Viser søkeresultater 1 til 10 av 954
Threaded View
-
22-02-10, 09:06 #11
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Vet at mange mener at en ikke skal ta kortison sent pga søvnen. Men jeg har flyttet siste dose fra 18 til 19:30, noen ganger 20. Jeg tar den så sent som mulig. Sover ikke dårligere av den grunn, heller litt bedre. Legen min har hele tiden sagt at jeg skal ta siste dose sent på grunn av søvnproblemene, men jeg har ikke helt "hørt etter". Wilson skriver vel også at en kan ta kortison sent pga søvnproblemer. Tror at det som holder meg våken på nattestid er for høyt kortisol. Ved å ta kortison da, "roer" man ACTH-stimuleringen og binyrene produserer mindre kortsol. Dette står også i STTM. Ved å ta min siste dose senere på kvelden ble jeg kvitt ubehagelige symptomer på tidlig morgen. Jeg pleide å våkne ca 5.30 å være helt skjelven. Da hjalp det å ta hc, så det ble tydeligvis for langt opphold mellom hc-dosene og jeg fikk ubehagelige symptomer.
Jeg tror nok du mangler hc på ettermiddagen/kvelden. Prøv og forskyv dosene. F.eks ved å ta en halv cortef i stedet for en på visse tidspunkt. Men det at du har stressfølelse kan også tyde på at du trenger mer hc. Stressfølelsen min forsvant da jeg kom på 35 mg cortef.
Lignende tråder
-
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 13-12-11, 21:20 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49 -
Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 19Siste melding: 25-09-06, 09:50 -
Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 06-08-05, 10:35

Svar med sitat

Bokmerker