Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Oct 2010
    Alder
    55
    Meldinger
    10

Standard Spørsmål om jod m.m.

Hei! Har fått tips om at blant andre du Anisa har gode råd å gi når det gjelder lavt stoffskifte og kosthold. Denne tråden er også til alle andre som er opptatt av og kan komme med råd og tips når det gjelder dette

Jeg har Hypothyreose, fikk diagnosen for et år siden, og har gått på Levaxin i et år. Formen er ikke bra, det har pågått over mange år (både pga cøliaki og etter hver stoffskiftet) og nå kjenner jeg at jeg er rede til å ta opp kampen

Jeg skal ta nye prøver neste uke og dersom de er de samme som i august (THS 1,4, T4 17) må jeg snakke med legen om å øke dosen med levaxin (går for tiden på 0,75 pr dag pluss 0,35 ekstra to dager pr uke).

Forstår at også kostholdet kan ha stor innvirkning. Jeg har lest noen innlegg her inne og prøver å trekke noen slutninger. Har skjønt at jeg må kutte ut all soya og hirse og redusere inntak av raffinert sukker.

Jeg lever glutenfritt, da jeg har hatt denne diagnosen i snart tre år. Jeg spiser mye fisk som jo inneholder jod og lurer på om jeg bør kutte ut/redusere fiskeinntaket pga at jod ikke er bra for oss? Jeg spiser også mye frukt og grønt, er det ok? Skal i gang med å vitaminer og vil da velge vitaminer uten jod.

Hva med rapsolje, peanøtter, pinjekjerner, sort te og kaffe? Andre ting jeg bør kutte ut?

Jeg får jevnlig B-12 sprøyter og har så langt tatt tilskudd av multivitamin, tran og sanasol daglig. Jeg har også spist en del valnøtter, mandler etc. noe jeg nå har skjønt ikke er så bra?

Jeg har vært gjennom en omfattende kostendring pga cøliakien og har blitt vant til å lese innholdsfortegnelser... Jeg er inntilt på å gjøre ytterligere endringer i kosten og håper at du og gjerne andre kan gi meg noen avklaringer rundt dette, det ville gjøre det mye enklere...

På forhånd hjertelig takk

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    21

Standard Sv: Spørsmål til Anisa og evt andre om jod m.m.

Sitat Opprinnelig skrevet av Peon Vis post
    Hei! Har fått tips om at blant andre du Anisa har gode råd å gi når det gjelder lavt stoffskifte og kosthold. Denne tråden er også til alle andre som er opptatt av og kan komme med råd og tips når det gjelder dette

Jeg har Hypothyreose, fikk diagnosen for et år siden, og har gått på Levaxin i et år. Formen er ikke bra, det har pågått over mange år (både pga cøliaki og etter hver stoffskiftet) og nå kjenner jeg at jeg er rede til å ta opp kampen

Jeg skal ta nye prøver neste uke og dersom de er de samme som i august (THS 1,4, T4 17) må jeg snakke med legen om å øke dosen med levaxin (går for tiden på 0,75 pr dag pluss 0,35 ekstra to dager pr uke).

Forstår at også kostholdet kan ha stor innvirkning. Jeg har lest noen innlegg her inne og prøver å trekke noen slutninger. Har skjønt at jeg må kutte ut all soya og hirse og redusere inntak av raffinert sukker.

Jeg lever glutenfritt, da jeg har hatt denne diagnosen i snart tre år. Jeg spiser mye fisk som jo inneholder jod og lurer på om jeg bør kutte ut/redusere fiskeinntaket pga at jod ikke er bra for oss? Jeg spiser også mye frukt og grønt, er det ok? Skal i gang med å vitaminer og vil da velge vitaminer uten jod.

Hva med rapsolje, peanøtter, pinjekjerner, sort te og kaffe? Andre ting jeg bør kutte ut?

Jeg får jevnlig B-12 sprøyter og har så langt tatt tilskudd av multivitamin, tran og sanasol daglig. Jeg har også spist en del valnøtter, mandler etc. noe jeg nå har skjønt ikke er så bra?

Jeg har vært gjennom en omfattende kostendring pga cøliakien og har blitt vant til å lese innholdsfortegnelser... Jeg er inntilt på å gjøre ytterligere endringer i kosten og håper at du og gjerne andre kan gi meg noen avklaringer rundt dette, det ville gjøre det mye enklere...

På forhånd hjertelig takk
    Hei!

Du bør kutte ut rapsolje, valnøtter, pinjekjerner og mandlar (goitrogene), peanøtter og kaffi (inneheld lektinar som personar med autoimmune sjukdommar bør unngå).

Fisk bør du ikkje kutte ut! Det innheld bla selen, som aukar T3 produksjonen i kroppen, så et fisk så lenge du kjenner at du har godt av det.

Frukt og grønt er bra! Ein del med lavt stoffskifte toler ikkje kålgrønnsaker, men det varierar. Prøv deg fram og kjenn etter kva du toler.

Du må prøve å komme deg over på annan medisin enn T4, som Armour eller tilsvarande. Les det du kjem over av info, og viss ikkje du får resept på Armour hjå fastlegen din, så får du det iallefall på Balderklinikken.
    Info om Armour finn du her: www.stopthethyroidmadness.com.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2010
    Alder
    55
    Meldinger
    10

Tusen takk for greit svar DCS! Så mye enklere når en får noen råd og tips fra andres erfaringer. Vi er jo alle forskjellige, men uansett greit å styre unna de tingene som de fleste ikke tåler.

Må nok undersøke litt mer om Amour, ser at veldig mange bruker det. I første omgang tenker jeg vel at jeg bør prøve å øke dosen av Levaxinen? Har satt meg opp på en time på Balderklinikken om en stund. Fortsatt god kveld

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    21

Tusen takk for greit svar DCS! Så mye enklere når en får noen råd og tips fra andres erfaringer. Vi er jo alle forskjellige, men uansett greit å styre unna de tingene som de fleste ikke tåler.

Må nok undersøke litt mer om Amour, ser at veldig mange bruker det. I første omgang tenker jeg vel at jeg bør prøve å øke dosen av Levaxinen? Har satt meg opp på en time på Balderklinikken om en stund. Fortsatt god kveld
    Det er bra. Veit ikkje om nokon som har vorte bra på T4. Ha ein fortsatt god kveld du og
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Spørsmål til Anisa og evt andre om jod m.m.

Hej Peon

Klokken er mange så jeg må nøjes med links til de oplysninger du efterlyser:

God nat. Vi snakkes....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Spørsmål til Anisa og evt andre om jod m.m.

Armour er ikke å få i Norge lenger.
    Det du får på norske apotek er erfa thyroid -
    legen må skrive ut søknad om godkjenningsfritak:
    http://www.legemiddelverket.no/templ...y=CopyToPharma
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2010
    Alder
    55
    Meldinger
    10

Tusen takk til Anisa, Kevlin, DCS og dere andre som gir gode råd og deler av deres erfaringer! Dere er til uvurderlig hjelp for meg og alle andre som er usikre og fortvilte over en sviktende helse.

Nå skal jeg lese gjennom linkene jeg har fått, men begynner allerede å få mer oversikt over hva jeg bør holde meg unna i kosten. Medisiner er viktig, men det er jammen kosten også. I det hele tatt skjønner jeg bare mer og mer hva kosten betyr for helsen.

Ønsker alle en fin lørdagskveld

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av -DCS- Vis post
    Hei!

Du bør kutte ut rapsolje, valnøtter, pinjekjerner og mandlar (goitrogene), peanøtter og kaffi (inneheld lektinar som personar med autoimmune sjukdommar bør unngå).

Fisk bør du ikkje kutte ut! Det innheld bla selen, som aukar T3 produksjonen i kroppen, så et fisk så lenge du kjenner at du har godt av det.

Frukt og grønt er bra! Ein del med lavt stoffskifte toler ikkje kålgrønnsaker, men det varierar. Prøv deg fram og kjenn etter kva du toler.

Du må prøve å komme deg over på annan medisin enn T4, som Armour eller tilsvarande. Les det du kjem over av info, og viss ikkje du får resept på Armour hjå fastlegen din, så får du det iallefall på Balderklinikken.
    Info om Armour finn du her: www.stopthethyroidmadness.com.
    Å spise alle typer frukt og grønnsaker, er ikke lurt! Da mange av frukt og grønnsakstypene kan forverre sykdommen våres. Og ikke all fisk er lurt å spise heller, fordi de óg kan forverre sykdommen.

Hentet fra denne tråden: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10702

...Goitrogene fødevarer er hirse, jordnødder, pinjekerner, soja, kassava, ferskner, pærer, rapsolie, og grøntsager af kål-familien herunder kål, broccoli, blomkål, Brussel spsprouts, spinat, mustard-greens og turnips ...
    Sist endret av helgemann; 30-10-10 kl 17:26 Begrunnelse: ...

Lignende tråder

1. Spørsmål om CRP-tal
    Av Anne Ma i forumet Blodprøver
    Svar: 11
    Siste melding: 07-11-11, 09:00
  2. Spörsmål om allergimedisiner
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 15
    Siste melding: 04-05-09, 18:34
  3. Ny med et spørsmål
    Av sassi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8