Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    telemark
    Meldinger
    20

Standard Sv: Muskelsmeter

Hei Bille
    kjenner veldig godt igjen det du snakker om. Har over flere år vært plaget med difuse smerter/verking i ledd og muskulatur rundt om kring i kroppen. Aller værst i hofte/seteparti. Har prøvd å observere når dette skjer, og har vel registrert at de værste smertene er når TSH er på "tyttebærtur" og jeg ikke har orket/klart å trene. Når TSH er ok og jeg klarer å holde meg i aktivitet er verkingen/smertene nesten borte...skal for øvrig til utredning på revmatoogisk avd nå i høst da jeg hadde fått utslag på en prøve ved navn ANCA...noen som vet mer om dette? har sett på nettet ser ut som det er en kobling til Wegeners Granulomatose...(sammen med noe av det fastlegen min sa) Noen andre her som har fått utslag på slike prøver uten at legene har funnet noe mer! trenger absolutt ingen flere autoimmune sykdommer i tillegg til alvt stoffskifte....
    Desperat rop om hjelp. Hashimoto, hypotyreose, levaxin siden 2007, fjernet skjoldbruskkjertel april 2009

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Muskelsmerter

Det er visst flere slike ANCA-tester.
    Kanskje har du sett flere ? På furst.no fant jeg disse :

S-MPO-ANCA
    [S-MPO-ANCA] 273 (Myeloperoksidase - Antinøytrofilt cytoplasma antistoff)
    0,5 mL serum
    Indikasjon: ANCA antistoffer bør bestemmes hos pasienter hvor man ut fra kliniske funn mistenker systemiske inflammatoriske sykdommer, og spesielt der hvor nyrer og luftveier er affisert.
    Referanseområde: 1,0 ratio
    Tolkning: Anti-MPO forekommer ved vaskulitt-relatert og pauci-immun crescent glomerulonefritt.
    Anti-MPO forekommer også ved andre former for vaskulitt, som mikroskopisk polyangitt, Churg-Strauss syndrom, og polyarteritis nodosa.
    Anti-MPO antistoffer kan videre sees ved Wegeners Granulomatose (WG) og ved systemisk lupus erythematosus (SLE).

S-PR-3-ANCA
    [S-PR-3-ANCA] 274 (Proteinase 3-Antinøytrofilt cytoplasma antistoff)
    0,5 mL serum
    Indikasjon: ANCA antistoffer bør bestemmes hos pasienter hvor man ut fra kliniske funn mistenker systemiske inflammatoriske sykdommer, og spesielt der hvor nyrer og luftveier er affisert.
    Referanseområde: 1,0 ratio
    Tolkning: C-ANCA - Anti-proteinase 3 antistoffer - forekommer særlig ved Wegeners Granulomatose. En negativ test ekskluderer ikke WG.
    Nivået korrelerer til sykdomsaktivitet og positive tester bør følges opp av nye.
    C-ANCA forekommer også ved mikroskopisk polyangitt og idiopatisk nekrotiserende crescent glomerulonefritt.

Er utrolig vanskelige fremmedord her som blokkerer forståelsen.
    Og det er fritt frem for alle som vil prøve å klargjøre noe av dette.......
    Det er viktig at man ikke tar dette inn over seg før hele visen er kvedet - halvkvedet tolking han ha helt motsatt fortegn.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    telemark
    Meldinger
    20

Hei n'finn
    takk for svaret...dette har jeg også funnet på nettet, men som du sier...noen! fremmedord som blokkerer forståelsen her. Skal legges inn på revmatologisk avd. om en og en halv mnd. men klarer ikke helt og roe meg kjenner jeg, og 1 1/2 mnd. er laaang tid når hjernen går på høygir og kroppen på reserve:-(
    En annen ting..Gjennom fastlegen min ble jeg gjort oppmerksom på at jeg muligens ville ha effekt av å fjerne skjoldbruskkjertelen siden jeg har så høye antistoffer. (over 1300) Jeg fikk påvist hashimoto for ca 2.5 år siden (hadde sikkert gått med symptomer i MINST 2 år, noe som ble diagnostisert som depresjon og medisineret der etter) og har gått på levaxin siden da. Jeg hev meg på og fjernet kjertelen i april i år, og hadde nå en TSH på 15 for 3 uker siden. Formen er (naturlig nok!) helt elendig, men fastlegen mener det ikke er grunnlag for så mye symptomer ut i fra TSH verdiene. (for det vet jo han bedre enne meg!!!!)Fritt 4 ligger på 14.1 og FT3 var 3,4. noen meninger om dette?
    venter i spenning...

Har økt dose med levaxin fra 125 mikrogr. pr dag til en ekstra pr uke og skal ta nye prøver om ett par uker igjen.
    Desperat rop om hjelp. Hashimoto, hypotyreose, levaxin siden 2007, fjernet skjoldbruskkjertel april 2009

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det sies jo at en Finne kan banne i 5 minutter uten å gjenta seg selv, men dette var jaggu verre.....

Det er jo flere typer antistoffer som er aktuelle i stoffskiftessammenheng.
    Men du sier Hashimotos og 1300 - så da er det anti-TPO.
    90% av de som får lavt stoffskifte, får det på denne måten. Altså av antistoffer som ødelegger selve kjertelen. Det tar vanligvis noen få år før "jobben er gjort".

Så jeg forstår virkelig ikke forslaget om å operativt å fjerne den. Det er også en ganske risikabel operasjon med flere muligheter for varige me'n som jeg ikke kan forstå er tilrådlig i din situasjon.
    Din kjertel vil ganske enkelt forsvinne - og antistoffene med den.

TSH på 15, sammenholdt med at fT4 bare er 15 og for lav fT3 OG det viktigste : symptomene dine, viser jo at du har for lav dose.

Er nå min mening, må jeg tillegge da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Hashimotos muskelsmerter
    Av johanne72 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 3
    Siste melding: 19-07-09, 04:25
  2. Jeg har både Graves og Hashimotos
    Av Lissa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 5
    Siste melding: 30-10-07, 21:58
  3. Ledd og muskelsmerter
    Av findus i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 17
    Siste melding: 08-05-06, 18:52

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine