett innendørs pga problemene sine. Og etter 20 år fikk hun diagnosen hypothyreose...Hun hadde fått ødelagt sitt liv og vi kan vel alle tenke oss hvordan dette preget datteren hennes.

Den depresjonstesten jeg snakker om er nok mer nyansert enn den danske (jeg har tatt testen selv) Her kan du Cirkeline og alle andre som er interessert lese og gjennomføre testen og se hvordan man skorer. Hvis enn løgn om at man er deprimert blir gjentatt mange nok ganger tror man jo nesten selv

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Cirkeline Vis post
    Det lyder som en god ide at sænke dosis inden jeg helt ophører med egenproduktion
    Det er ikke "egenproduktion" det handler om. Der handler om, at tilførsel af for meget hormon, kan få kroppen til at lukke ned en del celle-receptorer, for at forhindre at kroppens celler oversvømmes med for meget hormon.

Men jeg har måske et problem ved at jeg skal tage min medicin mod knogleskørhed 2 timer efter sidste måltid om aftenen. Jeg har ringet til mit lokale apotek for at høre om de kunne påvirke hinandens optagelse, men hun kendte ikke til Erfa Thyroid, så måske skal jeg maile til det tyske apotek hvor jeg købte dem. Ellers skal jeg sørge for at få aftensmad senest kl 18 - så 2 grain Erfa kl 1930 og Protelos kl 2130 - så er det slut med aftensnack Vil det være sikkert at gøre det på denne måde? Jeg skal have taget nye blodprøver om 2 mdr. så det vil være en fin prøvetid.
    Cirkeline. Glem hellere hvad jeg har skrevet. Det dur ikke. Det er hele humlen at Erfa skal virke MENS DU SOVER. Jeg var ikke klar over, at du alligevel valgte at komme i medicinsk behandling for "begyndende knogleskørhed", til og med på livstid.... Vi har snakket om det her og jeg havde håbet, at du ville vælge en mere helsebringende metode til at styrke din knoglemasse. Nu mangler det kun, at du også bliver sat i behandling med statiner, for at forebygge bivirkninger af Protelos.... med Aspartam til og med.

Desuden er Protelos beregnet kun til kvinder efter overgangsalderen og undersøgt i kliniske forsøg, hvor langtidssikkerheden er evalueret hos postmenopausale kvinder med fuldt udviklet osteoporose, der blev behandlet i op til 56 måneder med 2 g strontiumranelat daglig eller placebo. Gennemsnitsalderen var 75 år, og 23% af de deltagende patienter var 80-100 år. Du er kun 36 for Guds skyld!

Hvorfor anbefalede lægen dig ikke næsespray Miacalcic® i stedet for? Den indeholder ren calcitonin i tillæg til den calcitonin der findes i Erfa og som alle raske skjoldbruskkirtler selv producerer og forebygger netop... knogleskørhed. Men Miacalcic® kan købes i håndkøb og måske derfor bliver ikke værdsat af en "moderne" læge? Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg er chokeret. De er sørme ved at gøre dig til en multifarmakologisk patient, hvor behandlingen af hypothyreose bliver fortrængt i baggrunden og kan miste sin effekt.... Jeg er ked af det. Det er jeg virkelig... Min kritiske indstilling til lægestanden er ved at blive afløst af rent had, når jeg læser om utidige dispositioner foretaget af kemiliderlige læger, der ikke evner at anlægge en helhedsvurdering.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    51
    Meldinger
    307

TAk Vigdis - det vil jeg have i mine tanker.

Ja Blondie jeg føler at det er en håbløs kamp som jeg efterhånden er ved at få viklet mig godt og grundigt ind i. Det er et skræmmende men desværre nok ikke enestående tilfælde du beskriver
    Forresten scorede jeg 9 i testen

Anisa jeg får helt ondt i maven af at læse dit indlæg men jeg takker dig for din ærlighed.
    Jeg skulle have haft fosamax men var hos en behandler der anbefalede Strontium Renalat/Protelos, eller naturlig østrogenplastre+ naturlig progesteroncreme. Vi skulle afvente 1 år og se om der var resultater og hvis det ikke var tilfældet vil det være muligt at skifte præparat - det er ikke tilfældet med fosamax.
    Jeg har set at der er aspartam i men jeg ved snart ikke mine levende råd Jeg har bestemt ikke glemt hvad vi har talt om men alle, dvs læger, familie og venner har presset på for at jeg skulle komme i behandling - jeg bliver så hurtigt påvirket og bliver bange hvis jeg ikke gør noget men også bange for at tage medicinen. Jeg må indrømme at jeg snart giver op.
    Hvorfor mener du at jg skal i behandling med statiner for at forebygge bivirkningerne af protelos?
    Miacalcic har jeg ikke hørt om men jeg vil google og undersøge.
    Vil det sige at jeg ikke kan få en optimal behandling med Erfa og jeg har gjort en uoprettelig fejl ved at starte på Protelos??? Må indrømme at jeg snart ikke kan holde til mere.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Har brug for lidt hjælp!!!

Sorry, jeg ikke kunne komme forbi før i dag...
    Anisa jeg får helt ondt i maven af at læse dit indlæg men jeg takker dig for din ærlighed.

Jeg skulle have haft fosamax men var hos en behandler der anbefalede Strontium Renalat/Protelos, eller naturlig østrogenplastre+ naturlig progesteroncreme. Vi skulle afvente 1 år og se om der var resultater og hvis det ikke var tilfældet vil det være muligt at skifte præparat - det er ikke tilfældet med fosamax.

Jeg har set at der er aspartam i men jeg ved snart ikke mine levende råd Jeg har bestemt ikke glemt hvad vi har talt om men alle, dvs læger, familie og venner har presset på for at jeg skulle komme i behandling - jeg bliver så hurtigt påvirket og bliver bange hvis jeg ikke gør noget men også bange for at tage medicinen. Jeg må indrømme at jeg snart giver op.
    Jamen, Cirkeline? Hvorfor "opgiver" du ikke i stedet "læger, familie og venner har presset på for at jeg skulle komme i behandling"? Det er jo tydeligt, at de anerkender knogleskørhed som værende værre og mere alvorligt end hypothyreose. Jeg er ret sikker på, at alle disse mennesker har en masse at sige om knogleskørhed, mens hypothyreose rangerer i deres forestillingsverden som mere eller mindre, en "tag-dig-sammen-tilstand", man sagtens kan leve med.

Det store spørgsmål er her - hvad du selv tror på, er værre og alvorligere? At få (såfremt det er tilfældet) skøre knogler, eller en "skør" krop, et "skørt" sind og "skørt" kognitivitet, af hypothyreose?

Et andet, alvorligt problem du kan komme ud for senere, i forbindelse med diagnosen "knogleskørhed" når din læge opdager, at ude i verden hersker den ide, at lavt TSH stimulerer knogleskørhed. Du risikerer en skønne dag få en skarp besked på at reducere medicindose, for at få dit TSH op!

Det kan betyde bl.a., at såfremt du gerne vil have lægen på din side og ikke stoler nok på dig selv, samt vil gerne gøre alle tilfredse, herunder familie og venner - bliver du nødt til at handle ud fra, at knogleskørhed er vigtigere at behandle, end hypothyreose.

Hvor meget "i boksen" din læge, i virkeligheden tænker, fremgår tydeligt af lægens prioritering af disse to tilstande: hypothyreose der er en sygdom, og knogleskørhed der er et symptom på andre sygdomme.

Lægen interesserer sig ikke for at opklare hvorfor din knogletæthed er mindre en "normen". Det falder ikke lægen ind, at det kunne være en effekt af en mangeårig hypothyreose, kendetegnet bl.a. af kronisk D- og K-vitaminmangel tillige med udvikling af kronisk brist i dannelsen af mavesyre, og dermed følgende effekt på kroppens egen kompensation-apparat for nutrientmangler, herunder B12-vitaminet og jernmangel, hvilke holder thyreoideahormoner (uanset "egne" eller fra tabletterne) ude af kroppens celler, foruden at forringe enzymernes dannelse og aktiviteter, der yderligere forringes af den reducerede kroppens temperatur, hvor en af (mange) "hypothyreose-ringe slutter, afløst af flere og nye helseproblemer, hvoraf knogletætheden er kun en af.

Nej, lægen fokuserer snævert på knogletætheden og tror på, at behandlingen nytter, selv om det står mejslet i sten, at såfremt den underliggende hypothyreose ikke behandles først - vil enhver behandling af enhver udløber af hypothyreose, uanset om et symptom kaldes for sygdom, eller om sygdommen er en sekundær til hypothyreose - virke kun halvt. Og selv om "halvt" er bedre end ingenting, er det dog en hindring hvis den spærrer muligheden for at tøjle hypothyreose, dsv. selve årsagen til så mange følgesygdommer, som tilfældet er.

Jeg forestiller mig, at du drøfter dit helbred med venner og familie fordi du selv er usikker og i vildrede. Når du ikke selv tager en afklaret stilling til, hvad der er "bedst" for dig, er der plads til, at de gør det for dig. Det er ikke nemt, at være et godt menneske, men "et godt menneske" betyder ikke, at man skal kunne gøre alle tilpas. Kun at man gør sit aller bedste selv. Dine venner og familie gør deres bedste, men hvis deres bedste forhindrer dit bedste - skylder du faktisk både dem og dig selv, at varetage dit bedste selv. Hvad det er - kan du ikke få hjælp udefra til at finde ud af. Det bliver du nødt til, selv at bestemme fordi kun derved kan du løfte selv ansvaret for dit eget liv.

Det er store ord, og måske endda patetiske, men når du selv vælger en signatur "Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske" giver den en anledning til den bedste øvelse i at træffe et rigtigt valg. Forestil dig, hvad ville den største forhindring for at forblive et godt menneske - hypothyreose eller knogleskørhed?

Mens at være god (ikke forveksles med "tosse-god" eller "naiv") udgør en levende udfordring hver eneste af sine dage, behøver man kun drive med strømmen for at risikere at blive det modsatte, selv om ens hensigter er de bedste. Personligt mener jeg, at hverken dine venner eller familie har ret til at skubbe dig i retning af et valg - de ikke selv kommer til at leve med konsekvenserne af. Tværtimod, kender jeg til talrige erfaringer inkl. mine egne, at når andres gode råd synes ikke at virke - vender de sig væk fra den, de ellers så gerne ville redde, ved at presse til et valg de mente var rigtigt, men som viste sig at være forkert. Dette vil de altså ikke have ansvar for, i det lange løb. Gode menneske my ass....

Håber du kan bringe dig selv i stilhed et par dage eller tre, formår at udskyde andre bekymringer og tvivl, og finder ud af, hvad du selv bedst kan leve med.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    51
    Meldinger
    307

Jeg prøver at tage citater med men ved ikke om det lykkedes - ellers må du bære over med mig igen Anisa

Jamen, Cirkeline? Hvorfor "opgiver" du ikke i stedet "læger, familie og venner har presset på for at jeg skulle komme i behandling"?
    Jeg har ofte lyst til at kaste håndklædet i ringen - men der er en stædighed indeni der nægter at give op - heldigvis
    Det er jo tydeligt, at de anerkender knogleskørhed som værende værre og mere alvorligt end hypothyreose. Jeg er ret sikker på, at alle disse mennesker har en masse at sige om knogleskørhed, mens hypothyreose rangerer i deres forestillingsverden som mere eller mindre, en "tag-dig-sammen-tilstand", man sagtens kan leve med.
    Helt enig , men det er efter min opfattelse den almindelige opfattelse man møder fra folk uden hypo.

Det store spørgsmål er her - hvad du selv tror på, er værre og alvorligere? At få (såfremt det er tilfældet) skøre knogler, eller en "skør" krop, et "skørt" sind og "skørt" kognitivitet, af hypothyreose?
    Det har jeg meget svært ved at svare på. Jeg ved at scanningen af min rygsøjle viste at jeg havde knogleskørhed (ca 3,2 så vidt jeg husker). Jeg har fået beskeden om at der er risiko for frakturer. Så mit valg står imellem et muligt brud som kan være invaliderende eller medicin med mulige bivirkninger - undskyld mig udtrykket men det er fandme ikke et nemt valg

Et andet, alvorligt problem du kan komme ud for senere, i forbindelse med diagnosen "knogleskørhed" når din læge opdager, at ude i verden hersker den ide, at lavt TSH stimulerer knogleskørhed. Du risikerer en skønne dag få en skarp besked på at reducere medicindose, for at få dit TSH op!
    Ja det bliver nok op ad bakke, for uanset om jeg får medicin til knoglerne eller ej så vil de måske reducere dosis. Jeg har været hos psykriater - det var virkelig mit held at han kendte til patienter med hypo. Jeg gik derfra med meldingen om at jeg hverken havde brug for lykkepiller eller terapi. Han mente at det var mit stofskifte der lavede problemer. Det betyder nok at jeg bliver sendt vidre i systemet til udredning for stofskiftet..... Med den hukommelse jeg render rundt med for tiden for jeg svært ved at hamle op med en overlæge hvis jeg ikke virker sikker nok i min sag

Hvor meget "i boksen" din læge, i virkeligheden tænker, fremgår tydeligt af lægens prioritering af disse to tilstande: hypothyreose der er en sygdom, og knogleskørhed der er et symptom på andre sygdomme.
    Endokrinologen ville give mig fossamax !!! Men nu er jeg i tvivl om det har været det rigtige bytte til Protelos. Jeg går hos en sygeplejerske i privat regi, som er rigtig dygtig indenfor kost og vit/mineraler. Jeg er jo teknisk set over overgangsalderen da jeg ikke længere producere østrogen - problemet er min unge alder. Har fået lavet en hårminralanalyse der viste at jeg alt for lidt chrom og Selen - det til trods for at jeg har spist det i årevis. Samtidig havde jeg alt for meget zink. Calcium, magnesium, og jern ligger i den øvre ende af skalaen. Det var hende der anbefalede Protelos som et naturligt sporstof. Hun mener at jeg har problemer med at konvertere D-vit. Nu har jeg læst og læst på nettet om protelos og ser at de på Iherb har noget der hedder Strontium Citrate - det er der mange der har haft gode erfaringer med, men er det det samme problem som med Ranelate? Jeg forstår at jeg skal have fat i og behandle årsagen - stofskiftet - som det primære, men jeg har svært ved at se bort fra knoglerne. Har lige læst at hvis man behandler 9 kvinder i 4 år med Protelos vil man forhindre én af den i at få brud - det er dælme ikke mange!!!

Jeg forestiller mig, at du drøfter dit helbred med venner og familie fordi du selv er usikker og i vildrede. Når du ikke selv tager en afklaret stilling til, hvad der er "bedst" for dig, er der plads til, at de gør det for dig. Det er ikke nemt, at være et godt menneske, men "et godt menneske" betyder ikke, at man skal kunne gøre alle tilpas. Kun at man gør sit aller bedste selv. Dine venner og familie gør deres bedste, men hvis deres bedste forhindrer dit bedste - skylder du faktisk både dem og dig selv, at varetage dit bedste selv. Hvad det er - kan du ikke få hjælp udefra til at finde ud af. Det bliver du nødt til, selv at bestemme fordi kun derved kan du løfte selv ansvaret for dit eget liv.
    For fanden da Anisa hvor har du ret TAK for sparket.

Håber du kan bringe dig selv i stilhed et par dage eller tre, formår at udskyde andre bekymringer og tvivl, og finder ud af, hvad du selv bedst kan leve med.
    Jeg har tænkt lige siden dit sidste indlæg og jeg tænker stadig

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    51
    Meldinger
    307

Jeg tænker stadig - suk
    Har været inde og læse om Miacalcic som du anbefalede Anisa. Der står at det anvendes ved for meget calcium i blodet hvordan ved jeg om jeg har for meget? Min hårscanning viste Calcium-1586 (300-1600) Mangnesium-119 (25-125) så ud fra det er det vel ikke for højt selv om det ligger i den øvre ende af scalaen - men igen kan det jo være at min krop ikke passer ind i den scala
    Har googlet bivirkninger ved Protelos men finder ikke rigtig noget - måske fordi det kun er afprøvet på patienter der er mellem 80 og skinddøde. Har også googlet på behandling af osteoporose hos unge mennesker - her er der mange der er fortaler for østrogenbehandling. Men jeg er ikke helt tryg ved det. Den priv. praktiserende sygeplejerske foreslog også at jeg kunne begynde med naturligt østrogenplastre og naturligt progesteroncreme eller Evista. Måske er det et bedre valg end knoglemedicin der er beregnet til en anden aldersgruppe. Jeg kommer ikke udenom at min osteoporose kun bliver værre hvis jeg ikke får den rette behandling - jeg er stadig i tivl om hvilken bivirkning der er værst - mulige bivirkninger af en medicin som man ikke kender langtidseffkten af samt et dårligt behandlet stofskifte. Eller et behandlet stofskifte samt muligheden for sammenfald i rygsøjlen med invaliditet til følge - det er sgu ikke fair at jeg skal stå foran sådan et valg i min alder
    Jeg har tænkt på hvis jeg lægger Protelos i skraldespanden kan denne plan så være sikker?
    Erfa 125mg 1½ stk - taget ved sengetid
    Miacalcic 1 x dagligt
    Multivitamin 2 x dagligt
    D3/K2 1.000IU/45IU 1x dagligt
    65mcg chrom 1x dagligt
    500mg c-vit 2 x dagligt
    Cal/mag 576mg/320mg 8 stk dagligt
    3,8 mg mangan 1 x dagligt
    Selen 200mcg 1 x dagligt
    LCHF kost
    ½-1 times motion hver dag

Håber at der er nogen der vil svare - jeg ved at jeg har ladet mig påvirke og er gået i en anden retning end jeg før har sagt - håber ikke at jeg har trådt nogen over fødderne - det har ikke været min mening. Men jeg er bange og vil så gerne kunne se trygt ud i fremtiden, men føler at den dør er lukket og en ny og skræmmende er åbnet - er bange for hvad der gemmer sig bag den næste. Ja jeg lader mig påvirke når venner og familie bliver skræmt ved tankem om at jeg har osteoporose - mig der `altid´ har levet sundt, dyrket motion - mange tænker på om de måske også selv kan være ramt når nu jeg er. Jeg ved efterhånden at der ikke er nogen garantier her i livet men jeg har brug for en skudsikker plan og griber fat i hvert et håb jeg kan få.

Kærlig hilsen
    Cirkeline

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Har brug for lidt hjælp!!!

Jeg kommer ikke udenom at min osteoporose kun bliver værre hvis jeg ikke får den rette behandling...
    Hej Cirkeline Jeg vil gerne spørge om, hvordan ved du, at du har "begyndende" osteoporose og på hvilket grundlag er diagnosen stillet?

Ved din læge ikke, at både underskud af cortisol OG ikke velreguleret hypothyreose giver mindre knogletæthed. Ved han heller ikke, at behandling med syntetisk levothyroxin også kan mindske knogletætheden? Alle disse gode grunde til "begyndende" osteoporose plejer reverses efter at man har været i effektiv behandling et stykke tid, og fremover. Effektiv behandling er ikke behandling der sigter mod "normalområde", men der hvor symptomerne er enten helt væk eller næsten.

Medierne har i lang tid nu skræmt befolkningen til at frygte knogleskørhed. "340.000 danskere, der uden at vide det er ramt af begyndende knogleskørhed. Mennesker, som kan hjælpes med den rette indsats." Hvilken indsats? Ja, lægemidler. En amerikansk endokrinolog skrev forleden, at efter at han indførte rette tiltag for at hæve frit T4 og T3 niveauer hos alle hans patienter - udenom TSH-indikationer - har det vist sig, at disse patienters knogletæthed har vist en dramatisk stigning, hvilket bekræftedes af DEXA scanninger, og på trods af, at han aldrig ordinerer medicin mod osteoporose, men alene behandler sine hypothyreose-patienter med hormone-replacement og kostregime. Han har behandlet ca. 3500 patienter med hypothyreose i en periode over 14 år.

Se hvad Erik Kirchheiner skriver om den gældende diagnose-proces og den kan du sammenligne med den/de undersøgelser du har været igennem forud for din diagnose:

Hvordan diagnostiserer lægerne osteoporose?

Hvis det drejer sig om, at et knoglebrud er opstået ved blot et svagt stød, mindre fald eller anden ringe belastning hos en person som af alder og konstitution tilhører risikogruppen, er det rimeligt at stille diagnosen osteoporose på dette grundlag. Alligevel bør tilfældet nøjere undersøges, da frakturen kan skyldes andre alvorlige lidelser, for eksempel cancer.

Men osteoporose er en snigende sygdom, der ofte ikke fremviser klare symptomer før sent i forløbet, på et tidspunkt, hvor det som regel er sværere at foretage en effektiv indsats mod sygdommen og dens konsekvenser. Tidlig diagnose må derfor prioriteres højt. Ryg- og lændesmerter plus en sammensunken figur kan være forvarsler, og osteoporose i familien bør være et advarselssignal til at få foretaget en undersøgelse af knoglernes kalkindhold.

En sådan undersøgelse er i første række en scanning. Der findes forskellige typer med betegnelser som DXA eller DEXA, QDR, BMD samt nye stadigt mere præcise målemetoder er undervejs. Gammeldags røntgenfotografering er ingen god metode til vurde-ring af knoglemasse og benyttes derfor ikke længere i dette øje-med. Den er imidlertid stadig mest velegnet, når det drejer sig om at afsløre frakturer.

Ud over de allerede nævnte typer scanning kan man også foretage en CT eller CAT, hvilket står for computer actualized tomography.

Om dette er det tilstrækkeligt her at nævne, at CAT afslører ikke blot koglemasse, men også knoglekvalitet og struktur; forhold der - som det senere vil fremgå - er af meget stor betydning for forstå-elsen og vurderingen af det samlede diagnostiske billede og dettes værdi.

Af andre diagnostiske metoder er især laboratorieanalysen Osten-mark-NTX, der måler en proteinfaktor i urinen - cross-linked N-telopeptide af kollagen type 1 - som ganske præcist giver udtryk for den grad og hastighed, hvormed knoglenedbrydningen foregår.

Scanninger som DXA/DEXA, QDR og BMD kan sætte tal på knoglens kalkindhold, der måles i gram per kubikcentimeter (g/cm2). Herhjemme siges det således: "Knoglescanningen vurderes af en læge, som kan bruge resultatet til at afgøre, om man har knogleskørhed eller ej."

Sådan! Færdigt arbejde!

Men er denne diagnosticeringsmetode nu helt så skråsikker, som der her gives udtryk for?

Lad os tage den mest benyttede metode - DXA/DEXA - en forkortelse for dual energy x-ray absorptiometry, en glose, der burde kunne tage fusen på selv den mest skeptiske patient. Men hvad siger en ekspert indenfor scannernes egne rækker?

"En gåtur rundt i værelset kan få målingerne (af hoften) til at svinge med op til 6%, hvilket ved normal udvikling af sygdommen svarer til 6 års knogledegeneration." Denne udtalelse fra en professor ved Washington University i Seattle.

Instrumenterne er upræcise og medfører talrige fejllæsninger. Dårlig kontrol med udstyret og en betydelig grad af fejlhåndtering forvrænger yderligere resultaterne.

"Tilsyneladende dramatiske ændringer kan opfattes som udtryk for forbedringer eller drastisk knoglesvækkelse, selv om de blot er udtryk for apparaturets svigtende præcision eller en dårlig frem-gangsmåde ved anbringelse af patienten," var den iagttagelse en kendt gigtforsker og hans team nåede frem til.

Men dette er kun toppen af isbjerget.

Der er faktisk solid begrundelse for at betvivle hele metodens videnskabelige fundament, og første og fremmest den grundlæggende antagelse, at knoglens sundhed, elasticitet og styrke direkte kan læses ud af dens kalkindhold.

I det hele taget behøver knoglemasse ikke nødvendigvis at være et udtryk for knoglestyrke. En hel del forskere er af den opfattelse, at knoglemasse og vævstæthed betragtet som risikofaktorer er uden mening i vurderingen af osteoporose og frakturer.

Massive statistiske data støtter faktisk en sådan opfattelse. En undersøgelse omfattende omkring 1000 midaldrende kvinder, alle registrerede som forventede højrisiko osteoporosepatienter, havde over en periode på 9 år i realiteten færre knoglebrud end en lavrisiko sammenligningsgruppe.

En større kritisk og analytisk gennemgang af videnskabelige undersøgelser vedrørende knoglescanning viser også, at denne metode aldrig har vist sig effektiv i forebyggelsen af knoglefrakturer.

Nyere forskning godtgør da også, at af de personer, der ud fra sådanne målinger bedømmes til at være i den ekstreme risiko-gruppe for at lide af frakturer på grund af nedsat knoglemasse, oplever kun omkring halvdelen rent faktisk et knoglebrud.

Modsat kan andre have meget massive knogler - forårsaget af for eksempel fluorforgiftning, hormonbehandling eller medicinforgiftning. Men disse knogler er skøre og sprøde og uden megen brudstyrke.

Således kan man iagttage, at den ældre befolkning i områder, der har været udsat for massiv fluorisering af miljøet - først og fremmest af drikkevandet - udviser en stadig øget forekomst af osteoporose.

Disse iagttagelser skal sammenholdes med, at man samtidig i andre dele af verden har indført fluorbehandling af osteoporose-patienter - selvfølgelig med henblik på at øge deres knoglemasse! Men dette groteske perspektiv er blot ét ud af talrige, der præger hele dette behandlingsområde og en stor del af den forskning, der fokuserer på det.

Den lægekonventionelle opfattelse af osteoporose her til lands er i flere henseender mangelfuld. I første række er den teoretiske basis for diagnosen mangelfuld. Diagnosens metodik er også mangelfuld. Men ud fra disse opnåede diagnostiske data opstilles altså et behandlingsprogram.

Hvor velfunderet, effektivt eller mangelfuldt vil dette så være?

Lægebehandling af osteoporose sigter mod at forebygge, lindre og standse sygdommen. I behandlingen ligger ikke nogen forhåbning om at helbrede lidelsen. Standardbehandlingen er hovedsagelig eller udelukkende øget kalkindtagelse til begge køn og for kvinder hormonbehandling med østrogen under og efter menopausen.

Berettiget tvivl om visdommen og effektiviteten i denne fremgangsmåde har fra tid til anden været luftet af alternative behandlere og uafhængige forskere, men har - som så ofte før, når informationer kommer fra dette hold - ikke gjort indtryk på det etablerede behandlingssystem.

Når jeg siger, at den eneste viden om osteoporose læger og speciallæger har - stammer udelukkende fra lægemiddelproducenternes forskning (""), mener jeg, at selv om mange læger mener det godt, er det i virkeligheden industriens ærinde, ikke patienternes, de varetager. Industrien forsøger nu at indføre i hele samfundet, såkaldt "forebyggende" behandling med lægemidler og der arbejdes på at samfundet skal overtage distributionen af forebyggelsen = tilskud til medicin mod osteoporose.

Personligt mener jeg, at det er hypothyreose der skal behandles først, fordi det kan meget nemt ske, at knogletætheden restitueres i takt med at skader forårsaget af hormonmangel vil kroppen stille og roligt udbedre når der er hormoner nok til rådighed - længe nok.

Jeg kommer ikke udenom at min osteoporose kun bliver værre hvis jeg ikke får den rette behandling...
    Så spørger jeg igen: hvordan ved du, at du har "begyndende" osteoporose og på hvilket grundlag er diagnosen stillet? Hvor skræmt er du og hvor meget stoler du på lægens vurdering?

..håber ikke at jeg har trådt nogen over fødderne - det har ikke været min mening. Men jeg er bange og vil så gerne kunne se trygt ud i fremtiden, men føler at den dør er lukket og en ny og skræmmende er åbnet - er bange for hvad der gemmer sig bag den næste.
    Du har, i hvert fald ikke trådt mig over fødderne. Jeg er blot blevet noget opgivende, fordi "rækkefølgen" er sprængt af en symptom-læge, der stiller alle symptomer på rad og række, og finder et lægemiddel til hvert af dem, uden (om)tanke om at han måske samtidigt svækker patientens chancer for at blive færdigbehandlet for den sygdom, der sagtens kan være en årsag til symptomet. Knogleskørhed er i virkeligheden ikke nogen selvstændig sygdom. Den er bare en tilstand, der er resultat af, hvad lægen slet ikke ved hvad er, og alligevel behandler han uden viden om, hvilken effekt behandlingen vil øve på patientens sygdom - hypothyreose. Jeg er bare lidt opgivet...

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    51
    Meldinger
    307

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hej Cirkeline Jeg vil gerne spørge om, hvordan ved du, at du har "begyndende" osteoporose og på hvilket grundlag er diagnosen stillet?
    Jeg er blevet scannet og der står dette:

Region T-score Z-score BMD BMC
    Spine: L1-L4 3,3 3,3 0,783g/cm2 47,05g
    Dual Femur Left 1,9 1,8 0,777 26,96
    Dual Femur Right 1,7 1,6 0,799 27,88
    Dual Femur Neck Right 1,0 0,8 0,864 4,58
    Dual Femur Neck Left 1,0 0,9 0,860 4,58

Osteopeni - T-score > -2.5 SD
    Osteoporose - T-score < -2.5 SD

Ved din læge ikke, at både underskud af cortisol OG ikke velreguleret hypothyreose giver mindre knogletæthed. Ved han heller ikke, at behandling med syntetisk levothyroxin også kan mindske knogletætheden? Alle disse gode grunde til "begyndende" osteoporose plejer reverses efter at man har været i effektiv behandling et stykke tid, og fremover. Effektiv behandling er ikke behandling der sigter mod "normalområde", men der hvor symptomerne er enten helt væk eller næsten.
    Det tvivler jeg stærkt på at han gør

Medierne har i lang tid nu skræmt befolkningen til at frygte knogleskørhed. "340.000 danskere, der uden at vide det er ramt af begyndende knogleskørhed. Mennesker, som kan hjælpes med den rette indsats." Hvilken indsats? Ja, lægemidler. En amerikansk endokrinolog skrev forleden, at efter at han indførte rette tiltag for at hæve frit T4 og T3 niveauer hos alle hans patienter - udenom TSH-indikationer - har det vist sig, at disse patienters knogletæthed har vist en dramatisk stigning, hvilket bekræftedes af DEXA scanninger, og på trods af, at han aldrig ordinerer medicin mod osteoporose, men alene behandler sine hypothyreose-patienter med hormone-replacement og kostregime. Han har behandlet ca. 3500 patienter med hypothyreose i en periode over 14 år.
    Hvor læste du om det??? det lyder meget spændende. Ja medierne er dygtige til at skræmme og mere skræmmende er at Osteoporose-foreningen der skal rådigve udgiver brouchurer der b.la. er sponsoreret af medicinalindustrien!

Lad os tage den mest benyttede metode - DXA/DEXA - en forkortelse for dual energy x-ray absorptiometry, en glose, der burde kunne tage fusen på selv den mest skeptiske patient. Men hvad siger en ekspert indenfor scannernes egne rækker?

[I]"En gåtur rundt i værelset kan få målingerne (af hoften) til at svinge med op til 6%

Instrumenterne er upræcise og medfører talrige fejllæsninger. Dårlig kontrol med udstyret og en betydelig grad af fejlhåndtering

"Tilsyneladende dramatiske ændringer kan opfattes som udtryk for forbedringer eller drastisk knoglesvækkelse, selv om de blot er udtryk for apparaturets svigtende præcision eller en dårlig frem-gangsmåde ved anbringelse af patienten," var den iagttagelse en kendt gigtforsker og hans team nåede frem til.
    Hmmmmmmm - hvorfor anvender de dem så. Det er for langt ude og svært at forstå - tænk hvad det har af konsekvenser - gad vide om også de har fået sponsoreret scannerne af medicinalindustrien. Der er ingen i min familie der har knogleskørhed og jeg har trods mange styrt aldrig brækket noget før sidste år hvor jeg blev klemt og fik et lodret brud på Ulna. Jeg har flere gange sagt at lægen må have forbyttet mine scanningsresultater med en andens - men så får jeg bare at vide at den jo er en sygdom der kommer snigende og sjældent opdages før det er for sent og at jeg sikert har fået det pga. jeg ikke producere østrogen mere. Selv tror jeg at det hele er startet med stress.

Personligt mener jeg, at det er hypothyreose der skal behandles først, fordi det kan meget nemt ske, at knogletætheden restitueres i takt med at skader forårsaget af hormonmangel vil kroppen stille og roligt udbedre når der er hormoner nok til rådighed - længe nok.
    Når jeg mærker rigtig godt efter så er jeg helt enig i det du skriver - men hvad med min manglende østrogenproduktion vil en kunne rettes og blot ved Erfa ?

Hvor skræmt er du og hvor meget stoler du på lægens vurdering?
    Jeg er skræmt både af diagnosen (som jeg nu efter at have læst dit indlæg har endnu mindre tiltro til), men også af min læges manglende viden og påfølgning på resultater - hvis jeg havde stolet på ham så havde jeg siddet med fossamax i dag så tiliden kan ligge på et meget lille sted.

Du har, i hvert fald ikke trådt mig over fødderne.
    Det er jeg glad for

Jeg er blot blevet noget opgivende, fordi "rækkefølgen" er sprængt af en symptom-læge, der stiller alle symptomer på rad og række, og finder et lægemiddel til hvert af dem, uden (om)tanke om at han måske samtidigt svækker patientens chancer for at blive færdigbehandlet for den sygdom, der sagtens kan være en årsag til symptomet. Knogleskørhed er i virkeligheden ikke nogen selvstændig sygdom. Den er bare en tilstand, der er resultat af, hvad lægen slet ikke ved hvad er, og alligevel behandler han uden viden om, hvilken effekt behandlingen vil øve på patientens sygdom - hypothyreose. Jeg er bare lidt opgivet...
    Det er jeg også Men hvis det var dig der stod i min situation som 36 årig hvad ville du så gøre? Ville forslagene til kosttilskud i mit tidligere indlæg være en optimalt? Tak fordi du tog dig tid til at svare

Kærlig hilsen
    Cirkeline
    Sist endret av Admin; 13-07-11 kl 18:03 Begrunnelse: Indlæg opbrudt i citater og svar

Side 4 av 8 Først 12345678 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •