Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Tråd: Hva sier TRAS noe om?
-
17-03-09, 11:36 #1
Hva sier TRAS noe om?
Hei!
Jeg har for 5 uker siden fått vite at jeg har lavt stoffskifte (Hashimotos).
Har desverre ikke mye peilig på alle de ulike prøvene, men når jeg var hos
legen sist var den ene på 11 (tror det er T4) , husker ikke helt TSH, men mener det var på 3. Var så dum at jeg ikke skrev opp.
Anti TPO var på 1300 , er ikke det veldig høyt?
Har begynt på Levaxin, lav dose. 25 mikrogram.
Var å tok nye prøver igår som jeg venter på svar på.
Tok da T4, TSH og TRAS.
Hva er det da man leter etter når man tar TRAS?
CarolineFikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
17-03-09, 11:56 #2
Sv: Hva sier TRAS noe om?
Anti-TPO er antistoffer mot kjertelvevet, de ødelegger selve kjertelen.
Alt over 35 er positivt og over 100 er sikkert. Størrelse på tallet er ikke en indikator for hvor mye kjertelen er angrepet eller hvor fort ødeleggelsen av kjertlen går.
TRAS er forkortelse for ThyreoideaReseptorAntiStoff.
Altså antistoffer som retter seg mot kjertelens TSH-reseptorer.
Det er flere grupper antistoff som fanges opp av denne testen. Hovedgruppen er stimulerende TRAS, og virker slik at kjertelen tror at den får TSH og øker sin produksjon av stoffskiftehormoner. Man får høyt stoffskifte.
En mindre gruppe kalles blokkerende TRAS.
Disse hindrer TSH i å nå fram til kjertelen med det resultat at produksjonen opphører. Man får lavt stoffskifte.
Men testen skiller ikke mellom disse. En positiv test, alt over 1 er positivt, vil ikke si direkte hvilken gruppe man har, det må bla. kjertelproduksjonen avgjøre.
Angrepet overstyrer altså hjernen og taar over styringen av produksjonen. Kjertelen er iorden, og får man stoppet angrepet blir man frisk.
Man bruker thyreostatika som feks. Neo-Merc til dette og behandlingen varer sånn ett år.
Så er det jo slik at adam nok ikke var alene i verden.
Det finnes kompliserte tilfeller der flere antistoffer er medvirkende, og dette krever en grundig utredning.
Det virker som du er i gode hender.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-03-09, 10:01 #3
Sv: Hva sier TRAS noe om?
Takk for svar Finn

Lærte masse nytt.Sist endret av Carro; 18-03-09 kl 11:40 Begrunnelse: flytter resten til ny tråd
Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
Lignende tråder
-
TRAS. Kan man få utstående øyne når man er hypo?
Av camomilla i forumet Graves oftalmopatiSvar: 1Siste melding: 22-05-08, 15:00 -
TRAS
Av Bittebitt i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 03-09-07, 12:22 -
TRAS og gluten
Av Beate i forumet GlutenfrittSvar: 2Siste melding: 25-06-07, 12:52 -
Spørsmål om TRAS
Av sivcath i forumet Graves sykdomSvar: 0Siste melding: 30-05-07, 13:53
Svar med sitat
Bokmerker