Sitat Opprinnelig skrevet av maika Vis post
Jeg har tatt opp denne tørrheten med legen flere ganger. Hun mener det er allergi selv om jeg ikke har fått påvist noe og sist jeg var der fikk jeg øyedråper mot allergi. Fortsatt like tørr... Jeg vil ikke tvinge legen til å sende meg til øyelege hvis hun mener jeg ikke skal det. Pga den forige legen min mente jeg var hypokonder og har antydet det i journalen min. Men jeg mener legen BØR kunne se at jeg ikke lyger om at jeg er tørr i øynene, jeg er jo blodrød av irritasjon i øynene mesteparten av tiden. Føles som sandpapir når jeg blunker, både med og uten øyedråper.
Vel, dette bør vel en øyelege avgjøre mener nå jeg. Du kan forresten gå til privat øyelege. Ingenting av journalen din kommer dit, og du slipper noe hypokonderstempel. Var hos privat øyelege i dag jeg, og betalte 740 kroner. Ble henvist til revmatolog på rikshospitalet og til propping av tårekanalen til nesen slik at tårene holder seg på øyet lenger. Mange blir radikalt bedre etterpå. Privat øyelege er også gunstig ift ventetider. Der jeg bor er det 8 mnd ventetid, hos privat øyelege er det toppen en uke.

Sitat Opprinnelig skrevet av maika Vis post
Jeg tok også prøve på om det var autoimmune reaksjoner og det var det ikke, så jeg skulle ikke ha annet enn tyroksin.
Klippet og limt fra nett:
Kriterier for å stille diagnosen Sjøgrens syndrom:
1. Følelsen av tørre øyne daglig i minst 3 måneder
2. Følelsen av tørr munn daglig i minst 3 måneder
3. Påvisbar nedsatt tåremengde (Schirmers prøve)
4. Påvisbar nedsatt spyttproduksjon
5. Positiv leppebiopsi (affisert spyttkjertel)
6. Antistoffer i blodet (SSA og/eller SSB)

Primær Sjøgrens syndrom: Må fylle minst fire av disse 6 kriteriene. Punkt 5 eller 6 må være blant de positive, og 3 av punktene 3 - 6.

Be legen din lese dette eller bare finn deg en annen fastlege... Det eneste som hindrer deg i å få diagnosen sjøgrens, er ut fra det du sier antakelig en positiv leppebiopsi, og ikke positive reumaprøver. Kjenner jeg blir litt insisterende; jeg syns det er ille at du har det slik!