Hei Findus!

Jeg tror det er mange av oss som sliter med dette på en eller annen måte, og det ER et vanskelig tema... Det er mange nettsider osv som lister opp nedsatt eller ingen kjønnsdrift som symptom på lavt stoffskifte, men det er uansett ikke lett å snakke verken med dårlig oppdaterte leger eller partnere fulle av følelser...

Jeg har perioder hvor lysten er totalt borte, og da er jeg slik at jeg kan føle kvalme/kvelningsfornemmelse bare av at partneren holder rundt/stryker på meg. Mulig det er en eller annen mekanisme som settes inn for å hindre at jeg kommer til den sex'en jeg "ikke har lyst på", ikke vet jeg... Iallefall så distanserer jeg meg fra partneren i disse periodene, og det føltes veldig sårt og rart for han i begynnelsen. Skjønner han godt jeg!!!

Det hjalp mye for oss da vi fikk snakka ut om det. Han kjenner bedre igjen signalene mine, og holder seg mer unna når jeg helst vil ha han i et annet rom..., og jeg får mindre av de kvalme/kvelningsfornemmelsene. Nå er jo vi så heldige/uheldige (alt etter hvordan man ser det) at vi er vant til å snakke om sextrøbbel ettersom han har diabetes 1 med potensproblemer som langtidsskade.

Jeg har ikke snakket med legen min om dette ennå, og det finner jeg veldig vanskelig selv om jeg nå har en super lege! Og jeg ser jo at samboeren manner seg opp i hundre år de gangene han skal til legen sin og snakke om potensproblemene. Men når han først kommer dit, så møtes han jo med respekt og hjelp. Leger er vant til å snakke om dette i ulike sammenhenger/sykdomsbiloder osv, så det er vel bare vi selv som må mote oss opp til å ta samtalen...

Når det gjelder lite oppdatert lege: Hadde det vært en ide å ta med en form for dokumentasjon på linken lavt stoffskifte - nedsatt kjønnsdrift neste gang?? I NTF's folder om lavt stoffskifte står den oppført som vanlig symptom, og det finnes mye stoff på nettet rundtomkring...

Hmm... Vet ikke om det var så mye hjelp å få her, men du er iallefall ikke alene om dette, og ikke alene om å synes at dette er vanskelig...