Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Ja, det er vanskeligere, men på samme tid også forløsende at vide, såfremt du lider af denne variant af Hashimoto's - lisereka

Sagen er, at der findes mange på dette forum (og sikkert endnu flere udenfor), der i årevis bliver kastet rundt mellem læger og mellem endeløse op- og nedreguleringer af medicin - alt efter om de skifter mellem "hypo" og "hyper". Det er som om det skiftende stofskifte hører ingen steder hjemme, i lægernes begrebsverden og når man en gang er diagnosticeret med Hashimoto's - har man pligt til at være "hypo" og det eneste som sker er enten at man skal ned i medicin, eller op igen-igen. Efter en årelang række af den slags skift mellem "hypo" og "hyper" bliver de fleste patienter opgivet. Og ofte også opgiver selv. Det er på dette punkt, at det faktisk er et held, at have den korrekte diagnose til støtte for håbet. Når man ved, at det kan skifte - bliver man også (trods alt) alligevel mere rolig, end når man oplever sin læge opgive, fordi h*n ikke forstår hvorfor patienten er både "hypo" og "hyper" indenfor samme sygdom.

Jeg vil gerne lokke dig væk fra forventningen om at radiojod eller operation kan løse alle dine helbredsproblemer en gang for alle. Det må jeg, med beklagelse sige, at det som vil ske som følge af radiojod eller operation er, at de aktuelle helbredsproblemer bliver udskiftet med andre. Valget står mellem alt for små sko, og alt for store - vel at mærke uden at kunne vælge at gå barfodet. De første kan man ikke holde ud at gå i. I de andre kan man ikke tage et skridt frem, uden at hele tiden at snuble og falde tilbage.

Når man lider af "hypo og hyper på samme tid", som nogen her på forummet kalder det - vil det som regel være vanskeligt at opnå en stabil effekt af behandlingen, uanset om man er i "hyper-fase" eller "hypo-fase". Derfor ville det være bedst at søge i retning af behandling af den underliggende autoimmunitet-problem. Alt andet lige - er det altså ikke skjoldbruskkirtlen hvorfra årsagen til sygdommen stammer. Det er det løbske autoimmunitet som er årsagen og set i dette lys - er det underligt at behandle ved at undertrykke den "uskyldige" skjoldbruskkirtel (med radiojod eller operation), mens man (lægerne) ignorerer den grundliggende årsag til sygdommen. Der findes muligheder for at forsøge at undertrykke antistof-reaktionen, og først hvis de viser sig at fejle, kan man rette behandlingen mod selve skjoldbruskkirtlen. Det mener jeg er den rette rækkefølge.

Jeg ved ikke hvor slemt du har det, eller om du kan bruge Inderal til at holde ud lidt længere - indtil du har fundet ud af mere om det du er syg af, og egentlig hvilken diagnose du burde have. Anti-TPO forekommer også ved Graves, men så stort et tal som >1300 peger mod Hashimoto's (mener jeg).

Om behandlingen bliver effektiv eller mindre afhænger af diagnosen, men som jeg læser det du skrev hidtil - sysler lægerne allerede med valget af behandlingen til dig, uden egentlig diagnose og dette uden at måle for TRAS og T3?

Måske burde du insistere på at få en diagnose først, men ikke nøjes med den første bedste (nemmeste)? Forlang en grundig og overbevisende begrundelse for den diagnose du får. Konsekvenserne af (enhver) diagnose kan vare livet ud og netop derfor, mener jeg at du har krav på udførlige oplysninger så du ved hvad du går ind til. Der er ikke noget at gøre ved at man er blevet syg, men der er ingen grund til at blive yderligere syg af en behandling der sigter mod en evt. forkert diagnose, mener jeg.

Krydser fingre for det bedste, lisereka
Hei Anisa og takk for langt og opplysningsrikt svar

Den eneste legen jeg har vært hos er min fastlege. Når han oppdaget mitt forhøyede stoffskifte i månedsskiftet så sendte han henvisning direkte til spesialist på sykehuset.
Legen på sykehuset har fått ettersendt prøvene mine og jeg har ringt for å høre om å få time til utredning tidligere enn 6/7, men det lot seg ikke gjøre. Slik som de vurderte det var jeg visst ikke syk nok i henhold til prøveresultatene til å få øyeblikkelig hjelp. Jeg forstår godt at det er trangt om plassen hos mange spesialister, men mine symptomer blir ikke akkurat bedre ettersom dagene går og da presser man jo gjerne på for sin egen del ikke sant. TRAS og T3 er ikke tatt av min fastlege, bare T4,TSH og Anti-TPO samt kolestrol,B12,jern etc som alle hadde tilfredstillende verdier. Den 4/7 skal jeg ta nye blodprøver på sykehuset i forkant av utredningstimen og da tar de vel alle slike prøver automatisk gjør de ikke?

Nå har jeg hatt 2 hyperdager uten smerter i kroppen og selvfølgelig masse energi. Vaska hus, ryddet ,laget mat etc. Idag er jeg som en sekk med poteter. Sitter bare og orker ingenting. Verker i muskler og ledd akkurat som når en har influensa og ekstra svimmel. Kjempevarm det ene minutt til å fryse det andre.Litt sår hals også idag.Er det straffen for at jeg har vært altfor aktiv at jeg blir slik eller er det typiske hyposymp.? Skal jeg varsle legen min eller sykehuset om at jeg ikke bare er hyper akkurat nå, men har symptomer fra begge hold? For situasjonen har jo forandret seg den siste uka til kun å ha hyper, til begge sider. Jeg tar 80mg Inderal hver dag og skjelver ikke nå, ingen nervøs følelse og den høye pulsen og hjertebanken er ikke like intens. Det hender den løper litt ennå men kan holde det ut. Men om det er på vei ned igjen, er det da så lurt å ta betablokkene tenker jeg på. Huff så mye å gruble på. Dette tar på kropp og sjel...

Så mine symptomer går jo hulter til bulter og kan aldri vite hvordan neste dag vil bli. Om det skulle være Hashimoto's tyreoiditt med komplikasjonen Hashitoxicosis,vil de da vente til anfallet med T4-kicket er over før de gir behandling? Hva er vanlig å gjøre i de tilfeller? Jeg leste om en dame som hadde den komplikasjonen, og hun var frem og tilbake i 6 år før de til slutt gjorde den helt død med jod. Hvorfor ikke fjerne den kirurgisk eller med jod med en gang når den allikavel er omtrent død, så slipper pasientene den belastningen. For utfallet vil jo bli Hypo til slutt uansett. Er sikkert mye mer komplisert enn det, men det er slik jeg tenker hvertfall. Og akkurat nå så hadde jeg vel gjort hva som helst for at ting skulle bli "normalt".

God Helg fra Lise