Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Østfold
    Alder
    61
    Meldinger
    17

Standard God morgen Norge 01.02.11 Blir så innmari provosert av Ingrid Norheim.

Hei.
    Har ikke vært aktiv skribent her før, men har lest en god del. Jeg har Hashimotos selv og går på Erfa Thyroid.

I dag slo jeg på TV2 og god morgen norge. Der hadde de besøk av overlege Ingrid Norheim og en hypothyreosepasient. Blir så innmari provosert av overlegen. Hun forteller at sykdommen er enkel å behandle. Bare ta blodprøver og så en pille, så blir det så bra så..... At ikke den andre siden blir belyst, er rett og slett trist med tanke på alle oss som i årevis har slitt med symptomer og problemer med rett dose. Jeg mener (er selv helsefaglig utdannet) at overlegen har plikt til å belyse hele sykdomsspekteret. Selvfølgelig skal solskinnshistoriene fram, men også den andre siden av diagnosen. Jeg hadde selv en oppfattelse av at denne sykdommen var enkel å behandle. Nå vet jeg bedre.... En realistisk informasjon om sykdommen kan kanskje hjelpe mange til å takle det bedre.
    Mange ganger lurer jeg på om leger virkelig kan så lite om Hypothyreose, eller rett og slett nekter å informere fakta.

Takk og lov for at jeg har en fastlege som er åpen for alternativer.

Dette var dagens utblåsning, her jeg sitter med brain-fog og delvis sykemelding.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: God morgen Norge 01.02.11

Hold hardt på fastlegen din... Før eller siden må fler ta oss på alvor.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: God morgen Norge 01.02.11

Sitat Opprinnelig skrevet av Maja Vis post
    Blir så innmari provosert av overlegen. Hun forteller at sykdommen er enkel å behandle.
    Enkelt for hvem må man så spørge.

Jo, enkel for de fleste læger, som ikke har et nuanceret syn på sygdommen og ej heller empati for deres patienter. Læger, som fortæller patienterne, at de - patienterne - har det godt i stedet for at spørge og lytte

Tak og lov for de gode læger, der også findes. Som fx din, Maja. Hold godt fast

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Angry Sv: God morgen Norge 01.02.11 Blir så innmari provosert av Ingrid Norheim.

Sitat Opprinnelig skrevet av Maja Vis post
    I dag slo jeg på TV2 og god morgen norge. Der hadde de besøk av overlege Ingrid Norheim og en hypothyreosepasient. Blir så innmari provosert av overlegen. Hun forteller at sykdommen er enkel å behandle. Bare ta blodprøver og så en pille, så blir det så bra så..... At ikke den andre siden blir belyst, er rett og slett trist med tanke på alle oss som i årevis har slitt med symptomer og problemer med rett dose. Jeg mener (er selv helsefaglig utdannet) at overlegen har plikt til å belyse hele sykdomsspekteret. Selvfølgelig skal solskinnshistoriene fram, men også den andre siden av diagnosen. Jeg hadde selv en oppfattelse av at denne sykdommen var enkel å behandle. Nå vet jeg bedre.... En realistisk informasjon om sykdommen kan kanskje hjelpe mange til å takle det bedre.
    Mange ganger lurer jeg på om leger virkelig kan så lite om Hypothyreose, eller rett og slett nekter å informere fakta.
    Javisst!!!!
    Jeg ble etterhvert så sint at jeg måtte switche til en annen kanal en stund...
    selv om jeg jo egentlig veit hvordan disse folka er; så tåler jeg dårlig å få dem rett i fjeset
    (og særlig om morra'n når jeg ikke er helt menn'ske enda).
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: God morgen Norge 01.02.11 Blir så innmari provosert av Ingrid Norheim.

Jeg er så gammel at da jeg begynte i 1.klasse var vår første lesebok:"A B C",og program som dette er ABC og ikke noe annet! Dessverre gjør det livet vanskeligere for oss....
    Dette programmet stiller i samme kategori som "Puls" i fjor der huslegen/Skavlan sa "nøyaktig "det samme.
    Dette er ikke bra som allmenopplysning....vi som SLITER med sykdommen(og får sekundere i tillegg) vet bedre.
    Journalistene burde gjort bedre research også...
    I mitt hode "skrives" det brev til Legetidsskriftet, VG eller
    Aftenposten.
    Noen bør si SANNHETEN!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Standard Sv: God morgen Norge 01.02.11 Blir så innmari provosert av Ingrid Norheim.

"– Lavt stoffskifte er en snill sykdom i den forstand at den forkorter ikke livslengden. Den er heller ikke forbundet med andre følgesykdommer, forklarer overlege Ingrid Norheim som har tatt sin doktorgrad i stoffskifte-sykdommer. Sykdommen avdekkes ved en blodprøve, og behandlingen består i å ta piller med stoffskifte-hormoner resten av livet. – Hormonpillene fungerer veldig bra, men angrepet på skjoldkjertelen fortsetter. Det klarer vi ikke stoppe, hevder overlegen. Det betyr at man er avhengig av hormonpillene resten av livet, og utfordringen består i å finne den rette dosen." Les saken og nettpraten her: Tv2.no
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av SSF Vis post
    "– Lavt stoffskifte er en snill sykdom i den forstand at den forkorter ikke livslengden. Den er heller ikke forbundet med andre følgesykdommer, forklarer overlege Ingrid Norheim som har tatt sin doktorgrad i stoffskifte-sykdommer. Sykdommen avdekkes ved en blodprøve, og behandlingen består i å ta piller med stoffskifte-hormoner resten av livet. – Hormonpillene fungerer veldig bra, men angrepet på skjoldkjertelen fortsetter. Det klarer vi ikke stoppe, hevder overlegen. Det betyr at man er avhengig av hormonpillene resten av livet, og utfordringen består i å finne den rette dosen." Les saken og nettpraten her: Tv2.no
    or ... Pick your choice...
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Høres ut som den dama har tatt en veldig enkel doktorgrad også.

Hadde hun gått ned i materialet og kunnskap, så hadde hun nok ikke kommet til den konklusjonen. Tragisk.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Angry Sv: God morgen Norge 01.02.11 Blir så innmari provosert av Ingrid Norheim.

Det er slike ting som gjør meg provosert og forbanna!!!

Kjenner at blodtrykket begynner å stige nå. Det er desverre det legene fórer allmenheten med. Slik eksempler finnes også i gruppa inne på facebook. Der fleste parten kun nøyer seg med hva legen sier, og det er også ideologien i denne gruppen. Spis medisin, hør på legen, og vips så er du frisk som en fisk! Og når jeg prøvde å fortelle om alternative medisiner, og de mange negative sidene av stoffskiftesykdommen, ble jeg sablet ned av forståsegpåerene. De spiste sin medisin, og hadde INGEN plager, så jeg skulle bare holde kjeft. Det var selfølgelig ikke alle mot en, men det føltes slik.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Hadde jeg sett innslaget og visst om denne nettpraten, hadde jeg garantert sendt inn spørsmål om hvorfor de er så vriene med å gi thyroid til oss som ikke blir bra av Levaxin.

Jasså, så sykdommen forkorter ikke livslengden? Men det er bare forutsatt at man får behandling! Uten behandling risikerer man jo koma og død. Men norske leger er sikkert så flinke at de oppdager dette leenge før det går så langt...

Og at den ikke drar med seg andre sykdommer er vel bare vrøvl. Har man en autoimmun sykdom, kan man godt få flere. Diabetes er jo også en stoffskiftesykdom som gjerne følger i kjølvannet av hypothyreose.

Og noe de heller aldri sier er at Levaxin kun er en syntetisk hormonerstatter og ikke noe naturlig hormon.

For en tid siden fikk jeg tilsendt en demo på et internettbasert kurs for helsepersonell i temaet lavt stoffskifte. Jeg skulle se igjennom og komme med kommentarer. Jeg ble mildest talt sjokkert over det lave nivået på innholdet! Jeg vil si at mange av dette forumets deltakere har kunnskaper langt over det nivået som ble presentert på dette kurset, og jeg svarte tilbake at dersom dette kurset skal være for leger, så er jeg skremt! Skal det derimot være for studenter eller andre innen helsevesenet som trenger en første innføring i temaet, så kunne jeg forsåvidt forstå nivået. Men var det beregnet på leger, så ble jeg altså skremt! For såpass nivå burde de hatt på kunnskapene sine fra studiene!
    Han som har laget kurset er en bekjent av meg som er spesialist i allmennmedisin. Dessverre har jeg ikke tillatelse ennå til å legge ut linken her, ellers ville jeg gjort det. Men jeg har sagt hva jeg mener om kurset, samt at han bør ta med informasjon om at det også i Norge er mulig å få thyroid dersom Levaxin ikke virker optimalt.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Kaffe i morgen?
    Av Jeanette Ws. i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 9
    Siste melding: 24-01-11, 21:49
  2. Trenger hjelp til å overbevise legen i morgen
    Av Ida Helene i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 14
    Siste melding: 31-08-09, 11:12
  3. Morgen ok - formiddag dårlig - kveld god
    Av liteK i forumet Lavt stoffskifte