Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
Hybrid View
-
28-11-10, 11:50 #1
Sv: Lav TSH ikke så farlig - sier britisk langtidsstudie
Hihi. Gamlinger i Nord-Trøndelag vet hva både spark og brodder er for noe - og bruker dem. Jeg kjente engang en dansk lege som jobbet i en liten nordnorsk bygd. Han var mektig forundret over at han ikke hadde noen "lårhalser" på tross av meget høy snittalder i bygda og mye is om vinteren. Visstnok kom det alltid lårhalser med den første isen i Danmark... Men det var rett og slett på grunn av aktiv bruk av spark og brodder i nordnorge kom han fram til.
Fra spøk til alvor. Den delen om cøliaki og nedsatt næringsopptak tror jeg er verdt å ta med seg. Det er jo et faktum for mange av oss.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
28-11-10, 13:30 #2
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
29-11-10, 17:19 #3
Med fare for å leke djevelens advokat, hva er egentlig en for høy dose? Nå sier du omtrent at en for høy dose er det samme som en på sikt utålelig dose. Men hvordan vet du egentlig at en skadelig og en utålelig dose er det samme?
Uansett ville jeg tatt sjansen, og kjørt på med en dose som gjør livet levelig. Så lenge det ikke går an å finne andre årsaker så får man bare ta den dosen som må til.
Nei, det er jo ikke det samme, så det blir jo bare synsing og troing til man har fakta på bordet, ikke sant.
Mora til en jeg kjenner har osteoporose fordi de lot henne gå på for høyt stoffskifte i flere år. Så veldig sjeldent kan det vel ikke være?
-
29-11-10, 17:47 #4
Det viktigste først :
"Mora til en jeg kjenner har osteoporose fordi de lot henne gå på for høyt stoffskifte i flere år."
Jeg kjenner jo ikke denne saken, og kan ikke kommentere på den.
Hvor hadde hun osteoperose ?
Men, årsakssammenheng til osteoperose er svært mangsidig, og det er ofte feil i både diagnose og behandling av dette.
Den aller viktigste årsak til at dette oppstår, er manglende fysisk aktivitet.
Dernest for lav D-vitamin.
Jeg mener det er feil når legene forteller at kalkmangel i kosten er årsaken, og helt feil å bare ordinere mer kalk.
Så er det jo slett ikke thyreoidea som har med dette å gjøre.
Det er parakjertlenenes oppgave å styre med kalkstoffskiftet. Disse er autonome og påvirkes ikke av andre forhold i organismen enn hvor mye kalk de finner i blodet.
Det jeg sier, er bare at man vet alt for lite om dette i helsevesenet, og bør nok selv ta initiativ til å undersøke slike påstander.
En annen feil man gjør i samme gate, er hvis man oppdager mangel på D-vitamin - da får man beskjed om også å ta kalk.
Og det har slett ingen sammenheng med D-vitaminmangel. Det er bare en rutine eller uomtenksomhet.
Jeg, og mange med meg har forsøkt å øke stoffskiftedosen til høydosesymptomer oppstår, og for egen regning vil jeg bare si at det er umulig å gå på en slik dose. En holder ikke ut en dag engang.
Så spør du hva som er en for høy dose ?
Vel - det har jeg akkurat forklart.
Så vet jeg jo hva legene mener er en for høy dose. De definere det ut fra en forenklet forsstilling om at TSH har noe med det å gjøre, og kategoriserer alle som har lavere TSH enn 0,2 som for høy dose.
I så fall er det svært mange her som har for høy dose - og veeeldig få som har fått osteoperose.
Det er studier som viser at osteoperoser oppstår hyppigere hvis man går underbehandlet.
For mange er det faktisk slik at de går underbehandlet på TSH=0.1. Samtidig karakteriserer legene dette som overbehandling, og årsaksforklarer derfor en eventuelt oppstått osteoperose som overbehandling.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-11-10, 18:46 #5
Det var en stor artikkel i Amagasinet for noen uker siden. nordmenn har av uforklarige grunner mye mer osteoporeose enn andre folk. Så det handler kanskje mer om gener enn inntak av stoffskiftehormoner?
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
29-11-10, 19:00 #6
Kan likesågjerne handle om D-vitaminstatusen.For når det gjelder "andre folk" som har vestlig levesett og ligger på omtrent samme breddegrader er det ganske likt - etter det jeg har lest iallfall. Forskjellen kommer med annen mat eller annen breddegrad eller annet forhold mellom timer inne/ute... Ja, og så har vektbelastende trening/jobb også mye å si i det å beskytte mot beinskjørhet.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
29-11-10, 19:30 #7
I Japan er osteoperose ikke forekommende - i Norge er det masse. Hvorfor ?
Jepp - D-vitamin er en faktor. Vitamin K2 en annen som skiller oss fra feks det Japanske folk.
De er fiskespisende og får omtrent like mye D-vitamin som oss.
Man fant at vitamin K2 var den mest signifikante forskjellen. I en studie jeg så i fjor antok man tradisjonskosten natto til å ha noe med dette å gjøre.
http://www.nifab.no/aktuelt/nifab/na...oporoserammede
Men Norske forskere mener at det ikke har noen sammenheng - vi får se.....
Det er tydligvis ikke vi som er de beste i verden til å forebygge for det iallfall. Kanskje lurt å¨lytte litt til andre her ?
Det holder ikke at vi er turgåere og mosjonister så det holder heller - ikke i en gjennomsnittsbetrakning iallfall.Sist endret av Hansen; 29-11-10 kl 20:08
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-11-10, 15:21 #8
Lignende tråder
-
Kalsiumtilskudd, farlig?
Av nora i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 16Siste melding: 11-11-14, 08:10 -
Legen sier jeg er OK
Av kurt i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 33Siste melding: 25-06-11, 07:16 -
Fett er IKKE farlig
Av Mod i forumet Kosthold - fett og kolesterolSvar: 0Siste melding: 08-07-09, 12:46 -
Hva sier TRAS noe om?
Av Carro i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 18-03-09, 10:01 -
Hvor farlig
Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 1Siste melding: 26-04-05, 09:51

Svar med sitat

Bokmerker