Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 33

Tråd: Min dagbok

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard Sv: Min dagbok

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Det du skriver får meg til å tenke: mulig "redusert omdanning".

Tar du dine kosttilskudd? Med et så hektisk liv som du forsøker å leve (jeg skriver bevisst "forsøker") så trenger kroppen din at du gir den det den trenger. Sink og selen er deltakere i det kompliserte systemet av omdanning og opptak. Sink har man såvidt jeg kan huske "bevist" - selen har man bare registrert virkningen av, ikke bevist funksjonen til. Videre er tilstrekkelig d-vitamin nødvendig for at cellene skal kunne ta imot t3.

En annen vei: du kan be om en prøvebehandlig med lilotyrin... Dette er ferdigdannet t3. Dersom omdanningen din er litt på tur vil du kunne servere denne "ferdig". Men skal jeg være ærlig er jeg litt redd for at du - dersom den funker - vil bruke den til å gå "speedy gonzales" igjen og kanskje det ikke vil være en langsiktig god løsning for deg.

En tredje vei er å be om naturlig thyroid (erfa/armour). Dette vil også gi deg t3-biten... og de andre stoffene kjertelen din ville ha servert. Men igjen... jeg tror du må ta en helhetlig tilnærming til dette. Stoffskiftet påvirker ALLE CELLER ... ikke bare ditt energinivå. Så det kan være en lang vei å gjennoppbygge alle veier og bøte på alle skader som et strupet stoffskifte medfører.

Jeg høres nok streng ut nå, men husk at jeg svarer på bakgrunn av hvordan jeg har tolket det du har skrevet. Det er ikke nødvendigvis riktig tolket.
    Jeg tror du har tolket meg ganske godt, smgj :-)

Jeg tror jeg sliter med å innse at dette er en tilstand som påvirker meg mer enn i "nuet". Hvis jeg har det bra er det bånn gass, hvis jeg har det litt dårlig prøver jeg å holde samme tempo som når jeg er bra, og til slutt havner jeg i en karusell der jeg kun driver brannslukking og er enormt stressa. Når jeg er bra husker jeg knapt nok å ta medisinene mine. Kanskje på tide å ta situasjonen på alvor? Jeg kan ikke tillate meg selv å bli slik som dette igjen.
    Sånn som nå, f.eks. Jeg vet at jeg fungerer frem til ca kl. 14. Ergo løper jeg rundt og gjør ærend eller vasker hus helt til det verker i kroppen. Så ligger jeg strekk ut resten av dagen. Sovner seint og våkner uopplagt. I morgen skal jeg ikke gjøre noe som helst. Og se om jeg er fin i kroppen når kvelden kommer.

Jeg er i gang med å si fra med bl.a styreverv. Hvis jeg skal klare å følge opp ungene, må jeg kutte ut andre ting som foregår på kveldstid. Jeg spiser B-vitaminer og kjøpte selen i dag. Skal be om å få tatt D-vitamin prøver. Har fungert veldig bra uten gluten tidligere, men det har sklidd ut. Må bare ta meg sammen:-)

Jeg er veldig spent på prøvene mine som skal tas på mandag. Hvis jeg får målt t3, tror jeg at jeg vil få et bedre bilde av hvordan Levaxinen fungerer for meg. Tsh har ligget mellom 1,7 og nå 4,4. Og Ft4 har kun variert mellom 16 og 18. T3 har hatt mye større variasjon; fra 1,7 til 4,9. Da den var 4,9 følte jeg meg hyper. Jeg skjønner ikke så mye av dette. Men det kan virke som t3 nivået sier mer om formen min enn ft4. Høres det logisk ut? Altså: jeg hadde hypersymptomer høsten 2008. Med hypersymptomer var målingene tsh 1,7 ft4 17 og t3 4,9 (ref. 1,3 - 4,5). Jeg har ikke hatt hypersymptomer etter dette, har derimot blitt mer og mer hypo.

Hvordan vil jeg da reagere med lio, tro?

23.11.2007 TSH 2,5 (ref. 0,4-4,4)
    14.03.2008 TSH 2,5
    09.05.2008 TSH 2,5 starter med Levaxin
    20.06.2008 TSH 1,9 25ug
    25.08.2008 TSH 2,9 50ug
    10.11.2008 TSH 1,8 75ug
    26.11.2008 TSH 1,7 75ug - føler meg hyper og reduserer litt
    29.01.2009 TSH 2,2 50ug
    01.02.2009 TSH 2,2 75ug
    01.04.2009 TSH 2,8 75ug
    01.07.2010 TSH 2,6 75ug - økte til 100ug
    01.11.2010 TSH 4,4 100ug i 4 mnd
    01.12.2010 TSH 4,3 100ug

23.11.2007 FT4 17 (ref. 12-22)
    14.03.2008 FT4 16
    09.05.2008 FT4 18
    20.06.2008 FT4 16
    25.08.2008 FT4 18
    10.11.2008 FT4 18
    26.11.2008 FT4 17
    29.01.2009 FT4 16
    01.02.2009 FT4 16
    01.04.2009 FT4 18
    06.07.2010 FT4 16
    01.11.2010 FT4 16
    01.12.2010 FT4 16

09.05.2008 T3 1,7 (ref. 1,3-4,5)
    26.11.2008 T3 4,9

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Marina73 Vis post
    Jeg er veldig spent på prøvene mine som skal tas på mandag. Hvis jeg får målt t3, tror jeg at jeg vil få et bedre bilde av hvordan Levaxinen fungerer for meg. Tsh har ligget mellom 1,7 og nå 4,4. Og Ft4 har kun variert mellom 16 og 18. T3 har hatt mye større variasjon; fra 1,7 til 4,9. Da den var 4,9 følte jeg meg hyper. Jeg skjønner ikke så mye av dette. Men det kan virke som t3 nivået sier mer om formen min enn ft4. Høres det logisk ut? Altså: jeg hadde hypersymptomer høsten 2008. Med hypersymptomer var målingene tsh 1,7 ft4 17 og t3 4,9 (ref. 1,3 - 4,5). Jeg har ikke hatt hypersymptomer etter dette, har derimot blitt mer og mer hypo.

Hvordan vil jeg da reagere med lio, tro?
    Observasjonen din stemmer. T4 er et lagerhormon som er lite (ikke kjent) biologisk aktivt før det omdannes til T3. Dette gjør kroppen ved behov. T4 er råolje, T3 er flybensinen.

Og det er ikke sikkert at raffineriet ditt klarer å produsere det du trenger.

Så du kan vel tenke deg den mulige virkningen av å tilføre litt flybensin... Det jeg ønsker at du gjør før du går til legen og ber om en prøvebehandling med lilo... er at du leser her inne på forumet om binyrebarksvikt/slitne binyrer. For meg virker du å være sterkt i faresonen med den livsstilen du beskriver og det at du "nekter" å la kroppen din være syk. Les gjerne dagboka til BeritM. Jeg tror du kan komme til å se noen paralleller.

Når du vet at du er følsom for gluten er det minst én ting til. Du må få målt jernlagrene dine. De blir ofte lave både ved lavt stoffskifte og glutenintoleranse.

Kommentar til tallene:
    På meg virker det som at legen ikke har fått med seg at en stoffskiftesyk ikke skal ha "normale eutyrote" tall, men i de fleste tilfeller ligge øverst i området med hensyn til fT4 og lavt, eller under på TSH. Dette fordi vi ikke lenger kan regne med et backuplager av hormoner skjult i kjertelen, men må ha all fT4 i blodbanen.

Jeg synes også det er merkelig at vedkommende ikke tar fT3 noen gang - forutsatt at du har fortalt om dine plager. På bakgrunn av disse antagelsene stiller jeg meg tvilende til om legen din er godt kompetent på feltet. Spørsmålet er da om vedkommende er lyttende nok til å gå med på forslag, eller om du må på legejakt... i likhet med de fleste her inne.

Ellers håper jeg at du begynner å lære mer om sykdommen du må leve med. Etter det du skriver virker det ikke som du er helt borti hjernetåka (ikke uvanlig når man er underbehandlet, dessverre) og "kunnskap er makt". Både til å vite hva man skal spørre om og til å vurdere de svarene og de alternativene man har. Om du ikke har "tid" - så se på det som en pensjonsinvestering. Så lenge du ignorerer dette og blir verre - vil det også ta lengre tid å komme seg dit at man kan si at man føler seg frisk.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Hei igjen Marina

Dessverre ingen bedring å spore her, men av erfaring vet jeg at dette kan ta måneder i mitt tilfelle. Har ringt legen som sender blodprøvetakingsark slik at jeg får tatt noen nye prøver og så får jeg ut i fra det forsøke å gjøre en tolkning på om jeg trenger enda mer Levaxin. Har bare økt med 25x3/uke inntil nå. Tåler ingen høye økninger denna kroppen, da løper hjertet løpsk. Og jeg trenger i grunnen ikke mer akkurat nå...

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Har endelig fått tatt morgentemp. Men det ble en stund etter at jeg våknet...selv om jeg fortsatt var til sengs da. 36,8. Høyere enn den er ellers! Mulig sammenheng med EL? Hm, får følge med på dette fremover. Ellers har jeg oppdaget at blodtrykket blir lavere når jeg holder armen i hjertehøyde enn når den ligger i fanget når jeg måler. Er jo opptatt av å måle riktig! (har sånn som måler ved håndleddet) I går kveld var målingen 82/53 sittende og 108/54 stående. Kanskje jeg skal ha armen lavere, at målingen blir mer riktig da.

Ellers: Føler meg varm og god i dag, litt forkjøla og litt stressfølelse i kroppen på et vis. Ingen andre vondter. Får se utover dagen hvordan ting blir. I går var ingen god dag, så det kan vel bare bli bedre? :-)

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Med den typen appara du snakker om er det viktig å holde kroppen i ro når du måler, altså ikke røre på deg. Ikke snakk, host eller nys. Da blir målingen din riktig:-)

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Man skal måle i "hjertehøyde" med håndleddsmåler, i hvertfall i følge bruksanvisningen som følger min

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Ja det mener jeg det sto i bruksanvisningen på min også, så jeg har alltid målt i hjertehøyde. Men blodtrykket blir så mye lavere da, i går varierte det fra 87/54 i hjertehøyde og rundt 110/80 ved å holde armen i fanget.... Merkelig! Jeg er helt i ro når jeg måler:-)

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard Stoffskifteprøvene har aldri vært bedre..

Da fikk jeg svar på prøver etter 4 uker med ny dose Levaxin:

Tsh: 1,0 (ref. 0,4-4,4)
    FT4: 20 (ref. 12-22)
    T3: 4,5 (ref. 1,3-4,5)

Dette ser jo perfekt ut! Og hvordan føler jeg meg?

Tåka letta rett før helgen, og jeg nyter at hodet virker bedre:-) Er varmere om natta og morgenen. Kjønnsdriften har faktisk våknet litt til live (!) Jeg blir ikke "av" i armene av å vaske håret, og dovner ikke like ille som jeg gjorde før. Det verker og "strømmer" ikke sånn i kroppen om kveldene. Verken i fingerleddene er borte. Kvisene er borte. På mandag kjente jeg at jeg kunne ha gått innom jobben og snakket med de..

Hva er problemet da?

Jeg blir fortsatt fort stressa og gjerne litt urolig. Har ikke fått humøret tilbake, er veldig emosjonell og lett å vippe av pinnen. Føler meg fortsatt tiltaksløs og ser ikke veldig frem til å gjøre ting. Mister enda en del hår. Kraftløs i armene og føler meg utrent (og det er jeg jo). Er redd for å bli sliten....men kanskje jeg ikke vil bli så utslått av fysiske anstrengelser nå, jeg må bare prøve å ta meg ut litt mer? Takler uansett mer enn bare for en ukes tid siden. Jeg må bare finne gleden med livet igjen :-) Babysteps...

Lurer på om det er vits å teste kortisol igjen? Må uansett sjekke vitamin B & D.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Stoffskifteprøvene har aldri vært bedre..

Babysteps er lurt. Det virker som at dosen din er riktigere iallfall. Det tar jo litt tid før hele kroppen får kjørt igang alt som har måttet ligget på sparebluss. Og enda lenger tid før alle systemer har hentet seg inn igjen og reparert seg etter en sånn nedtur.

Jeg synes ikke du skal stresse med å gjøre like mye som før. Det kan hende det gjør deg dårlig igjen. Forsøk å gjøre "passe"... og få nok søvn. Akk så vanskelig, ikke sant?

B, D og jern er vi ofte lave på. Jeg tror det har mye for totalopplevelsen å si at man også får disse iallfall noe opp av "balansere nederst"-området.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard Sv: Stoffskifteprøvene har aldri vært bedre..

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Babysteps er lurt. Det virker som at dosen din er riktigere iallfall. Det tar jo litt tid før hele kroppen får kjørt igang alt som har måttet ligget på sparebluss. Og enda lenger tid før alle systemer har hentet seg inn igjen og reparert seg etter en sånn nedtur.

Jeg synes ikke du skal stresse med å gjøre like mye som før. Det kan hende det gjør deg dårlig igjen. Forsøk å gjøre "passe"... og få nok søvn. Akk så vanskelig, ikke sant?

B, D og jern er vi ofte lave på. Jeg tror det har mye for totalopplevelsen å si at man også får disse iallfall noe opp av "balansere nederst"-området.
    Takk for tilbakemelding:-)
    Jeg tenker jeg skal være sykemeldt 2-3 uker til før jeg kjører på igjen. Jeg kjenner at jeg har lyst til å være sikker på at jeg takler både jobb og hjem når jeg setter i gang. Har aldri vært sykemeldt for stoffskiftet før, så det må vel være lurt å være i best mulig form for at jeg ikke skal gå på en smell igjen?

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Maikas dagbok
    Av maika i forumet Dagboker
    Svar: 17
    Siste melding: 09-03-12, 14:12
  2. Orca's dagbok
    Av Orca i forumet Dagboker
    Svar: 10
    Siste melding: 17-03-11, 20:37
  3. Vimselitens dagbok
    Av Vimseliten i forumet Dagboker