Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
15-08-07, 02:27 #1
Følelsen av at halsen min kveler meg
Hei!
Dette er kanskje dumt - men jeg lurer virkelig på om dette er "normalt" eller "bare meg".
Når jeg legger meg om kvelden får jeg følelsen av at halsen min kveler meg. Dette er kun når jeg ligger på ryggen. Når jeg tar tak i kjertelen på halsen kjennes den veldig ruglete ut og den "knirker" - omtrent som når man presser på bobleplast.
Jeg kan ikke bruke høyhalsete gensere heller. Eller halsbånd som går tett opp i halsen. Er dette vanlig?
Ruth
-
15-08-07, 07:13 #2
Hei Ruth,
Det er mange som har følelsen av å bli kvelt. Du er nok ikke den første! Jeg mener å ha lest et eller annet sted at man faktisk kan få samme følelsen av refluks også. Vet ikke hvorvidt det er sant men...
Har du tatt ultralyd av kjertelen?
ShantinaSymptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
15-08-07, 09:41 #3
Hei
Har hatt struma (forstørret skjoldbruskjertel) i mange år. For et par år siden ble det også konstatert at jeg hadde knuter i kjertelen. Til sammen gjorde dette at jeg konstant følte et press på halsen, og har i mange år hatt stort ubehag om noen tok meg på halsen. Klarte å bruke høyhalset genser, men ikke trange smykker eller halsåpninger. Presset ble også verre om jeg var stresset eller i fysisk aktivitet, fordi den ene knuten lå rett over halspulsåren som presset mot knuten i de tilfellene. Presset var svært ubehagelig, og har i perioder gitt meg angst for ikke å få puste. Har nå operert bort kjertelen, og presset begynner å forsvinne (har fortsatt litt hevelser etter operasjonen).
Har du blitt undersøkt for struma? Et struma er ikke farlig i seg selv, og forekommer ofte uten at man har forstyrrelser i stoffskifte. Men blir strumaet stort, tror jeg det er vanlig at man fjerner kjertelen. Mitt struma var moderat, som legen kalte det, og var ikke årsaken til at jeg ble operert.
-
15-08-07, 12:07 #4
Hei.
Takk for svar.
Jeg har en tendens til å tro at alt jeg "feiler" er innbildning - og det er på en merkelig måte værre enn om det virkelig feiler meg noe.
Jeg bor ikke i Norge og den ene legen jeg har tilgang til har sagt at hun ikke kan hjelpe med annet enn å ta blodprøver. Og da er det jo godt at det finns et sted jeg kan gå med mine "dumme spørsmål".
Ruth
-
15-08-07, 14:12 #5
Slett ikke dumt spørsmål, har ofte lurt på dette selv. Kjenner dette "kvelertaket" ofte, vet ikke om det er forskjell mellom å ligge eller stå oppreist, men det varierer i styrke. Noen ganger er det også sånn at jeg ikke tåler å bli tatt på rundt halsen. Skikkelig ekkelt hvis datteren min kryper oppå meg, og trykker på. Har heller ikke brukt høyhalset på flere år, men har ikke sett sammenhengen før nå.
Da jeg var under kreftbehandling, klaget jeg på dette, og da ble det tatt alvorlig. Ble sendt til MR, men de fant visst ikke noe. Har aldri vært utredet i f t stoffskiftet, så ingen har undersøkt kjertelen.Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.
-
15-08-07, 21:36 #6
-
15-08-07, 21:52 #7
Jeg har også følelse av svakt press på sidene av halsen, en "klam hånd" som tar tak, liksom. Det stråler også varme ut fra halsen, opp mot ansiktet og nedover mot skuldrene. Svie i kjertelen, kaller noen her det.
Kjertelen er sjekket med ultralyd, scintigrafi og vanlig røntgen; finner ikke noe unormalt sier de alle. . .
Lignende tråder
-
Kul i halsen
Av Buffy i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuterSvar: 0Siste melding: 07-12-07, 16:48 -
Vondt i halsen - UL
Av Maia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 28-03-07, 14:34 -
Halsen
Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 27Siste melding: 13-03-07, 21:44 -
klump i halsen
Av Lissa i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuterSvar: 3Siste melding: 23-02-07, 23:53 -
Vondt i halsen min jeg!
Av Shanita i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuterSvar: 0Siste melding: 04-02-07, 20:29
Svar med sitat
Bokmerker