Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 37
    Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Standard Re: For rask doseøkning?

Takk n'Finn, som svarer så utfyllende og ordentlig! Har du en pedagogisk bakgrunn?! Takk til alle andre som svarer og for at dette forumet finnes! Det er godt å vite at det er flere som er/har vært i samme situasjon, og at man blir trodd på det man gjennomgår. For det er jo en sykdom med symptomer som lett kan forveksles av andre med at man er lat, giddalaus og svak som ikke tåler å bli utsatt for noe press.

Kanskje det er kjertelen som murrer?! Kan kjennes sånn ut. Betyr det at den jobber med å produsere?

Elly

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Nope - er ikke særlig pedagogisk trur jeg. Er teknisk utdannet, så ikke noen helsekunnskap å skilte med heller.

Ja, de som vi jo skulle ha full tillit til har forsåvidt skutt seg selv i foten.
    Mange her, jeg og, har vært hypokondermistenkt og forsøkt psyko/somalisert, og blitt pusha div. nevrologika.
    Jeg sier ikke at "lykkepiller" ikke kan være nødvendige i perioder - det kan de - men det er jo ikke noen løsning.

Det er ikke altid så lett å bytte lege.
    Jeg har gjort avtale med legen min om at det ligger klart et blodprøveskjema hos sekretæren og at jeg bare kan henvende meg dit når jeg skal ta blodprøver.
    Det er mellom 8 og 12 ukens 4 første dager.
    Det kan være lurt av deg å inngå en slik avtale og følge den opp selv hver 3-4uke.
    Da får du litt erfaring med hvordan dosen fungerer også.

Jeg tok prøver ofte før. Nå tar jeg aldri - har lært å tolke meg selv (ingen andre kan det hihi)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Nå er det tre uker siden jeg økte dosen fra 100 til 125. Gått helt surr i tiden i sommer, tiden har gått veldig sakte.. I går, og hvertfall idag har jeg merket at jeg er mer rastløs og urolig i kroppen enn jeg har vært tidligere. Samtidig som jeg kjennes ut som om jeg har hovnet opp i halsen(og/eller tunga?). Dette er vel noe som skjer når stoffskiftet er lavt? Husker jeg hadde dette før sommeren, men har gått tilbake fram til nå. Kan det hende at TSH verdien har blitt så lav at det kun er det jeg tar i tbl-form som kroppen forbuker, og at jeg da har for lite?
    Pulsen ligger rundt 60 (ikke målt på morningen..), og det er den jeg har holdt meg til. Men det jeg sånn egentlig lurer på er om jeg kan ta skade av å ligge litt høyt i t4 en liten stund, (hvis det er det jeg nå gjør) sånn rent fysisk. Skal ta bl.pr om noen uker, og hvis dette nytilkommende ubehaget ikke forverres, kan jeg fint holde ut til jeg får pr.svar. Kan vel være vanskelig å skille mellom symptomer på høyt og lavt for noen? Jeg vet ikke hvordan det kjennes ut å ha høyt, så har ikke noe å sammenlikne med. Hadde indre uro i tiden før jeg fant ut hva som feilte meg også.
    Syns ikke dette er så lett

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er ikke skadelig å ligge for høyt i en avgrenset periode. Jeg hadde positive erfaringer - noe ble liksom "satt igang" i den perioden, og som fortsatte når jeg satte ned dosen igjen. Nå - i ettertid tror jeg det kunne hjulpet med en periode med høye D-vitamindoser. Jeg har satt ned dosen 25% etter D-vitaminkuren, men det gjenstår å se hvor lenge det varer. Kan hende må jeg øke igjen etter en tid - kan hende skal jeg ha mer D-vitamin ?

Det er vanskelig å skille mellom høyt og lavt.
    Men det hjelper jo å ha hatt for høyt en gang da, og jeg syns alle bør prøve en periode med litt høy dose - slik at man lærer seg hvordan det er og ved hvilken dose det skjer.

Jeg brukte 4G og satte i gang med 30µg D3-doser - det medførte hjertebank etter få dager. Jeg gjennkjente dette som for høy dose med en gang, hoppet over en dag og halverte dosen.
    Fordi jeg kjente igjen de innledende symptomene og reagerte på dem slapp jeg å gå med hjertebank.
    Erfaringer er nyttige - også de man helst ikke skal oppleve.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Standard Et spml om ACTH

Hei!
    Er det noen som vet noe om hvor høy ACTH skal være før det er grunn til å reagere? Jeg målte ACTH og kortisol på morningen. ACTH var 20 (skal være under 10) og kortilsol var fint innenfor ref.området. Husker ikke akkruat hva det var.

Kan dette være tilfeldig målt, og ingenting å bry seg om, eller bør jeg spørre om en ny prøve på dette? Kan jeg ha "slitene binyrer"? Kan man få dette av å ha gått med hypotyreose lenge uten medisiner og dermed "stresset opp" kroppen?

Noen som vet?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Re: Et spml om ACTH

Godt spørsmål som mange lurer på.
    ACTH gjør det samme for binyrene som TSH gjør for skjoldkjertelen. At denne må være høyere for å produsere riktig mengde cortisol er jo noe en bør tenke over.
    En bør sikkert ta de antistoffprøvene som gjelder for binyrene (var det noe med OH-17 og 21 - husker ikkenå)

Så er det skal og skal ......
    Hvis kroppen din fungerer med verdiene, så er det jo ok.
    Utgangspunktet bør vel være i DEG, så får man ta tester til hjelp og støtte for din situasjon, og ikke begynne med blodprøven, og så lure på hva som kan være galt.

ACTH og kortisol kan ti-doble seg (fra gjennomsnittverdien) under fysiske anstrengelser, ja tilogmed før slike. De reagerer bare på frykt og er jo kroppens fluktrespons.

Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Husker at jeg hadde dårlig tid da jeg ventet på å komme inn for å ta prøven, følte meg stresset i kroppen. Så ACTH svinger mer, og stiger/synker raskere enn f.eks TSH? Tenker jo at det er stor forskjell på 10 og 20 i TSH, og den bruker vel litt tid på å svinge så mye. Det optimale for måling av ACTH og kortisol burde egentlig være på morningen før man står opp!?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

TSH og ACTH er styringshormoner som bare kan mottas av deres respektive kjertler. De gjør ikke noe annet i kroppen og det er for så vidt uvesentlig hva verdien av disse er.
    Det er cortisol som er viktig. (og thyroxin for TSH sin del da)
    Men verdien kan brukes i en vurdering av hvor mye ACTH som skal til for å lage en viss mengde cortisol, men dette er vurderinger av gjennomsnitt.
    Det finnes mange av oss som ikke er det...... og fungerer bra slik. Kanskje du trenger litt mer ACTH for din cortisolproduksjon.
    Om man vil finne ut om det skyldes at kjertelen er syk så finnes det jo flere antistoffprøver.
    TSH er treg - den endrer seg ikke mye på en uke.
    ACTH endrer seg hvert sekund for å gi kroppen en passe mengde cortisol.

Ellers er men vel på vei til å innføre spyttprøver. Det er tamponger men tygger på ved 4-5 tidspunkter i døgnet og det utføres hjemme.
    Disse måler fritt cortisol og gir en bedre tolking av produksjonen.

Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Standard Sykmelding og hypotyreose

Har selv vært sykmeldt, først i 100% så gradvis trappet opp, siden jeg fikk påvist hypotyreose. Er det mange av dere som har gått/går sykemeldte pga stoffskiftet? Isåfall hvor lang tid tok det før dere kunne jobbe fullt igjen? Vil bare vite om det er normalt å gå i flere mnd etter oppstart av behandling, før man er i stand til å jobbe 100%. Kjenner jo på at det forventes, om ikke av ander isåfall av meg selv, at jeg nå bør begynne å jobbe fullt.
    Hvor lenge kan man egentlig gå med gradert sykemelding før man rett å slett må redusere stillingen sin, eller ty til andre kanaler(trygd..)? 1 år?

Jeg vil jo gjerne jobbe, og det tror jeg de flest helst ønsker. Men det er vel viktig at man har noe overskudd til å leve litt også?!

Håper det er noen som har erfaringer de vil dele!

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    sverige
    Alder
    53
    Meldinger
    185

Standard Re: Sykmelding og hypotyreose

Jeg gikk vel sykmeldt ca 1 år og var egentlig ikke "frisk" da heller. Da begynte nav å bråke fordi mine blodprøver var innenfor normalen, ergo var jeg frisk.... Jeg gir ingenting for dette IA systemet, synes man presser folk ut i jobb får man er klar for det.... Jeg måtte pent begynne å arbeide igjen tiltross for uggen form. Ble heldigvis gravid med nr. 2 så jeg ble sykmeldt ganske fort igjen...6 mnd ut i svangerskapet. Nå sliter jeg igjen, og har min første arbeidsdag etter fødselspermisjonen i morgen. :( Gruer meg faktisk og avskyr denne sykdommen som hindrer enkelte av oss i å ha ett normalt liv.

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 8
    Siste melding: 21-08-10, 23:18
  2. Påvist autoimmunn hypotyreose da jeg ble gravid for snart 3 år siden
    Av mammantileir i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 93
    Siste melding: 20-03-10, 09:03
  3. Hvor fort får man operasjon etter påvist kreft..?
    Av Stølen i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 1
    Siste melding: 09-01-08, 09:50
  4. Dårlig form, avvik i prøvesvar?
    Av Hsn i forumet Blodprøver
    Svar: 15
    Siste melding: 17-08-07, 13:17
  5. Dårlig form - urgh !
    Av Leya i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 7
    Siste melding: 29-07-07, 11:38

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn