Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
-
22-01-11, 18:25 #1
hypo+vegetar+sår i munnviker=candida eller b12 mangel?
Er vegetarianer og har hypothyreose.
De to siste månedene har jeg hatt sår i munnvikene som ikke vil gro, og de to siste dager har jeg også begynt å få sår og sprekker i området rundt navlen.
Leste et sted at sår i munnviker kunne være et tegn på b12 mangel, og evt også Candida sopp i kroppen.
I tillegg har jeg også de siste måneden hatt ekstra tørre øyne, røde og hovne med mye slim/puss i øyekroken i tillegg til mye utslett og kløe i huden.
Aldri hatt puss i øyekroken på denne måten før. Føler at noe er galt. Det er ikke betennelse.
Jeg har prøvd å kutte ut nesten alt av tilsetningsstoffer i mat, og spiser omtrent bare økologisk. Har ikke blitt bedre av utslett og kløe. Vel har alltid hatt supersensitiv hud med utslett og kløe , men nå er det liksom blitt slik at huden føles sår selv der den ikke er rød, selv når jeg ikke tar på den. Jeg bruker ingen kremmer.
Ringer det noen bjeller hos noen?
Noen som har hatt Candida sopp? Eller kan dette være ren vitaminmangel?Ny og forvirret hypo...
Maikas dagbok
-
22-01-11, 19:03 #2
Sv: hypo+vegetar+sår i munnviker=candida eller b12 mangel?
Hey!

Hmm... har du målt ferritin da? Det kan føre til sår rundt munnen at en mangler dette.. Sår gror ikke spesiellt lett heller.. B12 og ferritin kan jo bli lavt ved hypotyreose..
Dette med utslett, tørre øyne, og sår i munnvikene kan være reumatisk relatert.. Jeg skriver kan altså...
Noen spesielle allergier? Midler du vasker klær med etc? Matvareallergier??
Og er du helt sikker på at stoffskiftet ditt er godt regulert?
Kan lite om candida altså, men ville heller tro dette artet seg på andre måter.
-
22-01-11, 19:21 #3
Hei
Det første som slå meg er mangel på vitamin B2 - Riboflavin:
Fotofobi er første tegn; tåredannelse,svie og kløe i øynene
og symptomer er knyttet til hudforandringer
– Cheilose: Sårhet rundt kanten av leppene
– Glositt: Tørr, sprukken og betent tunge
– Angulær stomatitt:Sårdannelse dannelse i munnvikene
Tilstanden heter ariboflavinose og forekommer relativt sjelden
Symptomer oppstår måneder etter mangelfullt inntak.
Finner ikke noe om sår rundt navlen - kan ikke huske noe nevnt spesielt om hudforandringer her heller............
Jeg har et bilde her men ingen scanner - men du kan jo google det og se om du finner noe som likner..
H:-)
-
22-01-11, 19:31 #4
Tusen takk for svar, det er ihvertfall ikke cheilose eller glositt, men kan være angulær stomatitt. Jeg er ikke plaget av kløe i øynene og tåring. Jeg har ekstremt tøre øyne og det kommer ikke tårer når jeg gråter en gang. Pusset er tyktflytende og "klissete"
Det er i huden det klør. Småflekket utslett. Kan minne om allergiutslett. Trodde det var tilsetningsstoffer,men nå har jeg jo begynt å spise økologisk i stedet.Er hoven og rød rundt øynene også og litt sår, men klør ikke.
Grunn til at jeg tror det kan være sammenheng med sårene i munnen og området rundt navlen er at det ser og oppfører seg likt, og jeg lurer derfor på om det kan være candidasopp... men vet jo ikke...
Skal ta å lese litt mer om bvitaminmangelsykdommer.
Hadde bare aldri trodd at det var mulig å få mangel på b-vitaminer, når jeg tar dobbelt opp av tilskudd og spiser så mye egg og hvitost...Ny og forvirret hypo...
Maikas dagbok
-
22-01-11, 19:49 #5
Hei og takk for svar. Nei har ikke målt hverken b12 eller ferritin. Legen har ikke foreslått det, og jeg vil ikke belære den nye legen om hvilke prøver jeg skall ta, da den gamle legen har hentydet i journalen min at jeg er hypokonder og diagnoseshopper...
Jeg har tidligere prøvd å få hjelp til de grusomt tørre øynene mine og sårene, for øynene har jeg blitt henvist til øyedråper på apoteket som ikke hjelper det spor, og sårene sies å være herpes, men jeg mener det ikke er det fordi de sårene jeg har nå har vert der i to måneder, og de hverken svir eller brenner. De bare skorver seg, og sprekker hver gang jeg prøver å gape for å spise. Det er så ilt.. huff.. Hadde det vert herpes hadde de forsvunnet etter en uke eller to. Og de utvider seg bittelitt hele tiden. Ikke mye, men jeg ser de blir større. Symetrisk på hver side. Små blemmer liksom som er tørre og smelter sammen og tørker inn til en stor hard skorpe. Ser skikkelig spedalsk ut. Sårene klør ikke, men det svir der huden sprekker. (Jeg må jo åpne munnen for å spise)
Står det i noen dokumenter et sted, noe jeg kan ta utskrift av at ferritin og b12 kan bli lavt ved hypothyreose? Hvis jeg skal ta opp dette på nytt med legen, så burde jeg hatt med en utskrift å vise til for å få legen til å vurdere å ta prøver av ferritin og b12. Synes det er vanskelig når legen ikke tar initiativ til å sjekke dette selv..
Ang allergier.. Jeg vasker klær kun i økologiske vaskemidler uten tilsetningsstoffer fordi jeg får utslett av såpe. Jeg bruker ingen hudprodukter annet enn når jeg må og da økologiske. Også nesten bare økologisk mat.
Jeg kan bli syk en hel uke om jeg spiser for eks fiskekaker med glutamat eller andre tilsetningsstoffer i. Aspartam kan jeg bare glemme. Fun Light saft, da får jeg utslett og sår på kroppen. Så ja jeg er hypersensitiv, men har funnet ut hva jeg ikke tåler. Men dette med at huden ble sår, det kom snikende. Det gjorde også sårene. Det rundt navlen har kommet og gått, men det i munnvikene har kommet snikende og blir verre og verre..
Nei jeg er ikke sikker på at stoffskiftet er riktig regulert, men jeg tar prøver innimellom, og regner med jeg hadde fått beskjed av legen om disse prøvene ikke var bra.
Revmatisk? Noe sted jeg kan lese om det?Ny og forvirret hypo...
Maikas dagbok
-
22-01-11, 21:06 #6
Revmatisk : har du smerter i kroppen da? Føler deg trett og uopplagt? Har du tørr munn?
De øynene dine burde jo undersøkes! Du bør jo til øyelege!
-
23-01-11, 00:44 #7
Har ikke så mye smerter i kroppen annet enn et kne som har plaget meg i mange år, men dette har blitt grundig utredet uten at de finner noe galt på røntgenbilder.
Jeg er tørr i alle slimhinner, både øyne, munn og andre steder
Etter det jeg har forstått så er dette et vanlig symptom på hypothyreose som jeg har, og det er det også å være trett og uopplagt.
Jeg er alltid trøtt og uopplagt, og synes jeg faktisk er det i større grad enn to av mine venner som har kronisk utmattelsessyndrom. De har ihvertfall mer overskudd enn jeg har. Jeg greier bare det jeg absolutt må. Enkelte dager er alt jeg greier å dusje, og så må jeg bare gå og legge meg igjen for da er jeg sjangleferdig.Ny og forvirret hypo...
Maikas dagbok
-
23-01-11, 08:45 #8
Vel, da bør du så absolutt få målt stoffskiftet ditt... Har du forresten prøvd å øke dosen? Det kan godt hende du trenger tilskudd av t3 også eller bytte til et thyroid. Du bør selvsagt også få målt ferritin og b12. Samtidig syns jeg du absolutt burde få time hos øyelege og bli sett på av en revmatolog hvis bytte eller økning av stoffskiftehormoner ikke virker; det kan godt hende du kan ha primær sjøgrens sykdom f.eks... Du lider jo helt klart; noe er galt.
-
23-01-11, 11:20 #9
Forresten...det med verk/puss i øynene tyder helt klart på en betennelse for meg.. Og det skyldes at du har for lite tårevæske, og bakterier får ro og vilkår til å vokse. Du burde skylle øynene hyppig med saltvann, og få noe antibiotika snarest for å få bukt med det!
-
23-01-11, 12:34 #10
Er sårene du beskriver røde langs kanten? Er du sikker på at du ikke har infeksjon der og at det er derfor de ikke gror? Prøv en uke med å smøre med Bacimycin salve 2-3 ganger per dag. Den får du reseptfri på apoteket. Siden du allerede tar B vitaminer. Prøv C vitaminer. Mener du kan få såre munnviker av C vitaminmangel også
Lignende tråder
-
Hypo eller Hyper?
Av Persa i forumet BlodprøverSvar: 1Siste melding: 25-01-09, 09:59 -
Kjempeforvirret - hyper eller hypo?
Av Sofie i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 05-01-08, 09:48 -
Hyper eller Hypo??
Av rubimor i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-08-06, 12:26 -
Hyper eller Hypo??
Av rubimor i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-08-06, 12:26 -
Vit B12 mangel, men ikke mangel på Instrict Factor?
Av sivcath i forumet B-vitaminerSvar: 4Siste melding: 27-05-05, 19:27
Svar med sitat
Andrè Bjerke.

Bokmerker