Viser søkeresultater 51 til 60 av 61
Tråd: Theas dagbok
-
07-02-11, 18:39 #51
Sv: Theas dagbok
Det er jo et langsommelig prosjekt å komme fram til rett dosering med stoffskiftemedisin, enten den er av det ene eller det andre slaget - skikkelig tålmodighetsprøve!
Det du forteller, kan kanskje tyde på at du aldri har fått lov til å finne din optimale dose på levaxin, ettersom legene dine har vært så opptatt av TSH-verdien. Samtidig bør en følge med på T4 og T3-verdiene, som skal være i øvre del av referanseområdet, og puls og kroppstemperatur måles. I en annen tråd her inne, som jeg ikke finner igjen, skriver Nora at du gjerne skal gå på optimal dose i inntil 6 måneder, for å få god effekt av levaxinen og bli kvitt symptomene. Fastlegen min mener at de fleste av hennes pasienter med lavt stoffskifte har god effekt av levaxin, og føler seg vel med det når de finner rett dose.
Jeg er også på levaxin, og vurderer å bli stående på det en stund til, før jeg bytter til noe annet medikament. Jeg har stått på nåværende dose siden før jul 2010. Har puls mellom 64 og 70, og kroppstemperatur mellom 36,7 og 37. Siste TSH-måling var på 0.31. Var kjempesliten i desember og første halvdel av januar, men formen har kommet seg - det skjedde ett eller annet i forrige uke slik at jeg plutselig orker mer og føler meg mer opplagt. Så jeg gir levaxinen en sjanse til, før jeg prøver noe annet - til energien evt er borte igjen? Den har blitt det før ...
Det er ikke så lett å vite hva som er riktig å gjøre. På den ene siden skal du være tålmodig og trappe langsomt og kontrollert opp til rett dose levaxin. Samtidig skal du ikke være så tålmodig at årene går, mens du fortsatt sliter med symptomer og ikke finner rett dose .... lykke til med den avgjørelsen du lander på!
-
09-02-11, 16:48 #52
Hei igjen
Beklager at jeg ikke svarte på noe mer, jeg leste alt dere skrev, men jeg har ikke orka å skrive noe her i det siste. Takk for gode råd
Det var noen et sted som mente jeg burde prøve å gå til en mannlig lege på Heggeli. Jeg fikk et reklameblad for Heggeli med avisa i dag, og der står legene presentert. Hvilken lege er det som er bra på stoffskifte? Skogli, Rhijn, Sexton eller Schiøth?De to sistnevnte har forøvrig samme sveisen
Men først tror jeg kanskje jeg skal bare øke levaxindosen, og heller gå til heggeli hvis legen min slår seg vrang og mener jeg må ta mindre levaxin.
-
11-02-11, 20:12 #53
I dag var jeg hos legen for å ta blodprøver, klarte å stå opp ni, så prøvene ble tatt kvart over ti. Stolt over å komme meg dit såpass tidlig. Håper TSH-verdiene blir høyere siden jeg tok prøvene mye tidligere enn vanlig.
Ble bekymra over at jeg ikke fikk vite helt hva som skulle testes, så jeg HÅPER hun ikke bare tester TSH, i så fall er jo testene udugelige og jeg kan bare bytte lege med en gang... Eller hvert fall prøve Heggeli.
Jeg skulle få testresultater og dom i brevform. "Legen sender brev til deg med resultater, og beskjed om du skal gå opp eller ned i dose."
Da får jeg beskjed om å gå ned. Jeg begynte på en høyere dose i dag (etter blodprøve).
Da har jeg jo ikke noe å komme med! Når jeg får brev, så får jeg jo ikke forklart hvorfor det ikke er en god idé for meg å gå ned. Kanskje jeg skulle sende et brev til svar? Eller bestille en legetime? Men de sekretærene er alltid skikkelig beskyttende, man får ikke time uten en "ordentlig" grunn.
Kanskje jeg skal bytte fastlege?
-
11-02-11, 20:22 #54
Snakker om frekt...dine helseproblem skal IKKE begrunnes for helsesekretærer. Det er en sak mellom deg og din lege. Og det burde du si til dem når de ber deg begrunne. Eller snakk med legen din om hvordan sekretærene oppleves. Sånn skal det bare ikke være. Jeg driver selv et legekontor, og jeg har da ingen rett til å nekte noen en legetime, eller be dem begrunne for den del...
-
12-02-11, 02:16 #55
Jeg er glad for at du skriver dette, Blondie. For det sker mange steder, det der. Simpelthen respektløst. Man kan jo blive nødt til at klage til lægen over sekretæren ... Det kender jeg en, som gjorde. Det var den dag, hvor hun først måtte slås med en ny sekretær for at komme til. Det viste sig, at hun havde helvedes ild (Herpes zoster) som havde slået sig ned i en nerve ved det ene øje.
-
23-02-11, 17:27 #56
Takk, Blondie, for at du skrev at man ikke må begrunne noe for helsesekretæren! Da skal jeg si det neste gang.
Nå har jeg fått blodprøveresultater i posten og hadde satt pris på å få litt hjelp med dem. Jeg hadde gått på 100 mcg en måned da prøvene ble tatt, og de ble tatt klokka 10.15 (tidlig morgen for meg, jeg står vanligvis opp senere enn det...). Legen har tydeligvis ikke målt T3, som frustrerer meg utrolig. Men uansett. Her er det som står:
"Blodprøvene som ble tatt viste fin korreksjon av stoffskiftet ditt. TRAS of a-TPO også innenfor det normale. Det kan se ut som du er greit dosert med Levaxin.
(...) Jeg har ikke de tidligere prøvesvarene dine. Men per mai 2010 hadde du følgende verdier: TSH 0,04/TRAS 1,6/Anti-TPO 290.
Anbefaler kontroll av stoffskiftet om 2-3 måneder."
Resultatene:
S-Anti-TPO <35: 32
S-Anti-tyreoglo <40: <20
S-Fritt T4 8 - 20: 15.9
TRAS, Thyreoide <1.5: <1.0
TSH 0.5 - 3.6: 0.08*
Det positive her er jo at legen min mener jeg ikke er hyper til tross for TSH på 0.08. Hun har ikke kommentert det selv om lab'en skrev en stjerne bak.
Det jeg ikke skjønner er hvordan man skal kunne gi en utslitt person noe hjelp uten utfyllende prøver. Ingen T3??? Sukk. Resultatene mine i juli var hvert fall T3 5.2, TSH 0.01, T4 17.8 (har dessverre ikke referanseverdiene). Så T3 er antakeligvis rundt det nå også.
Jeg forstår heller ikke hvordan anti-tpo kunne være 290 og nå 32? Og hva det egentlig betyr? Kan kroppen min lage mer hormon selv nå, eller hva? Hadde jeg egentlig hashimotos i mai (anti-tpo 290)? Jeg er forvirra, som dere ser....
En ting jeg også lurer på er hvordan jeg skal gå fram nå. Jeg har gått opp til 112 mcg, dette gjorde jeg etter prøvene ble tatt sist, og har nå gått på det snart to uker. Hvis jeg ikke merker bedring om to uker tenkte jeg å gå opp til 125mcg. Men hva skal jeg si til legen, som mente jeg er "greit dosert"? Neste gang vil jo verdiene mine være høyere... Det virker i hvert fall som om jeg har fått en lege som ikke er TSH-tyrann, og det er hvert fall veldig bra.
Er det noe poeng i å gå til Heggeli? Vil de gi meg noe bedre hjelp enn min lege, når min virker som har en realistisk oppfatning av TSH (at det ikke viser en dr***)? Hvis det er å anbefale, hvem av Heggeli-legene er best? Jeg har bare hørt at det er en mannlig en, og det er en del menn der...
På forhånd tusen takk for all hjelp, det setter jeg virkelig pris på!
-
24-02-11, 16:35 #57
Psykologen min mente at jeg kanskje burde gå til ME-senteret siden jeg er både utbrent og har problemer med stoffskiftet, sånn for å få noen som ikke hadde så låst tankegang til å se på symptomene mine. Men ME er jo noe annet enn å være utbrent og hypo. Tror jeg har større sjanse på Heggeli eller Volvat eller noe...
Jeg vet ikke lenger, jeg...
Føler ikke jeg kommer noen vei, føler meg ikke noe bedre nå på høyere dose, selv om legen sier jeg er "greit dosert". Er så utrolig lei av å være så sliten bestandig.
Får se når jeg kommer høyere. Er redd for å bli hyper også.
-
01-03-11, 12:48 #58
En uke til har gått, og jeg er like sliten, røyter like mye, er like kald på hender og føtter, konsentrerer meg like dårlig, husker like lite... Men mellomørene mine føles bedre (ikke like væskefylte) ut, og *bank i bordet* jeg klarte å fly uten å bli forkjølet (det skjer nesten aldri), så kanskje det er en bedring der. I går klarte jeg å gjennomføre en hard treningsøkt, som alle de andre "normale" der også syntes var hard!
Så det var jo en seier.
Leste Bizarro i Dagsavisen i dag og måtte smile da ja... En lege på et kontor som sier til pasienten, "Unnskyld meg, men når du får en hel vegg med diplomer bak stolen din, da først begynner din mening å telle".
-
08-03-11, 14:03 #59
Endelig kvitt omgangssyken! Ble sengeliggende mesteparten av ei uke.
Inne i fjerde uke på samme dose (112,5 mcg Levaxin hver dag), og før har denne dosen fått meg opp ganske høyt på T4 og såpass lav TSH at legen har sagt at jeg var hyper (sukk). Jeg merker fortsatt ingen forskjell.
Etter denne uka, bør jeg da prøve å gå opp til 125 mcg? Så høyt har jeg aldri gått før, og er redd for å få kjeft av legen, siden hun mente jeg var "greit dosert" på 100 mcg. Før dette gikk jeg lenge på 75 mcg.
-
15-04-11, 18:57 #60
Lenge siden jeg skrev her nå. Fint å ha et sted å skrive ned endringer og sånt!

Jeg gikk på 112,5 mcg litt over en måned, men fikk ikke sove, så jeg gikk ned til 100 igjen den 14.3. Nå prøver jeg å få døgnrytmen under kontroll. For et par dager siden fikk jeg ikke sove før kl 6 om morgenen, men i går kveld klarte jeg å sovne kl 1, så tidlig har jeg ikke sovna på ukesvis, kanskje månedsvis! Det var ubeskrivelig godt. Selv om jeg er sliten på 100 mcg, så er det bedre å være sliten og få sove, enn å gå rundt med søvnmangel og kronisk angst. Nå venter jeg på at de lysere dagene skal gi meg mer energi
Lignende tråder
-
Maikas dagbok
Av maika i forumet DagbokerSvar: 17Siste melding: 09-03-12, 14:12 -
Min dagbok
Av Marina73 i forumet DagbokerSvar: 32Siste melding: 14-05-11, 10:39 -
Vimselitens dagbok
Av Vimseliten i forumet DagbokerSvar: 8Siste melding: 06-02-09, 01:29 -
~~des65 sin dagbok!~~
Av des65 i forumet DagbokerSvar: 19Siste melding: 21-07-05, 12:35

Svar med sitat

Bokmerker