Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
Tråd: Tossa's dagbok.
-
27-06-11, 23:40 #1
Tossa's dagbok.
Hei!
Jeg er totalt ny på dette, og skjønner fint lite av blodprøvene.
Jeg er utrolig mye sliten, trøtt, mangel på tiltak og konsentrasjon. I tillegg har jeg sånn at det ser ut til at jeg har adamseple på halsen. -.-
Jeg har også hatt noen dager (ikke på rad, men av og til) hvor det har trykket litt på halsen..
Min mor sendte meg til legen og ville jeg skulle teste lavt stoffskifte. Her er prøvesvara.
T4 15,3(11-23)
Fri t3 5,7 (3,5-6,5)
Tsh 4,3* (0,5-3,6)
s-thyr- tpo negativ
Ferr 10* (15-200)
S-b12 197 (150-650)
Jeg spurte om hvordan prøvene så ut da jeg var en rask tur innom legekontoret for å bare hente utskriften. Jeg fikk beskjed om at TSH var litt høy, og at jeg burde passe litt på. I så fall, hva skal jeg passe på?
Damen på kontoret nevnte også at jeg hadde lav ferratin, og lav B12.
Men hva tror dere om prøvene? Evnt hva må jeg passe på, som legen sa?
- Tossa
-
28-06-11, 07:44 #2
Sv: Trenger hjelp til blodprøvesvar.
Du bør be om B-12 sprøyter. Om du ikke får det, kjøp på nett sublingual tabletter eller B-12 dråper som oppløses i munnen. Du bør begynne med jern, Hemjern eller liknende mildt jernpreparat. og om legen ikke gjør noe med stoffskiftet eller B-12, bør du vurdere å bytte fastlege.
Om du orker, bør du lese deg opp på både stoffskiftet og B-12 for å argumentere med legen, og for å vite hva som er best for deg.
Lykke til, ikke gi opp
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
28-06-11, 10:40 #3
Det du bør passe på i forhold til stoffskiftet ditt er å få tatt nye stoffskifteprøver om 4 uker kl 08 om morgenen. Klokkeslettet er kjempeviktig, da det er store døgnvariasjoner på disse hormonprøvene. Les og lær om sykdommen.
-
28-06-11, 10:50 #4
Oki doki. Tusen takk for svar!
Men er stoffskiftet mitt lavt? Eller må jeg ta enda flere prøver?
B12-srpøyter / tabelettene, er det sånne som må brukes hele livet, eller bare frem til B12 er på plass igjen?
-
28-06-11, 11:29 #5
Hej Tossa

Du har lavt stofskifte! I hvert fald lige nu er dit stofskifte for lavt, selv om du har "gennemsnit" FT4 og pæn FT3, fordi de ikke nytter stort, når du har hormoner nok i blodet, men ikke i kroppens celler.
Som Blondie skriver, er tidspunktet for blodprøverne meget vigtigt, og hvis du har afleveret blod senere på dagen - kan dine tal, i virkeligheden være endnu mere i retning af lavt stofskifte.
Men før du går videre er det vigtigt at du får hævet dine B12-værdier, præcis som Ruth siger. Derudover er det lige så vigtigt, at du får jern (ferritin) op til (helst) over 75-100, gerne højere. Alene langvarig og udtalt jernmangel kan få kroppen til at udvikle hypothyroid tilstand, uden at det er skjoldbruskkirtlen der er årsagen. Det kan man ikke vide i dit tilfælde, før B12 og ferritin kommer betydeligt højere op, og hvis du dette til trods senere, fortsat har symptomer på hypothyreose - vil tiden være inde til at gå videre med udredning. Men først B12 og ferritin.
Du kan sikkert drage en god nytte af at læse denne tråd til Tussemaja, i indlæg #5, hvor du kan få lidt info om, hvad og hvordan du kan komme i gang med at forbedre ferritin. Lykke til, Tossa.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
28-06-11, 11:36 #6
-
17-07-11, 18:47 #7
Spørsmål ang stoffskifte, ferritin og B12
Hei!
Jeg har visst lavt stoffskifte. Jeg har ikke direkte fått noen diagnose av legen. Men har lagt ut mine blodprøve svar her, og har fått vite at det sansynligvis er lavt stoffskifte.
Jeg har prøvd å lese masse, men det er ikke så mye jeg skjønner..
Jeg skal til legen nå på fredag, halv 9. Skal ikke ta noen prøver da.
Jeg har også lav ferritin, og lav B12. Foreløbig går jeg på niferex mot ferritinen, og skal få et eller annet mot B12´n..
Jeg har også fått vite at jeg ikke kan få noe for lavt stoffskifte før jeg har fått opp B12, og ferritin.
Så har jeg også noen spørsmål..
Hvorfor kan jeg ikke begynne på noe mot stoffskiftet før B12 og ferritin er oppe på "normalt"?
Evnt, er det ikke sikkert jeg har lavt stoffskifte likevel? Sånn, når jeg får opp B12 og ferritin?
Jeg har alltid trodd det var pga mye sykdom og skader, at jeg har vært så sliten og trøtt hele tiden..
Siden jeg var 14, har det vært masse skader, smerte grunnet operasjonen da jeg tok blindtarmen og lignende.
Har nok ikke noe å si, men har vært UTROLIG masse syk siden jul. Hatt kikhoste, halsbetennelse 4 ganger og omgangsyke. (Har tidligere ikke vært noe syk siden 13årsalderen.)
jeg føler også at det jeg sier, har ikke mye å si i forhold til legen, ettersom jeg bare er 19 år. Så alt dere kan komme med, vil virkelig hjelpe!
Jeg er trøtt og sliten hele tiden, ekstremt glemsk, mye svimmel (trolig pga ferritinen) og føler også at noen holder på halsen min hele tiden. Er liksom en klump der, som om jeg ikke får til å svelge. (men det er ikke noe problem)
Hilsen forvirret 19åring.
-
18-07-11, 09:24 #8
Sv: Spørsmål ang stoffskifte, ferritin og B12
Det skjønner jeg ikke. Man får lav ferritin og B12 fordi man har lavt stoffskifte og ikke omvendt... Skjønner ikke hva legen din mener.
-
18-07-11, 11:32 #9
Sv: Spørsmål ang stoffskifte, ferritin og B12
Jeg vet ikke jeg heller.. Jeg har bare fått beskjed om at jeg ikke kan få noe for stoffskiftet før ferritin og B12 er på 'normalt'.. :S
-
05-08-11, 16:58 #10
Tossa's dagbok.
Hei alle vakre mennesker!
Jeg har lenge vært inn og ut her for å lese hva andre skriver, lese på diskusjoner, eller bare sitte stille å se på noe jeg relaterer til.. Jeg kan sitte i evigheter, og bare kikke på svaret noen har gikk noen andre, fordi jeg føler det passe til meg selv.
Jeg har utallige med spørsmål, men jeg vet ikke hva jeg skal spørre om, hvordan jeg skal spørre, hva jeg egentlig lurer på, og om noen i det hele tatt kan svare. Jeg føler meg bare dum. Jeg føler jeg er i et stort svart hull, og bare blir mer og mer sugd inn..
Men, før jeg kommer til denne saken, la meg fortelle litt om meg selv.
Jeg er 19 år gammel, bor hjemme med mamma, pappa, to søsken, og verdens mest tolmodige kjæreste. Mamma er blitt diagnosert med lavt stoffskifte, og er medlem av forumet her. (Tussemaja
)
Jeg føler selv jeg har vært igjennom ganske mye den siste tiden.. Kanskje ikke alle er enige, men for meg har det vært en vanskelig tid. Da jeg fikk i 9. kl, ble jeg operert for blindtarmbetennelse.. Legene tullet mye, og en rutineoperasjon på 30 min, ble til 3 operasjoner. I vg2, opererte jeg for pectus excavatum. (Traktbryst) Denne operasjonen var av egen fri vilje, fordi det sleit så på selvbildet mitt. Der lå det sansynligvis en nerve i klem, i følge legene, så jeg slet med store smerter i 2 år, før jeg fjernet spilen igjen. en uke etter at jeg fjernet spilen, begynte jeg på folkehøyskole. Nå skulle jeg endelig få gjøre det jeg VIRKELIG ville, nemlig danse! I slutten av september (en mnd etter skolestart) skadet jeg hofta. Etter mye inn og ut hos leger, viste det seg at det var brudd på hofteskåla, og han anbefalte t jeg ikke danset mer, ettersom dette ville fremprovosere smertene. Jeg skal operere denne forhåpentligvis i vinter. Jeg vet enda ikke om jeg får danse igjen etter operasjonen..
Den siste tiden har jeg vært mye sliten. Jeg har vært mye 'uttafor' og orker ikke være med på noe. Jeg blir 20 år i november, jeg burde være ute å henge med venner, reise verden rundt, oppleve ting! Det er trist å ikke orke å være med på ting.. Jeg føler meg som en 60åring..
Jeg har desverre enda ikke fått noen bekreftet diagnose av legen. Tok nye blodprøver igjen i dag, og skal tilbake på mandag. Her er mine forje blodprøvesvar, hvis noen er intresserte:
T4 15,3(11-23)
Fri t3 5,7 (3,5-6,5)
Tsh 4,3* (0,5-3,6)
s-thyr- tpo negativ
Ferr 10* (15-200)
S-b12 197 (150-650)
Jeg var i går (Torsdag 4) og tok ultralyd av halsen, grunnet press, vansker med å svelge og det ser ut som at jeg har adamseple. Ultralydmannen mente alt var ok. Får sansynligvis bedre svar på mandag, når jeg har legetime igjen.
Dette ble egentlig et ganske håpløst dagbokinnlegg, men jeg føler hvertfall at jeg har fått litt av hjertet nå. Og det er alltid godt å få det ut.
Jeg ber om at dere ikke ser på dette som syting, men kanskje et bitte lite rop om hjelp? Jeg føler jeg forsvinner fra meg selv.
Tossa
Lignende tråder
-
Theas dagbok
Av TheaK i forumet DagbokerSvar: 60Siste melding: 10-06-11, 22:41 -
Min dagbok
Av Marina73 i forumet DagbokerSvar: 32Siste melding: 14-05-11, 10:39 -
Orca's dagbok
Av Orca i forumet DagbokerSvar: 10Siste melding: 17-03-11, 20:37 -
Cat71s dagbok
Av Cat71 i forumet DagbokerSvar: 11Siste melding: 09-09-10, 08:43
Svar med sitat