Sitat Opprinnelig skrevet av cocos Vis post
Det er derfor det er så fint å ha dette forumet å spør på!! For jeg vet jo ikke hvordan det bør være, i hvilken ende av skalaen verdien bør være...

Men hva er en synachten test egentlig? og må man til endo?? da kan det jo ta tid... er jo sikkert flere mnd'ers venteliste...

Har ikke legetime før om 2 uker. Legen min er bortreist.
Akkurat som det er et såkalt negativt feedback system mellom T4 og TSH (når TSH stiger, stiger T4, når TSH synker, synker T4), så er det likedan med cortisol og hypofysehormonet ACTH.

ACTH finnes i kunstig form som medikamentet synachten. Når du da kommer for en synachten test legges det inn en venflon (venekanyle) på deg, og en såkalt null prøve taes av cortisolnivået ditt, for å se hvor du ligger uten medikamentpåvirkning(synachten). Det taes også prøve av ACTH nivået, samt flere andre hormonprøver. Deretter settes synachten i veneflonen, man venter en halv time og tar deretter en ny prøve. Dette er for å se hvordan binyrene responderer på tilskudd av ACTH. Hvis man har binyrebark svikt vil ikke binyrene respondere optimalt. Hvis man har hypofysesvikt vil det synes på alle hormonprøvene og binyrene vil respondere normalt.

Mange ganger havner vi med binyretretthet midt i mellom og får ikke gehør for at vi er syke. Dette fordi vi ikke har 10% binyrefunksjon eller mindre. Privat lege må da kontaktes og da får du hjelp til behandling. Fordelen er at du da har startet i riktig ende. Selv startet jeg med HC behandling, deretter synachten test. Resultat før infusjon (nullprøven) var på 200 og et eller annet. Men det var med medikamenter innenbords, jeg hadde mao tatt HC. Resultat etter infusjon var på 560 (refområdet >550), likevel ble jeg friskmeldt tiltross for at sikkert halvparten av de 560 jeg presterte var fra medikamentet jeg hadde tatt. Så du skjønner sikkert at det ikke er så enkelt. Og ja du har rett, du må vente lenge.