Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette
Sitat Opprinnelig skrevet av Siri Ann
...kan det være du har gitt binyrene dine litt ekstra å slite med?
Hva mener du Siri Ann? Snakker du om Levaxinen her? At den sliter binyrne? Sikkert ikke. Jeg henger ikke helt med.
Symptomene fra slitne/stressa binyrer er jo veldig mye de samme som for lavt stoffskifte og kan lett forveksles. Før vi ble diagnostisert med hypothyreose og fikk medisiner for det måtte binyrene "jobbe på spreng" for å prøve å kompansere for mangel på stoffskiftehormoner ...etterpå går det som regel slag i slag. Binyrene trettes også av andre ting enn mangel på hormoner - annen sykdom (f.eks. influensa), mangel på søvn, kosthold med mye raffinerte matvarer, mangel på enzymer, nikotin, alkohol, lite fysisk aktivitet, sprøytemiddler og andre miljøgifter, men kanskje mest avgjørende for oss stoffskiftepasienter har du "feil" medisiner og for hurtige og store doseøkninger.

Fort deg langsomt er mitt råd ...særlig for dem som går over på Armour. Har du det for travelt, ja så er du garantert nedturen også! Vær realistisk, ha is i magen og nyt de bittesmå daglige tegna på at du "går i riktig retning" i stedet for å bli skuffa over at "underet" ikke meldte seg over natta.

De fleste får en fantastisk opptur i det de begynner på eller går over til armour, men jeg tror samtlige av dem kan skrive under på at en ikke blir 100% restituert på et par ukers tid. Selv brukte jeg 6 måneder før jeg nådde/fant vedlikeholdsdosen og følte livskvaliteten igjen var på topp ... nå 4 år etter merker jeg enda forbedring.

Om du vil lese litt mer om trette binyrer kan du google på "adrenal fatigue".