Viser søkeresultater 11 til 20 av 61
Tråd: Theas dagbok
-
28-01-11, 13:13 #11
Sv: Theas dagbok
Nå har jeg gått på ny, høyere dose ca to uker, og merker ingen forskjell så langt. Gikk fra 75 til 100 mcg, så kanskje det er for liten forskjell til å merke noe enda. Er litt redd, for det var 112 mcg jeg gikk på da jeg fikk beskjed av legen om å gå ned igjen, fordi TSH var på 0,11.
I går fikk jeg boka Hypothyroidism Type 2 av Mark Starr. Jeg ble veldig sliten av å lese, så jeg kan ikke si om den er noe bra, men den virker bedre enn bøkene til gale damen Rosenthal i hvert fall.
Et kapittel heter "You will develop heart trouble and osteoporosis", og handler om at mange av hans nye pasienter ikke tør å ta den høye dosen han ber dem om å ta, fordi de har blitt skremt av andre leger. Det virker som han har stor tro på Armour. Han skriver også, på side 76 av Hypothyroidism Type 2 (2010), forlag Mark Starr Trust:
"None of my patients taking desiccated thyroid have suffered congestive heart failure and only 2 have had a heart attack during my 14 years of private practice. (...) Bones may become abnormally thickened and their infrastructure weakened due to hypothyroidism. After the patient is placed on desiccated thyroid, bones begin to remodel. Stronger, thinner bones gradually replace the weak infrastructure."
Det virker som han mener at man må ta armour for å bli bra. Han skriver også at folk med lavt stoffskifte har mye dårligere "immunity against infection", så nå begynner jeg å lure på om jeg har funnet grunnen til at jeg alltid er forkjøla, som er grunnen til at jeg har mellomøreproblemer.
Jeg leste også i bøkene til Sara Rosenthal, for å se om hu skreiv NOE fornuftig. Det gjorde hun ikke. "Alle er slitne, begynn å tren mer, du er egentlig frisk." Men jeg ga dama en sjanse til. Kosttilskudd burde hun hvert fall ha peil på!
Nei.
Nå er jeg jo enda mer forvirra. En skal la være å spise kål, brokkoli, blomkål osv. Men man skal få i seg B1 ved å spise kål og blomkål??
Og forresten: "Man kan spise litt goitrogenic foods". Hvor mye er litt??
Nei, jeg tror wikipedia har mer peil.
Og kanskje Stop the thyroid madness? Virker som mange her liker den boka. Skal se om jeg får kjøpt den neste gang jeg er utenlands.
-
28-01-11, 17:59 #12
Den goitrogene effekt har det med at forsvinde, når fødevarene varmes op. Så damper eller koger man sin broccoli, fx, så kan man spise af den i store mængder ... selvom den er broccoli

Damen bag Stop The Thyroid Madness http://www.stopthethyroidmadness.com/ Janie Bowthorpe skriver et sted på sin side, at hun hver dag spiser nogle jordbær på sin youghurt. Hendes pointe er, at man kan spise goitrogene fødevarer, hvis man - som du skriver - kun får 'lidt' af det. Man må vel prøve sig frem. I hvert fald ved jeg ikke, om der findes nogen anden måde at finde ud af det på.
Jeg selv forsøger mig kun med den slags, når jeg har antihistamin i huset. Lige nu har jeg en kæmpe portion af det - fordelt rundt omkring på stue- og 1. etage samt diverse håndtasker
-
28-01-11, 18:02 #13
Her oplever jeg en mangel ved mit engelske. Skulle tynde knogler nu være bedre end tykke, tænker jeg ... 'Stærkere, tyndere knogler erstatter nu gradvist den svage infrastruktur.' Det lyder meget godt bortset fra, at jeg ikke forstår det med tynde knogler ...
Men jeg vil forsøge at finde mere om denne læge
-
28-01-11, 18:30 #14
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
28-01-11, 19:30 #15
Oj, er bær også goitrogene? Det har jeg ikke tenkt over... Ups. Du sa du passer på å ha antihistaminer tilgjengelig: Er det dét som skjer, at man får en allergisk reaksjon? Jeg trodde matvarene "bare" var strumafremkallende, jeg.
Jeg blir så forvirra av å skulle sette meg inn i et så stort tema med den dårlige hukommelsen og konsentrasjonsevnen jeg har nå! Men tusen takk for infoen, da kan jeg jo spise brokkoli, da!
Ja, Starr mener at når man er hypo kan beinstrukturen bli tykkere enn normalt, men med svakere infrastruktur. Når man begynner med grise-tyroid blir beinbygningen tynnere, men sterkere.
-
28-01-11, 22:08 #16
To uker er litt for kort tid til å si om det blir bedre. Det tar i hvert fall tre uker før T4 kommer seg opp på stabilt nivå. Hvis du ikke merket noen hypersymptomer på 112µg kan det være at både 75 og 100 er for lite uansett - og at du derfor ikke merker noen særlig forskjell. Vet du hvordan T3 og T4 lå når TSH var på 0,11? Det er litt mer interessant. Det er i hvert fall ikke mening i å se på TSH isolert.
Når det gjelder matvarer så tenker jeg at ulykken allerede er skjedd, så da bare spiser jeg sunt og glemmer resten.
Broccoli er godt! Sist spiste jeg stekt broccoli med flere hele hvitløksfedd, masse olivenolje, rosmarin, salt og pepper. (Lærte det av en venninne med røtter i Italia.)
Stilken kan også brukes, bare skjær av det ytterste laget og skjær stilken i tynne skiver. Nesten det beste, faktisk.
-
28-01-11, 22:48 #17
-
28-01-11, 22:52 #18
Hei Thea!
Det trenger ikke å være noe galt i å gå med TSH på 0,11, så lenge du føler deg vel og ikke har symptomer på at du tar for mye medisin. Hvordan det føles kan visst være litt individuelt, jeg hadde "bare" plagsomt kraftige hjerteslag, men andre her på forumet forteller i tillegg bl.a om rask puls og uro i kroppen, det finner du sikkert mer om hvis du leter.Er litt redd, for det var 112 mcg jeg gikk på da jeg fikk beskjed av legen om å gå ned igjen, fordi TSH var på 0,11.
Nyere forskningsrapporter tyder på at stoffskiftepasienter som går på medisiner, kan ha en TSH helt ned til 0.04 uten at det gir negative effekter i form av for eksempel osteoporose eller hjertesykdom.
Link her: http://www.sciencedaily.com/releases...0315230910.htm
Du kan evt ta en utskrift og gi til legen din, hvis h*n mener det er et problem med TSH under referanseverdien?
-
29-01-11, 10:56 #19
Nå ja ... nu er det altså ikke kun dig, der er forvirret ... jeg er det også og blander tingene sammen. Ja, at en fødevare er goitrogen betyder 'bare', at den er strumafremkaldende + sænker stofskiftet. Men jeg mærker mit immunforsvar rejse børster ind imellem over for noget, jeg har spist, og det kan være voldsomt. Men der er det så, jeg mistænker visse sammenfald mellem de goitrogene fødevarer og så det, mit immunforsvar går amok over. Jordbær, for eksempel.
Jeg har godt nok ellers altid haft det fint med rå jordbær, men de sidste, jeg spiste i sæsonen 2010 gav mig en grim overraskelse. Blev brændende varm i hovedet - lidt 'i striber' som om, det fulgte bestemte baner, måske nerver - og fik en stram fornemmelse rundt om hovedet og halsen. Mistænkte omgående immunforsvaret og skyndte mig at tage en Mildin, og så blev det ret hurtigt bedre. Men en meget voldsom og skræmmende oplevelse, må jeg sige.
Derudover: Tak for opklaring om det med knoglerne!
Nielsigne
-
29-01-11, 16:34 #20
Ååå, det hørtes godt ut!
Kjæresten er mer skeptisk, men det må jeg prøve å lage en gang!
Jeg vet ikke om jeg var hyper da jeg hadde TSH på 0,11, for det var i min gale studietid da jeg egentlig var utbrent, drakk 2-3 red bull om dagen, sov for lite og ALDRI slappa av, så det var ikke så rart at jeg følte meg litt rastløs og skjelven da. Jeg har lyst til å prøve igjen, nå som jeg har det bedre med meg selv!
Verdiene var de jeg posta på en annen tråd:
T4: 15 (9 - 22)
T3: 4.2 (2,3 - 5,7)
TSH: 0.11 (0,20 - 4)
Og det er jo egentlig ikke veldig høyt.
Hei!
Ja, den artikkelen så jeg, det var gode nyheter! Endelig noe å gi til legen. Tror jeg skal gjøre som du sier, evnt. skrive sitat fra undersøkelsen i et brev jeg vil gi legen.
Hmm, veldig interessant å høre! Jeg har egentlig aldri hatt noen allergier og sånt, men ca to år før jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte (tok aldri noen blodprøver før det, så det kan godt være at jeg har hatt det lenger) ble jeg plutselig allergisk mot bjørkepollen, og andre allergier fulgte tett. Høy, støv, pærer, epler, kirsebær, gulrøtter, blomkål, soya... Jeg begynner nesten å lure på om kroppen min "siler ut" det den vet jeg ikke bør spise, og gir meg reaksjoner deretter.
Jeg leste mer av den Hypothyroidism Type 2-boka i går, og fikk noen overraskelser. Først står det om en som alltid ble forkjøla, og døtrene hans også. De fikk langvarige forkjølelser og infeksjoner støtt og stadig og var hos øre/nese/hals-spesialist hele tida. De fikk diagnosen hypotyreose.
Jeg blir forkjøla hele tida, det varer alltid kjempelenge, og jeg har problemer med mellomørene og øretrompetene... Jeg blir alltid kjempetett i nesa og det varer og varer. Før har jeg alltid tenkt "jaja, jeg har dårlig immunforsvar, jeg blir sjuk hele tida, sånn er det bare..." Men kanskje det er en grunn til det?
Boka sier "Susceptibility to infection is one of the hallmarks of hypothyroidism". Senere står det "In those who suffer hypothyroidism, additional thyroid hormones fortify the immune system and greatly aid our body's ability to withstand stress". Så da virker det som det er normalt å ha dårlig immunforsvar, og at man ikke blir så lett sjuk på riktig dose stoffskiftemedisin?
Så står det at stoffskifteproblemer ofte går i arv. Min mor har struma. Betyr det at hun egentlig hadde/har lavt stoffskifte selv?
Det virker ikke som jeg har riktig dose, siden man skal tenke på kliniske symptomer, og jeg ikke har merka særlig bedring. Et sitat fra boka:
"Problems such as frequent infections, fatigue, anxiety, constipation, skin problems, feeling cold, depression, loss of concentration, menstrual irregularities, obesity, weakness, hypoglycemia, chronic pain, headaches, premature or delayed puberty and menopause, and hyperactivity (ADHD) are only a sampling of possible symptoms."
De med fet skrift er ting jeg har. Men man blir vel ikke akkurat helt frisk av alle symptomene uansett hvor bra man er medisinert?
Lignende tråder
-
Maikas dagbok
Av maika i forumet DagbokerSvar: 17Siste melding: 09-03-12, 14:12 -
Min dagbok
Av Marina73 i forumet DagbokerSvar: 32Siste melding: 14-05-11, 10:39 -
Vimselitens dagbok
Av Vimseliten i forumet DagbokerSvar: 8Siste melding: 06-02-09, 01:29 -
~~des65 sin dagbok!~~
Av des65 i forumet DagbokerSvar: 19Siste melding: 21-07-05, 12:35
Svar med sitat

Bokmerker