Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Dec 2010
    Meldinger
    2

Standard For lavt stofskifte??

Jeg er ny på dette forum og har rodet lidt rundt for at finde ud af hvordan det fungere - hovedet fungere ikke for godt Er der nogen på dette forum der kan hjælpe mig til at komme videre. Har i over et år nu fået B-12 vitaminindsprøjtninger pga forhøjet homocystein og dette er nu normalt men jeg har det elendigt og ved et tilfælde fik jeg målt TSH som var forhøjet.
    TSH er 7.44
    T3 total P er 1,99
    T4frit P er 12
    Anti tpo er 40
    Jeg har fået beskeden at jeg er rask og at der ikke er grund til yderligere, dog anbefaler en af lægerne at jeg får målt anti tpo igen om 3 mdr.
    Nu er mit spørgsmål er det korrekt at en forhøjelse i anti TPO bør give anledning til at starte stofskiftebehandling? Jeg har observeret at mit TSH falder når jeg får B12 indsprøjtning er der andre der har denne erfaring? Gode råd modtages meget gerne
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: For lavt stofskifte??

Heisann og velkommen til forumet.
    Ut i fra mitt skjønn ser ikke prøvene dine bra ut, men det er vanskelig å kommentere når du ikke legger ut referanseområdet. Referanseområdet settes individuelt på den enkelte lab ut fra kalibreringen av den enkelte analysemaskin. Det kan derfor variere mye fra et sykehus til et annet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    ...men det er vanskelig å kommentere når du ikke legger ut referanseområdet. Referanseområdet settes individuelt på den enkelte lab ut fra kalibreringen av den enkelte analysemaskin. Det kan derfor variere mye fra et sykehus til et annet.
    Danske læger er ikke så "vant" til at patienterne forlanger udskrifter af blodprøverne. I det hele taget er den gennemsnitlig dansk patient føjelig og autoritetstro. Lægerne er derfor vant til bestemme alt, i den overbevisning at det har de ubetinget ret til.

Om norske læger er det i samme grad, ved jeg ikke, men danske læger (en stor del af dem) opfører sig som fornærmede primadonnaer og vælger tolke sådan en anmodning som værende mistillidserklæring. Disse lægernes nykker er man nødt til at modstå, og stå fast på standardkrav om at få sine "tal" udleveret som kopi af laboratoriesvaret, hvor referenceområdet er anført. Hver gang der tages blodprøver.

Søløve! Du har hypothyreose! Du har alt for højt TSH og alt for lavt FT4, men når du skriver at dit THS falder umiddelbart efter B12-indsprøjtninger - stiger så FT4 tilsvarende, eller er det uforandret?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Dessverre, Anisa så er det ikke bare i Danmark det er slik. Men det varierer litt i Norge fra lege til lege.

Medlem siden
    Dec 2010
    Meldinger
    2

Ja jeg oplever jo nu at lægen ikke længere vil udlever blodprøvesvar - en underlig umyndiggørelse af mig som patient, desværre har jeg ikke værdierne fra de øvrige blodprøver men jeg har en (den jeg har nævnt tidligere) og her er min. og max ref angiver for denne prøve:
    T3 total min 1.10 max 2.50 egne målinger 1.99
    T4 frit;P min 12 max 21 - 12
    TSH;P min 0,3 max 4.5 - 7.44
    Efter at jeg har bragt på bane om jeg måske kunne lide af for lavt stofskifte er det ikke muligt længere at få blodprøvsvar fra egen læge, så desværre kan jeg ikke svare på om T4 falder eller stiger men helt sikkert TSH. Nu får jeg at vide at TSH naturligt svinger og derfor kan man ikke regne med den værdi.....er det sandt? Jeg kan konstantere at jeg har det mærkbart bedre efter en B12 end før en B12 ...kunne det måske skyldes at B12 har indflydelse på stofskiftet? Ja jeg er forvirret men dejligt med dette forum hvor nogle gamle garvede folk kan hjælpe
    Hvordan kommer jeg videre
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av søløve Vis post
    Hvordan kommer jeg videre
    7,44 i TSH tilhører ikke normale svingninger. Stoffskifteprøvene bør taes i 8-9 tiden om morgenen for å kunne sammenlignes best. Kanskje du kan be om å bli henvist til en spesialist? Noen dansker kan kanskje gi bedre råd enn jeg kan i forhold til veien videre...

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Danske læger er ikke så "vant" til at patienterne forlanger udskrifter af blodprøverne. I det hele taget er den gennemsnitlig dansk patient føjelig og autoritetstro. Lægerne er derfor vant til bestemme alt, i den overbevisning at det har de ubetinget ret til.

Om norske læger er det i samme grad, ved jeg ikke, men danske læger (en stor del af dem) opfører sig som fornærmede primadonnaer og vælger tolke sådan en anmodning som værende mistillidserklæring.
    Ja, som stofskiftepatient får man som kvinderne i 1800-tallet konstant beskeden, at det skal man ikke bryde sit lille hoved med. Ellers kæfter man fra offentligt hold altid op om, at patienter skal informeres og spørges og jeg ved ikke hvad. Var engang hos en læge, der opførte sig, som om, det var et gør-det-selv-projekt, jeg havde kastet mig ud i. "Hvad tror du selv," spurgte han, som om, det var mig, der var lægen. Omvendt når det gælder hypothyreosen; her må man ikke mene noget. Selvom der så findes læger, der er mere lyttende end andre. Jeg synes, alle der har en ikke-lyttende, uempatisk læge, skal gøre ligesom Nora og stikke af fra dukkehjemmet!

God vind, søløve. Selv jeg kan se, at din tsh er for høj og din ft4 meget lille.

Nielsigne

Lignende tråder

1. Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
    Av Babe i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 89
    Siste melding: 06-11-11, 22:27
  2. ca. 4 år med lavt stofskifte
    Av lilli i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 22
    Siste melding: 22-07-10, 10:20
  3. lavt stofskifte/bivirkninger
    Av solskin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 10-08-08, 23:35
  4. Har min søn på 16 år også lavt stofskifte????
    Av ninus i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 8
    Siste melding: 02-10-07, 22:05
  5. Altid lavt b12 ved lavt stofskifte?
    Av gitteh i forumet B-vitaminer
    Svar: 6
    Siste melding: 16-02-07, 23:56

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg