Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Threaded View
-
16-03-11, 20:36 #2
Sv: Heisann, tror kanskje jeg hører til her.
Hej Mathilde

Nej, det har du ret i. Hvad lægekontoret kalder for normale blodprøver, kan sagtens vise sig at være alt andet end normale, hen ad vejen.
Du må prøve vænne dig til, altid at bede om udskrifter af dine blodprøver og post dem gerne her i tråden inkl. referenceomr. for prøveresultaterne. Det har du ret til at forlange, så du ved det.
Hvis du gerne vil finde ud af sammenhængen mellem spiseforstyrrelse og dennes effekt på kroppens hormoner - vil jeg anbefale dig at læse Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?, selv om den primært handler om mulige årsager til overvægt og effekten af lavkarbo, beskrives også hvordan for lidt næring påvirker hormoner, hvilket på sigt fører til lavt stofskifte.
Ved din læge at du havde spiseforstyrrelse for mange år siden? Du må insistere på at der bliver taget prøver på TSH, FT4, FT3 og rT3 samt anti-TPO og måling af jod i døgnurin.
Som forhenværende anorektiker/bulimiker (ved ikke hvilken af delene har du haft) er det overvejende sandsynligt at du danner mere rT3 end du har godt af, i forhold til T3. Det betyder, at hvor T3 er det aktive hormon som gør folk godt - er rT3 et "passivt" hormon, der slet ikke virker, men bare "fylder". Hvorfor dette sker kan du læse om på mit "link".
Det betyder også, at når man måler FT3 hos spiseforstyrrede aktuelt eller forhenværende - med de normale målemetoder - vises resultatet af FT3-målingen samlet dvs. summen af FT3 + rT3 fordi målemetoden ikke kan skelne mellem disse to modpoler af samme hormon. Derfor er det nødvendigt - for at måle mængden af det passive hormon (der ikke gør nytte) - skal rT3 måles for sig. Dette gælder alle patienter med spiseforstyrrelse-historie bag sig, eller aktuelt. Det betyder altså, at man kan have "fine" FT3-tal - uden at de er så fine alligevel, hvis mesterparten af FT3-taller består af rT3. Mangel på det aktive hormon T3 giver nemlig en hel række svære symptomer på hypothyreose, så det er vigtigt at fastslå.
I Danmark ved jeg, at alle patienter med fuldt udviklet spiseforstyrrelse, ledsaget af vægttab får målt deres rT3 ganske automatisk hos speciallæger og de fleste fastlæger.
At måle jod i døgnurin bør man altid gøre når patienten udvikler ensartet struma uden knuder, og dette uanset at resultatet af anti-TPO prøven evt. er positivt (ved autoimmun sygdom i skjoldbruskkirtlen). Der er kendt tilfælde hvor medicinering med Levaxin først blev effektiv efter at patientens jodmangel blev behandlet. I Tyskland bruges endda kombination af jod og levothyroxin (som Levaxin), der hedder Thyronajod ® produceret af Sanofi Aventis. Det er altså vigtigt at kontrollere for jodmangel før man iværksætter en behandling, eller senere såfremt behandlingen ikke virker godt nok.
Det var lidt meget at få et vide på en gang. Håber ikke du bliver skræmt, men at selv lære sig op i denne sygdom er nok den bedste vej til bedre helse - har vi alle, mere eller mindre lært af vores egne erfaringer. Som sagerne står for tiden med skolemedicinen - er det ikke lægen men os selv, der skal overtage ansvaret, hvis vi ikke skal ende halvbehandlet og med halvdårlig helse for resten af livet.
Lykke til med at lære.
Flere brugere med en spiseforstyrrelse i "bagagen" her.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
En fantastisk nyhet! Legen hører på en!
Av Linni i forumet Hos legenSvar: 2Siste melding: 07-10-10, 18:10 -
Hvordan kan man vite hvilke symptomer som hører til hva???
Av Qa i forumet Fibromyalgi og CFSSvar: 14Siste melding: 28-09-10, 11:07 -
Under hvilken bolk hører jeg hjemme???
Av Hege i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 51Siste melding: 07-02-08, 20:50 -
fa tror jeg at jeg hører til her.
Av rikke i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 24-01-07, 10:00 -
prøvr meg på et inleg som ikke hører til her,kan noen hjelpe
Av rikke i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 16-01-07, 20:59

Svar med sitat
Bokmerker