Det er jo somregel snakk om overgang fra Levaxin til Armour, da veldig få blir tilbudt Armour som førstevalg.
Legens instrukser har ikke andre muligheter, og som god lege skal man jo helst følge instruksene........
Det fører jo også til at de få som innser at Levaxinbehandling i noen tilfeller ikke blir bra nok - mangler både instrukser og behandlingserfaring med andre produkter på verdensmarkedet.
Det er synd - for oss som må finne det ut selv. Har ikke vi krav på samme tilbud og oppfølging ?
Helsevesenet gjelder vel for oss også ?

Min erfaring er at jeg ikke kan følge noen av de faste omregningsreglene.
Eks. : Hele sommeren 07 var dosen 5Grain. 5x38=190µg T4. Og 5x9=45µg T3. Hvis denne T3 mengden skulle kommet fra de-jodinasen av T4, ville det tilsvare en T4-mengde på 45x5=225µg T4. Det blir jo en formidabel dose på 415µg tilsammen - og jeg regner med at denne utregningen ikke stemmer, det er umulig å bruke så mye.

Så fant jeg ut at årsaken til at jeg trengte så høy dose var mangel på D3.
Etter introduksjon av 50µg D3 - senere 30µg - gjorde at dosebehovet sank til 3Grain/dag.

Det er mulig å tenke seg at status på andre parametere også kan invirke på dosestørrelsen.
Og da vil ikke omregningstabeller være til særlig nytte. Jeg syns nok man kan forsøke å bruke disse som et utgangspunkt, men man bør være klar over at den siste finpussen av dosestørrelsen (den som gir resultatene) ikke finnes i andre systemer enn sitt eget.

Jeg vil også si at din fT4 er for lav.
Konsekvensene av å gå med så lav fT4 viser seg med økende kraft ettersom tia går.

Jeg er FOR at vi skal ha rett til å bestemme over vår egen helse, den er til syvende og sist ingen andres ansvar enn vårt eget.
Derfor mener jeg vi må ha et ord med i laget når dosen skal bestemmes.
Jeg har skiftet lege fler ganger og har aldri møtt motforestillinger når jeg har bragt temaet på banen.
Så mitt råd er at man inngår avtale med legen om en viss egendosering, og at blodprøveskjemaer ligger klart slik at man ikke trenger time for å ta blodprøver.

Etterhvert som man får erfaring med hvordan man føler seg på diverse blodprøver kan man redusere hyppigheten til en gang men er hos legen likevel.
Det er jo dosen som gir resultater - ikke blodbrøvene.