Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Threaded View
-
13-07-10, 12:46 #1
Etter anorexi og bulemi...
Personlige erfaringer: Spiseforstyrrelser fra 1987-90, ungpike-surr mht. utvetting slanking og overtrening + feil holdning hjemmefra (mamma slanket seg - ALLTID...) Mild anorexi gikk over i bulemi. Ingen kunne egentlig noe om behandling i småbyen der jeg bodde, og da jeg flyttet til en stor by for å studere tok jeg endel med i "bagasjen"). Fin studiestart...
Sannsynligvis trigget spiseforstyrrelsene mine arvelig hypothyreose (mor akutt syk senere), for trøtthet, motløshet, lavt selvbilde og vektproblemer ble hverdagen min 4 av 7 studieår. Ingen leger foreslo blodprøver. Alt var liksom "psykisk"?
Mulige sammenhenger: Når man tenker/lukter eller tygger mat - starter kroppen en forberedelse til forbrenning (mottak av mat). Hormonet insulin skal stimulere til fettlagring, når blodsukkeret er for høyt. Hormonet glukagon skal stimulere til frigjøring av sukkerreserver - når blodsukkeret er for lavt. Forenklet fremstilt.
Jeg liker søtt og har spist mye høy karbo-mat i årenes løp. Ergo: Insulin-reaksjonen min var crazy-høy ved matinntak en periode.
Samtidig har jeg hatt bulemi, så det sukkeret kroppen trodde den skulle få gjennom måltid - har kroppen blitt grundig snytt for. Dermed mener jeg at insulin/glukagon- reguleringen min var helt "forstyrret" i 1987-92-> Ingen pratet om lavkarbo eller "riktig" kost for en ex-bulemiker dengang. Neida, men heldigvis har mer viten kommet senere. Jeg spiste brød og poteter (billig mat).
Hormoner og kosthold: Påvirker mat og kosthold hormoner? Jada, det vet de fleste av dere her inne, og mange av dere som kan MYE om lav-GI-kosthold kan veldig mye mer enn meg. Dersom man sulter seg (anorexi), så skjer det noe med fettreservene i kroppen. Dersom man lurer kroppen til å tro den får mat (spise/kaste opp) - tror jeg at MER ENN insulin/glukagon kommer i ubalanse, kanskje også skjoldbruskjertelens funksjon??? Dette vet jeg ikke, og jeg ønsker dette ble forsket på - i større grad.Sist endret av Cat71; 13-07-10 kl 12:51 Begrunnelse: skrivefeil
Tøff tobarnsmams! Hypo 2005 (postpartum) Levaxin ineffektiv. Symptomer siden 1992...
Cat71s dagbok
Lignende tråder
-
Overdosering av Levaxin etter økning av D3
Av Joni i forumet D-vitaminSvar: 11Siste melding: 07-12-09, 09:37 -
etter graviditeten...
Av lotten i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 24-02-09, 23:24 -
Etter ett år på Neo Mercazole...
Av Kikkeline i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 28-03-08, 17:51 -
styre etter TSH
Av Bittebitt i forumet TSHSvar: 11Siste melding: 28-10-07, 17:55 -
Høy puls etter mat...
Av Irgni i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 8Siste melding: 16-02-07, 19:13

Svar med sitat

Bokmerker