Viser søkeresultater 1 til 10 av 403
Hybrid View
-
01-01-11, 19:43 #1
Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Bare en liten men viktig kommentar hva gjelder bivirkninger og Levaxin:
Jeg har aldri følt meg bra på Levaxin. Bedre, men ikke bra. Har tenkt at Levaxinen ikke virket på meg, og ikke at jeg faktisk fikk bivirkninger av den. Men jo- det gjorde jeg, hvilket jeg nå fikk bevist da jeg la til litt Levaxinen til Erfa thyroid dosen min: Et par uker etter at jeg la til 25 mg Levaxin kjente jeg plutselig den fæle fæle influensa- følelsen (lett kroppsverk, indre "gufs") komme tilbake. Jeg trodde virkelig ikke mine egne øyne....har lest om andre som har opplevd dette, men trodde ikke at det gjaldt meg. Etter at jeg droppet Levaxinen gikk følelsen bort! Helt forferdelig å tenke på at jeg i over et halvt år puttet i meg den dritten hver dag (og stakkars de som gjør det mye lengre). Må legge til at jeg tåler alt av medisiner ellers, og ikke er allergisk mot noe. Det er f.... meg for galt at Levaxin er standard medisin mot lavt stoffskifte.
Ellers er formen grei nok. Etter at jeg byttet til bare Erfa Thyroid føler jeg meg helt som meg selv igjen og har fått gradvis mer energi. Ingen vondter i kroppen eller indre gufs. Er på hytta i jula og har det veldig fint! Binyrene sliter imidlertid ennå, og begrenser den fysiske utfoldelsen, hvilket jeg hater må jeg ærlig si. Leker med barna i snøen men lange skiturer er helt uaktuelt. Har jeg tatt for hardt i en dag (i form av fysisk aktivitet) blir det brainfog og lavt blodsukker dagen etter.
Har forøvrig sendt inn prøve til håranalyse. Fant en praktiker i USA som virket seriøs og som var opptatt av binyrer og mineralubalanse. Jeg vet fra blodprøver at jeg er lav på sink og magnesium, og høy på kobber, hvilket er typisk for binyretretthet.
Godt nyttår til alle forresten
-
01-01-11, 20:00 #2
Happy New year!

Veldig bra at du kom deg av levaxinen da! Utrolig at det er sånn altså; men slik har jo flere av oss det! S...medisin!
Godt å høre at du koser deg! Håper binyrene dine snart føler det for godt å bli bedre!
-
09-02-11, 08:51 #3
Viser til innlegget ovenfor. Når man er veldig lav på sodim og kjempehøy på kalium, kan det være en ide å prøve Florinef? Noen som vet? Gjør ikke dette at kroppen lettere holder på salt? Skal til legen i morgen. Tror jeg skal spørre om det, men tar gjerne i mot innspill, dersom noen har:-)
-
09-02-11, 10:48 #4
Disse prøvesvarene viser at du har for lite Aldestoron....typisk for det, og svaret er ja, Florinef!!
Overskuddet av kalium samler seg i musklaturen.
Hele situasjonen vil jo virke inn på hjerte..blodtrykk.....Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
09-02-11, 11:43 #5
Nå er forvirringen min total. Prøvene dine er som jeg hadde forventet de skulle være Berit, jeg har ventet i spenning på disse svarene akkurat som du
.
Med binyreproblemer som addisons er typiske prøvefunn høy kalium og lav natrium (sodium). Så at det er slik når man har binyretretthet også er som forventet. Tror likevel det er lettere å måle det i hår slik som du har gjort. Tror det er gått for langt når du finner det i blodprøvesvar. Og årsaken er som Gunnda sier lav aldosteron (det andre binyrebarkhormonet).
Jeg har selv lenge ønsket meg Florinef, men det vil ikke legen.
Og der kommer vi til det som er min forvirring. Kalium. Jeg trodde (og har ingen god vitenskapelig grunn til det) kroppen hentet kalium fra vevet og inn i blodbanen for å holde trykket oppe. Det er grunnen til at jeg tar tilskudd av kalium (med effekt). Jeg tenkte at kalium suger til seg vann (akkurat som natrium) og holder vannet inn i blodbanen med den effekt at blodtrykket stiger. Men kanskje jeg tar feil...
Ser likevel at vi har forskjellig oppfatning om hva som kom først, høna (lavt stoffskifte) eller egget (binyretretthet). Kanskje tar jeg feil, men binyrene rammes etter min oppfatning hardt av lavt stoffskifte. Selv skolemedisinen vet at pasienter med lavt stoffskifte har lav cortisol. Derfor tenker jeg at det er mer sansynlig at det lave stoffskiftet ditt har utviklet seg gradvis i forkant av svangerskapet og at den utløsende faktor er svangerskap/fødsel. Binyretretthet kan ha utviklet seg like etter eller paralellt med lavt stoffskifte.
Og husk Berit at om du hadde tatt tester for mange år siden er det ikke sikkert de hadde gitt utslag. Du vet jo selv hvor lang tid det har tatt deg å lære så mye som du har gjort til nå. Og skolemedisinen hadde ikke hjulpet deg uansett. Samt at for de fleste av oss tar det tid å akseptere at vi er såpass syk som vi faktisk er. Alt er en modningsprosess, og tiden hadde neppe vært moden verken for meg eller deg tidligere
-
09-02-11, 12:15 #6
Blondie; blodprøveresultatene mine er helt normale. Kalium er ikke spesielt høy, eller natrium spesielt lav.
Jeg synes også det er veldig rart at kalium funker så bra på deg når du har binyretretthet. Jeg prøver å holde meg unna kaliumrik mat, som bananer feks. (selv om jeg ikke klarer det, for jeg bare MÅ ha et par bananer om dagen... men jobber med saken:-). Istedenfor prøver jeg å spise salt på det som lar seg salte. Etter at jeg fikk svaret på håranalysen har jeg kastet kaliumtilskuddet i søpla.... men jeg hadde jo ikke noe merkbar effekt av det heller. Skal til legen i morgen, og skal spørre om måling av kalium inne i cellene (rød blodcelletest eller hva det heter).
Ja, kan godt tenkes at det har vært stoffskiftet som har vært latent hos meg og gjort meg sliten, fremfor binyrene. Er ikke utenkelig. Men den trøttheten som jeg fikk da jeg fikk lavt stoffskifte etter fødsel, har jeg riktignok aldri kjent på før.
Ang Florinef så har jeg søkt litt, og ser at en del går opp i vekt av det. Av den grunn tror jeg at jeg ligger unna....
Ellers er jeg enig med deg i at MYE skulle til om jeg skulle ha klart å nøste opp i alt dette tidligere, så jeg klandrer ikke meg selv.
Takk for svar, forresten, Gunnda og Blondie:-)
-
09-02-11, 14:16 #7
Hei Berit
Dette forundrer hjernen min. Aldosteron sørger for at nyrene filtrerer ut kalium. Mao lav aldosteron fører til hyperkalemi. Mesteparten av kaliumet i kroppen lagres i muskulaturen. Jeg fikk målt forhøyet aldosteron etter at jeg hadde målt for lav kortisol i fjor sommer. høyt aldosteron skulle ført til høyt BT, men jeg sliter med lavt (i går målt til 95/52). Hvis teorien her holder mål så er det da naturlig at jeg responderer på kaliumtilskudd. Men det stemmer ikke med lavt BT...værsågod å bli gal???
Hvis du ser på denne undersøkelsen, så er det ikke sikkert det er så ille for deg å ha litt høye kaliumnivåer en periode.
-
09-02-11, 15:33 #8
Blondie....du har sikkert rett ang. kalium.
Jeg husker bare at Dr. Petfield skriver at for mye kalium setter seg spes. i øyemusklaturen som styrer pupillen....skrev det på STTM et sted....
Men kalium er jo elektrolytt, og de har jo "samme oppgave"....
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
09-02-11, 20:18 #9
Nei, ikke lett å bli klok på dette. Jeg vil poste hvilke konkrete anbefalinger jeg får når de kommer. Vet ikke om det blir så mye nytt, føler jeg kan "alt" om binyretretthet allerede, men noe blir det vel nok.
Den største utfordringen min mht å leve etter råd for binyretretthet, er kosthold. Jeg spiser sunt men klarer meg ikke uten karbohydrater/brød, selv om jeg begrenser det så godt jeg kan. Går rett i kjellern og får megalavt blodsukker om jeg bare skal spise grønnsaker, proteiner, nøtter, fett, måltid etter måltid. Føler meg litt alene er med denne særheten blant alle dere lavkarbofolk men nå er det out in the open i alle fall
Ja ja, god kveld til alle, og så blir det vel en oppdatering etter hvert:-)
-
10-02-11, 19:33 #10
Litt om aldosteron og natrium/kaliumbalansen, hentet fra James L Wilson: Binyretræthed:
Reguleringen af aldosteron og dets virkninger
Aldosteron har ansvaret for opretholdelsen af væskebalancen (vand) og koncentrationen af visse mineraler (natrium, kalium, magnesium og klorid) i den interstitielle væske (området mellom cellerne) og inden i cellerne. Aldosteron holder væskebalancen og saltkoncentrationen intakt, med nogenlunde den samme saltkoncentration som i havvand, gennom samarbejde med andre hormoner som antidiuretisk hormon fra hypofysen og renin og angiotensin I og II fra nyrerne. I blodet og den interstitielle væske er natrium det mest fremherskende av de fire mineraler. Inde i cellerne er det kalium, der findes i den højeste koncentration. Disse fire mineraler kaldes elektrolytter, fordi de er bærere av ganske små elektriske ladninger. Disse elektrolytter er meget vigtige for opretholdelsen af en korrekt cellefunktion og korrekte væskeforhold, og deres indbyrdes forhold og forholdet til kropsvæskerne skal holdes relativt konstant. -------
-------- I stressede situationer er aldosteron den vigtigste faktor i styringen af disse forhold på grund af dets indflydelse på koncentrationen af natrium og vand. ---- Når koncentrationen af aldosteron øges, øges koncentrationen af natrium i blodet og den interstitielle væske. Overalt, hvor natrium bevæger sig hen, følger vand efter. Under binyretræthed er trangen til salt et direkte resultat af mangelen på brugbart aldosteron. ----- Når der udskilles aldosteron i normale mængder, er niveauet af natrium, kalium og væske også normalt. Når der er et højt niveau af aldosteron, holdes niveauet af natrium, der cirkulerer i kroppens forskellige væskesystemer, også højt.
Men efterhånden som niveauet af cirkulerende aldosteron falder, fjernes natrium fra blodbanen på vejen gennom nyrerne og udskilles med urinen. Når der udskilles natrium, følger der vand med. Når niveauet af cirkulerende natrium falder til cirka 50 % af den oprindelige koncentration i kropsvæskerne, begynder selv et mindre tab af natrium eller en nedsættelse af kostens indhold af natrium at få alvorlige følger. Små svingninger i blodets natriumkoncentration har stor indflydelse på blodets volumen, når natrium er bragt ned på dette niveau. Når blodets indhold af natrium ikke fornyes gennem indtagelse af saltholdige fødemidler eller drikkevarer, suges der natrium og vand fra den interstitielle væske ind i blodet for at forhindre blodets indhold af natrium og væske fra at blive for lavt. Hvis der suges for meget salt eller væske fra den interstitielle væske, begynder de små mængder af natrium i cellerne at bevæge sig du af cellerne og ind i den interstitielle væske. Cellen har ikke nogen stor natriumreserve, fordi den er nødt til at opretholde sit 15:1 forhold mellem kalium og natrium. Efterhånden som der trækkes natrium ud af cellen, følger vandet med natrium du.
Dette gør, at cellen både bliver dehydreret og kommer til at mangle natrium. Ydermere begynder kalium også i små mængder at bevæge sig ud for at bevare forholdet mellem natrium og kalium inde i cellen konstant. Hver celle har imidlertid nogle minimumskrav med hensyn til de absolutte mængder af natrium, kalium og vand, som skal opfyldes, for at den kan fungere ordentlig. Når disse krav ikke indfris, lider cellefunktionen, selv om det rette forhold bevares.
Hvis du lider af moderat til svær binyretræthed, skal du være påpasselig med, hvordan du genskaber din væskebalance. Hvis du drikker for meget vand eller væske uden tilstrækkelig meget salt i, får du det værre, fordi det vil fortynde mængden af natrium i blodet. Du har også brug for salt til at optage væske, fordi der er nødt til at være tilstrækkelig meget salt inde i cellen, før der atter kan trækkes vand gennem membranen ind i cellen.
Når dit niveau af aldosteron er lavt, og du er dehydreret og mangler natrium, kan det være, du også har trang til kalium, fordi kroppen sender signaler om at cellerne mangler både kalium, natrium og vand. Men efter at have indtaget blot en mindre mængde kalium (f.eks frugt, frugtjuice, sodavand og elektrolytholdige drikke) vil du formentlig få det verre, fordi kalium/natriumbalancen bliver forstyrret yderligere.
Han mener at personer med binyreproblemer bør holde seg unna alt som øker kaliumnivået ytterligere, både i form av tilskudd og mat. Han fraråder også å innta drikke som virker vanndrivende, som kaffe og alkohol, som vil bidra til økt dehydrering.
Lignende tråder
-
Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
Av Atina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 29Siste melding: 04-08-10, 20:35 -
Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 8Siste melding: 02-02-10, 13:01 -
Diagnosen
Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 26-08-07, 21:30

Svar med sitat
Andrè Bjerke.

Bokmerker