Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: Er sååå trøtt...
-
21-11-06, 09:50 #1
Når på døgnet ta Levaxin?
Hei igjen.
Siden jeg er fersk på dette lurer jeg på når på døgnet dere tar Levaxin'en deres? Er det veldig viktig ta denne taes til eksakt samme tid hver dag..? Jeg tar jo i tillegg Kalsium + D-vitamin ennå pga at jeg ble operert for ikke så lenge siden, og jeg mener å ha lest at det ikke er lurt å ta Levaxin med D-vitamin. Stemmer dette?
Ellers blir jeg kjempeglad om noen kan hjelpe meg å tolke mine prøveresultater før operasjon. Disse ble tatt i oktober:
Fri T4: 12.6 (ref: 11.0 - 23.0) Forrige gang var den 14.0
TSH: 1.4 (ref: 0.3 - 5.0) Forrige gang var den 0.90
TPO 265
Hva bør jeg ligge på...? Er helt grønn på dette...
? Hvordan er det "normalt" å føle seg med disse resultatene? vet jo ikke lenger hva som er normalt i og med at jeg har gått med dette så lenge uten medisinering.
-
21-11-06, 10:18 #2baremei Gjest
De fleste tar om morgenen, og eksakt tidspunkt er ikke viktig. Hos meg varierer det fra 7 om morgenen til 11 formiddag, og jeg har aldri merket at det gjør noen forskjell.
Tar du bare Levaxin skal du teoretisk kunne ta hele ukedosen på en gang, men det fungerer dårlig i praksis.
Jern og kalsiumtilskudd bør tas adskilt med minst 2 timer, så å ta levaxin morgen og tilskudd kveld fungerer for de fleste.
Tallene dine forteller at stoffskiftet ditt er på vei ned igjen, og FT4 er helt i nedre grense sammen med en stigende TSH. Jeg hadde vært kjempedårlig med tall som dine. og jeg ville bedt om å få øke og tatt nye prøver igjen 6-8 uker etter siste økning, for deretter å vurdere om man trenger enda litt til.
Det betyr at du burde øke dosen med Levaxin, sannsynligvis med 25mcg/dag.
-
21-11-06, 10:42 #3
Hei og takk for svar.
Jeg har akkurat begynt på Levaxin og har aldri brukt medisiner før nå (burde ant. begynt for lenge siden), så det blir spennende å se om dette har hatt noen effekt på prøvene mine. Skal til ny kontroll 30. november og ta nye prøver da.
Jeg har stort sett holdt meg igang, men da er det kanskje lov for meg også å føle at jeg ikke akkurat er klar for å bestige Mount Everest
Jeg synes det er vanskelig å få aksept i omgivelsene for denne sykdommen, i og med at den er såpass "skult". Jeg har i alle disse årene stått på (uten medisiner) i jobb og med to små barn, hus, mann osv og tør påstå at jeg ikke akkurat har lagt meg så mye nedpå... Ifjor sa imidlertid kroppen stopp (blandet med en uholdbar jobbsituasjon) og jeg er nå på omskolering. Og det er igrunnen tøft nok.
Er litt godt å høre at det er lov å føle seg litt i ulage med de prøvene jeg har...
Klem fra meg...
-
21-11-06, 11:00 #4baremei Gjest
Hvis du hadde sånne tall når du ble satt på medisin burde du finne noen høyere makter du kan takke. Og legen din.
Ingen her tviler på at det trengs, men legene er ikke alltid enige i det - "du er jo innenfor referanseområdet".
Også glemmer de å se på tallene i sammenheng med hverandre og formen til pasienten, og så går dagene...
Men jo, Mount Everest bør nok vente en stund til... Ta det med ro der du kan og litt til, og skulle ikke Levaxin alene være nok med tid og stunder vet du hvor du finner oss og alternativene.
Lykke til.
-
21-11-06, 12:07 #5
Er sååå trøtt...
Hei.
Jeg opererte bort skoldbruskkjertelen for 2 1/2 uke siden. Da var blodprøvene mine som følger (brukte da ikke medisiner):
Fri T4: 12.6 (ref: 11.0 - 23.0) Forrige gang var den 14.0
TSH: 1.4 (ref: 0.3 - 5.0) Forrige gang var den 0.90
TPO 265
Jeg fikk lavt stoffskifte ved graviditet. Det vil si jeg har blitt holdt øye med siden 1995 pga mulig struma, men da jeg ble gravid med førstemann (dvs jente
) i 1999 begynte prøvene å vise at noe var galt... Men det er altså først nå i november 2006 at jeg har begynt på medisiner (125 mikrogram Levaxin). Jeg har hatt en autoimun tilstand og stått på med jobb og full pakke hele tiden, selv om jeg ikke har følt meg i særlig slag. Man venner seg til det utrolige...
Følte meg igrunnen ganske ok etter operasjonen, men nå er jeg så trøtt at jeg nesten sovner stående...
Likevel sliter jeg med å få sove på kvelden... Hm... Andre rare symptomer er at jeg er svimmel og ør, og har vondt i hodet. Må legge til at jeg går på Kalsium og D-vitaminer pga at Kalsiumnivået falt etter operasjonen, men dette gikk opp igjen til akseptabel grense (2.03), men jeg skulle fortsette med Kalsium til neste kontroll om en uke).
Er dette en reaksjon på at det lageret kroppen hadde fra før nå er tømt og at jeg ikke får nok via Levaxinen? Tar 125 mikrogram Levaxin pr dag. Skal til ny sjekk om en uke, så det blir spennende å se hva prøvene sier da.
Vet dere om dette er en normal reaksjon?
-
24-11-06, 12:03 #6
Hei
Har du sjekket B12 nivået ditt?? har også hatt det slik at jeg kan sove stående om jeg måtte.. og da hadde jeg veldig lavt B12 nivå..Hashimotos og ME. Jeg begynte på Levaxin i mars i år.
-
24-11-06, 17:12 #7
Har lest noen berettelser om slike operasjoner, og ingen klaget over slik trøtthet. Kanskje de gjorde det, men jeg kan ikke huske det...
Så det kan kanskje være lave stoffskiftehormonverdier, eller noe annet. Alle operasjoner er en viss stess for kroppen.
Og noen reagerer med utslåtthet.
nora
-
12-01-07, 21:57 #8
ta levaxin om kvelden?
http://www.blackwell-synergy.com/doi/ab ... 06.02681.x her har ihvertfall noen forskere forsket på levaxin om kvelden.
På thyroid.about.com forumet har noen gått over til kvelden et par år siden, og noen har delt dosen og tar halvparten om kvelden. Og noen klarte ikke ta levaxin om kvelden. Det er individuelt.
nora
Lignende tråder
-
Jeg er så trøtt og sliten... Noen gode råd til en sliten mamma?
Av kaja1970 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 9Siste melding: 02-01-08, 17:54 -
så trøtt, så trøtt ..........
Av mammantileir i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 11-09-07, 19:46 -
Kjenner meg sååå dum...
Av i forumet PresentasjonerSvar: 5Siste melding: 31-08-07, 23:29 -
Trøtt å sliten
Av Shelley i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 02-08-07, 16:28 -
sååå mange rundt min alder her!!:=)
Av isa1 i forumet PresentasjonerSvar: 1Siste melding: 17-02-07, 11:53
Svar med sitat
Bokmerker