Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Threaded View
-
09-03-10, 22:03 #1
Nikotin, alkohol, opiater og thyreoideahormoner
Thyreoideahormon fungerer som en neurotransmitter. Forstyrelser i thyreoideahormoner kan efterligne psykiatrisk sygdom, fordi triiodtyronin (T3) påvirker niveauet af serotonin, en neurotransmitter forbundet med stemninger og adfærd. Lave niveauer af triiodtyronin (T3) kan forårsage depression. Antidepressive lægemidler gør hypothyroide patienter endnu mere deprimerede, fordi disse medikamenter undertrykker T3-niveauer.
Paradoksalt nok, stoffer ellers betragtet som hæmmende såsom alkohol eller opiater, øger triiodtyronin (T3) niveauer ved at ændre fordelingen af triiodtyronin (T3) i hjernen og således at løfte stemningen. Dette kan være grunden til, at disse stoffer er så vanedannende.
Der er en del stoffer der kan forårsage midlertidige thyreoideahormon-forstyrelser. Koffein og andre stimulanser interfererer med triiodtyronin (T3) og adrenal hormonmetabolisme. Rygning undertrykker thyreoideahormoner og kan derved medvirke til udvikling af latent kronisk hypothyreose samt undertrykke adrenal hormonniveauer. Den hormonelle effekt rygning har på hormonbalancen kan bidrage til forstærkning af abstinenssymptomer hos rygere der prøver at holde op.
Forskning viser, at nikotin øger omdannelsen af thyroxin (T4) til triiodtyronin (T3) i hjernen, mens alkohol og opiater hæmmer nedbrydningen af triiodtyronin (T3) i hjernen. (Dvs. triiodtyronin (T3) forbliver længere i hjernen end det ellers ville/red.) Forskning i thyroideahormoners rolle i afhængighed kan føre til bedre behandling og forebyggelse af stofmisbrug.
Kilde: Thyroid Hormone Disorders• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
hva med hyperperiode og alkohol?
Av Lissa i forumet Høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 01-04-09, 13:34 -
T3-FT3, kaffe, alkohol, narkomani
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 68Siste melding: 11-10-07, 20:41 -
Fortsatt nikotin.....
Av i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 04-09-07, 21:26 -
stoffskifte og alkohol
Av marimat i forumet Lavt stoffskifteSvar: 53Siste melding: 22-05-07, 23:22 -
ALkohol og søvn!
Av i forumet SøvnSvar: 3Siste melding: 11-07-05, 12:44