Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard styre etter TSH

Hvorfor fortsetter enkelte leger å styre etter TSH, selv etter at kjertelen er fjernet? Traff en bekjent av meg som fortalte at hun går til kontroll hos legen som opererte henne. Han styrer etter TSH-verdien. Jeg spurte om hun hadde fått noe forklaring på det, og hun svarte at legen hadde sagt noe om proteiner og fare for hjertesykdom. Overdosering gir jo hjertebank og hurtig puls, men kan man få andre hjerteproblemer?

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Vet ikke om problemet er høy stoffskifte, men tror det kan være noen farer ved for lavt. Nedenfor finner du noe jeg har klipt og for forskjellige kilder på nettet:

Pasienthåndboka:
    Enkelte medisinske miljø anbefaler å starte behandling med tyroksin dersom det påvises antistoffer (anti-TPO). Det tilrås samtidig å være forsiktig med å behandle eldre mennesker, fordi tyroksin kan utløse hjerteproblemer.
    Medicine Online:
    The long-term effects of untreated hypothyroidism can be profound. Severe, prolonged hypothyroidism can lead to multiple abnormalities within any system of the body including heart, brain, and skin. Untreated hypothyroidism can cause heart disease, osteoporosis or thinning of the bones, and infertility in women. Hypothyroidism slows the heart rate and weakens the heart's contractions. If left untreated for many years, severe hypothyroidism can eventually lead to death.
    Science Daily:
    Even Mild Thyroid Problems Double Risk Of Heart Condition.
    The Cardiovascular Health Study involved over 3,000 adults 65 years and older, who were evaluated to determine if those individuals who had subclinical hypothyroidism had an increased risk of developing heart failure over a twelve-year period. The study shows that individuals who had a TSH level equal or greater than 10 mU/L had a two-fold risk of developing heart failure, compared to those who had normal thyroid levels.
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

mange pasienter har det best når TSH er rundt 1 på thyroxin.
    Men det fins en stor midnre gruppe som må ha TSH veldig lav.
    Men det er mye enklere å forklare når m ser på disse pasienters ft4 og ft3.
    De trenger nemlig også ft4 og ft4 sånn stort sett i øvre halvdel , oftest i øvre tredel akkurat slik som de som får TSH på rundt 1.

I gamle dager fantes bare 100-mikrogram tabletter og de hadde ikke engang delestrek. Dosen var to eller tre tabletter. Dosene var vanligst cirka dobbelt so store som nå.
    Så oppfant man den kulenye TSH-testen . den kunne bare vise fra 2 og oppover. Og verdiene tilsvarte ikke de samme som vi har nå, 2 var lik 1 nå og 7 var 3 og man var først offisiell hypo når TSH var minst 20-22.
    Så lekte de med TRH-testen, og fant ut at hvis TSH ikke steg når man brukte TRH-testen , så hadde pasienten graves sykdom.
    De trakk det videre til at de som er medisinerte, hvis de fikk TSH-testen og TSH ikke ble målbar (alt under 2-noe betyde det ikke var målbart, så SH måtte stige til 3 eller 4 eller mer) så var hypofysen supprimert. Og da var man kanskje overmedisinert.
    Så fikk de den nye kule second-generation go third-generation TSH testen, som kunne måle ned til 0,2 og så 0,01 og 0,0001 og da skeriver man alltid en mengde kule nye artikler til fagtidsskriftene. man tar sånn 10 forsøkspersoner eller 20 og trekker konklusjoner og forenkler det.
    Så det som de skrev var at man doserer etter den kule nye TSH-testen.

I gamle dager skulle man dosere etter klinisk respons, og de hadde også t4-tester som de brukte.

Med TSH-testens utbredelse, kom reaksjonen , de kadde kampanjer om at mage pasienter var overdoserte og at dosen skulle ned til at TSH ble målbar og innenfor normalen.

Men, ikke alle er enige om at man skal kun dosere etter TSH. Det står mange steder at TSH godt kan bli lav hos medisinerte pasienter, hvis man bare leter.
    I amerikansk medisinsk litteratur står det mest om å bare bruke TSH, og hvis legen har lest der, tror han vel på det inntil hans mor eller kone får hashimotos og de finner ut at doseringen er individuell.....

Nå er det sånn at det kommer stadig nye lesere til her, og da kan det være på tide å friske opp referansene vi pleier å komme med.
    De som kommer nå, vet vel ikke at vi her har årelang erfaring med egne erfaringer, pasienterfaringer fra mange forums på nettet og har lest mange medisinske nettsider og bokmerket dem et et sted også.....

Haugs artikkel i legetidskriftet sier at ft4 skal opp i øvre del eller endog litt over. Han nevner ikke noe om alle oss som får lav TSH og istedefor må doseres etter ft4 og ft3 alene. Men erfarne leger vet det, at de da må dosere etter klinisk respons og ft4 og ft3.
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Hei Nora, takk for svar! Vedkommende var operert for Hashimotos m hypothyreose. Jeg var på kurs i høst selv, og der sa også legen at man skulle styre etter TSH (og kun den). Da jeg spurte om hvorfor, fikk jeg til svar at det var det de anbefalte på Aker. Noen annen forklaring fikk jeg ikke, bortsett fra fare for osteoporose og overdoseringsproblemer

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

En som var leder for endokrinologer eller dem som interesserer seg for thyreoidea, Dr. Anthony Toft, skriver også gjentagne ganger at noen pasienter trenger ft4 over referanseområdet og at TSH blir lav. Han har noen innlegg i bmj og i Thyroid International som legges ut på nett på merck sine nettsider.
    www.thyrolink.com se under literature, og det er en artikkel fra 02 tror jeg . Det er 4-01. Les avsnittet som heter is a little too much thyroid hormone dangerous.

Og diverse innlegg i www.bmj.com av Toft, og man kan lese at de har diskusjoner om TSH. Enige er endokrinologene altså ikke.

en anneng runn til at TSH ikke er til å stole på, er at mange pasienter, kanskje en trdel av hashimot-pasientene har også noe TRAS. Deen kan godt være lite målbar (instumentene er stilt inn til å forkaste små mengder) og en tpe blokkerende TRAS senker tsh fordi den lurer hypothalamus til å registrere bli\okkerende TRAS som TSH. En forsker som heter Brokken har skrevet en del om dette og har også svart på personlig epost om dette, hvor han nevnte denne tredelen. De vil altså ha lav TSH og da kan man ikek dosere etter TSH.
    fant dette på Elaine Moores nettsider og forumene , og på det tyske forumet.

Enanne grunn for at TSH ikke er helt tilå stole på, er at mange medhashimotos viser seg å ha antistoffer mot hypothalamus og hypofysen, at de ikke funker optimalt. Har referaner for det også et sted.
    Og, hvis man tar biospier av tilfeldige trafikkofre, har 25% adenomer i hypofysen. Det er helt vanlig å ha noe i hypofysen, altså.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

obs ! Glemte å si: bla litt nedover, til "THYREOIDEA SYKDOMMER"

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

" Da jeg spurte om hvorfor, fikk jeg til svar at det var det de anbefalte på Aker. "
    Som vel kan oversettes med at man har med et hierarkisk styrt system å gjøre, og at overkikkadoren finnes på Aker - og at samtlige nedover i geleddet retter seg lojalt deretter.

Så hva mener overkikkadoren idag ?
    Og - skal vi rette oss deretter ?

Det får store konskvenser for oss og hvordan vi blir møtt av spesialhelsetjenesten.
    Skal denne få bestemme alt selv, eller skal vi få et ord med i laget ?
    Og hvordan skal vi få det ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hos meg blir det da å senke dosen til 75µg , hvor TSH blir erfaringsmessig på meg på 1,9, og prøve lykkepiller. Noensomhelst høyere dose gir en TSH på 0,05 hos meg. Haprøvd lykkepiller og ble komplett zombie og glante intenst hele dagen på teve'en. Da var det presidentvalg i usa og snakk om omvalg i florida og dama med hestetryne ville ikke ha det, og de greide å ttylle vekk de svartes stemmer og trykknappene var på motsatt side at kandidatnavnet slik at en hvit dame klagde at hun hadde ment den ene og ikke den andre kandidaten. I det hele tatt dtort rot. Og de telte ikke stemmesedler hvor hullet var inkomplett trykket gjennom. Og så var det skrik om å telle dem eller ikke....
    Det var altså mintripp på lykkepiller.
    Og når jeg gikk ned til fryseren for å hente noe, var jeg fremdeles i hue oppe i kjøkkenet, gang på gang. Virkelig ubehagelig.
    (for ordens skyld, det var like før jeg startet med thyroxin og den øvelsen jeg måtte gjennom for å få lov å starte)

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Bittebitt
    Hei Nora, takk for svar! Vedkommende var operert for Hashimotos m hypothyreose. Jeg var på kurs i høst selv, og der sa også legen at man skulle styre etter TSH (og kun den). Da jeg spurte om hvorfor, fikk jeg til svar at det var det de anbefalte på Aker. Noen annen forklaring fikk jeg ikke, bortsett fra fare for osteoporose og overdoseringsproblemer
    At Aker styrer etter kun TSH stemmer ikke med min erfaring. Min overlege-spesialist-endokrinolog gjør i hvert fall ikke det. Ikke kollegaen hennes som svigermor har vært hos heller.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn